Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 12 din 23 ianuarie 1997*)  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol si ale   Legii nr. 68/1991 privind registrul agricol    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 12 din 23 ianuarie 1997*) referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol si ale Legii nr. 68/1991 privind registrul agricol

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 252 din 25 septembrie 1997
---------------
*) A se vedea şi Decizia Curţii Constituţionale nr. 148 din 3 iunie 1997.

Lucian Stangu - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Doina Suliman - magistrat-asistent

Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din data de 6 octombrie 1995, pronunţatã în Dosarul nr. 2.046/1995, Curtea de Apel Bacau - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol şi a <>Legii nr. 68/1991 privind registrul agricol, invocatã de apelantul reclamant Ilie Petre.
Excepţia a fost ridicatã în cadrul apelului declarat impotriva Sentinţei civile nr. 4.005 din 8 septembrie 1994, prin care Judecãtoria Roman a remis ca neîntemeiatã contestaţia formulatã de reclamantul Ilie Petre impotriva Ordinului nr. 31 din 2 martie 1994, emis de prefectul judeţului Neamt. Prin acest ordin, Ilie Petre a fost eliberat din funcţia de secretar al Consiliului Local al Municipiului Roman, începând cu data de 4 martie 1994, deoarece şi-a încãlcat obligaţiile de munca stabilite prin <>art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 1/1992 .
În motivarea exceptiei se susţine ca actele normative atacate contravin prevederilor art. 15 alin. (2) art. 58 alin. (1), art. 107 alin. (2), art. 114 şi ale art. 150 alin. (1) din Constituţie.
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã.
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, au fost solicitate punctele de vedere ale celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi cel al Guvernului asupra exceptiei invocate.
În punctul sau de vedere, Guvernul apreciazã excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol ca intemeiata, întrucât "a fost adoptatã cu încãlcarea dispoziţiilor art. 107 alin. (3) şi ale art. 114 alin. (1) - (3) din Constituţie", fãrã sa existe o lege de abilitare pentru emiterea acestei ordonanţe.
Cat priveşte excepţia de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 68/1991 privind registrul agricol, Guvernul considera ca este "vadit netemeinica".
Senatul şi Camera Deputaţilor nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
având în vedere încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 1/1992 şi ale <>Legii nr. 68/1991 , raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 1, 3 şi 23 din Legea nr.47/1992, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia invocatã.
<>Legea nr. 68/1991 prevede, în art. 1, ca, "în scopul asigurãrii evidentei statistice primare din agricultura, prin hotãrâre a Guvernului se introduce, începând cu data de 1 iulie 1991, un nou registru agricol", iar în art. 2, ca Decretul nr. 692/1973 privind registrul agricol, devenit Legea nr. 23/1974, se abroga.
În conformitate cu dispoziţiile art. 150 alin. (1) din Constituţie, legile şi toate celelalte acte normative rãmân în vigoare, în mãsura în care nu contravin Constituţiei actuale.
Prin conţinutul şi forma sa, <>Legea nr. 68/1991 nu contravine noii Constituţii, astfel încât instanta de judecata competenta a apreciat justificat ca aceasta lege este în vigoare.
Guvernul a fost abilitat sa emita, în domeniul registrului agricol, o hotãrâre, întrucât, la data adoptãrii <>Legii nr. 68/1991 , potrivit art. 6 şi 7 din Legea nr. 37/1990 pentru organizarea şi funcţionarea Guvernului, avea competenta sa emita hotãrâri în exercitarea atribuţiilor proprii şi regulamente în aplicarea legilor, atunci când prin lege s-a prevãzut aceasta. Numai prin noua Constituţie, adoptatã la 8 decembrie 1991, a fost reglementatã instituţia ordonanţei Guvernului, prevãzându-se în art. 107 ca Guvernul adopta hotãrâri pentru organizarea executãrii legilor şi ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.
În sensul prevederilor art. 107 şi ale art. 114 din Constituţie, ordonanta nu este însã altceva decât tot o hotãrâre a Guvernului, prin care se poate modifica sau abroga o lege ordinarã, dar nu şi una organicã.
Cu privire la supunerea ordonanţelor Guvernului spre aprobare Parlamentului, regula de drept comun este ca ordonanţele nu trebuie supuse spre aprobare, deoarece, conform alin. (3) la art. 114 din Constituţie, aprobarea este necesarã numai dacã legea de abilitare o cere. În speta însã, <>Legea nr. 68/1991 , care a dispus emiterea actului normativ atacat, nu a instituit o asemenea obligaţie.
<>Ordonanta Guvernului nr. 1/1992 nu contravine dispoziţiilor art. 58 alin. (1) din Constituţie, deoarece Guvernul poate adopta asemenea acte normative şi în perioada de funcţionare a Parlamentului, fãrã ca prin aceasta sa se încalce atributia Parlamentului de "unica autoritate legiuitoare a tarii". Dimpotriva, atunci când Guvernul emite ordonanţe cu caracter de urgenta, el convoacã în mod obligatoriu Parlamentul. Aceasta înseamnã ca Guvernul poate adopta ordonanţe şi în timpul cat Parlamentul funcţioneazã în sesiune, nu numai în vacante parlamentare.
<>Legea nr. 68/1991 nu contravine dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, întrucât data de 1 iulie 1991, la care s-a dispus introducerea registrului agricol, a fost înlocuitã, prin <>Ordonanta Guvernului nr. 1/1992 , cu data intrãrii în vigoare prevãzutã în art. 17 al acestei ordonanţe.
Într-adevãr, este de principiu ca legea intra în vigoare la data publicãrii sale în Monitorul Oficial al României, excepţie fãcând numai acele cazuri în care norma juridicã prevede o alta data, ulterioara. În cazul de fata, <>Ordonanta nr. 1/1992 care reglementeazã registrul agricol nu prevede o alta data pentru intrarea sa în vigoare, ci dispune numai ca registrul agricol existent se va înlocui pe o perioada de 5 ani, datele completandu-se anual, potrivit formularului. Rezulta deci ca ordonanta Guvernului intra în vigoare la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 7 aprilie 1992, fiind în concordanta cu dispoziţiile art. 78 din Constituţie privind intrarea în vigoare a legii.
În fine, potrivit art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate poate viza numai acele dispoziţii legale de care depinde judecarea cauzei.
Din actele dosarului rezulta ca reclamantul a fost eliberat din funcţia de secretar al Consiliului Local al Municipiului Roman pentru neîndeplinirea în mod repetat, cu vinovãţie, a obligaţiilor de serviciu ce-i reveneau din dispoziţiile art. 49 lit. b) şi c) din Legea nr. 69/1991 privind administraţia publica localã, precum şi din alte acte normative, iar nu numai pentru ca nu a adus la îndeplinire dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 1/1992 şi ale <>Legii nr. 68/1991 , a cãror constitutionalitate o contesta.
Or, sub acest aspect, excepţia invocatã în cauza este irelevanta.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c.), al art. 24 alin. (2) şi al art. 25 din Legea nr. 47/1992, în unanimitate,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca vadit nefondata excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol şi ale <>Legii nr. 68/1991 privind registrul agricol, invocatã de Ilie Petre în Dosarul nr. 2.046/1995 al Curţii de Apel Bacau - Secţia de contencios administrativ.
Cu recurs în termen de 10 zile de la comunicare.
Pronunţatã la data de 23 ianuarie 1997.

PREŞEDINTE,
dr. Lucian Stangu

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016