Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 118 din 21 septembrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 521 din 27 octombrie 1999
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, excepţie ridicatã de Mihai Vrabie în Dosarul nr. 1.796/1999 al Judecãtoriei Buzau.
La apelul nominal rãspunde, pentru Mihai Vrabie, avocat Paula Arbore. Lipseşte Societatea Comercialã "Foraj Sonde" - S.A. din Berca, judeţul Buzau, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, apãrãtorul autorului exceptiei arata ca, potrivit <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, scutirea de plata impozitului pe salariu pentru deţinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 este legatã de conferirea titlului prin brevet. Or, prevederile art. 94 lit. a) din Constituţie stabilesc ca Preşedintele României conferã decoraţii şi titluri de onoare. Constatarea calitãţii de luptãtor pentru victoria Revoluţiei romane din decembrie 1989 aparţine comisiei speciale constituite prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 566 din 15 iulie 1996 , iar nu Preşedintelui României. De altfel, dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 31 august 1999, abroga începând cu data de 1 ianuarie 2000, când va intra în vigoare, <>Legea nr. 32/1991 , republicatã. În final, solicita admiterea exceptiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ridicate, considerând ca Preşedintele României este autoritatea publica desemnatã de Constituţie sa confere titluri de onoare, de natura sa creeze drepturi pentru beneficiar.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 26 aprilie 1999 Judecãtoria Buzau a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, excepţie ridicatã de Mihai Vrabie în Dosarul nr. 1.796/1999, care are ca obiect contestaţia formulatã de acesta impotriva deciziei de imputare emise de Societatea Comercialã "Foraj Sonde" - S.A. din Berca, judeţul Buzau, pentru plata sumei de 7.228.827 lei, reprezentând impozit pe salariu, plus majorãri pentru nevirarea în termen a acestuia la buget.
În motivarea exceptiei se susţine ca deţinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 sunt scutiţi de plata impozitului pe salarii, astfel ca <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, care conditioneaza scutirea de plata impozitului pe salarii de conferirea titlului prin brevet, este neconstitutional în raport cu prevederile constituţionale ale art. 94 lit. a), potrivit cãrora Preşedintele României "conferã decoraţii şi titluri de onoare".
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este nefondata, întrucât textul <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, este în concordanta cu prevederile art. 94 lit. a) din Constituţie. Dupã cum rezulta chiar din definitia data în <>Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, rãniţilor, precum şi luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, republicatã, titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 reprezintã un titlu de onoare, în înţelesul prevederilor art. 94 lit. a) din Constituţie, fiind conferit de cãtre Preşedintele României, la propunerea Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989, iar conferirea lui se atesta prin brevet.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului asupra exceptiei de neconstituţionalitate.
În punctul de vedere comunicat de Guvern se apreciazã ca excepţia ridicatã este nefondata, deoarece, potrivit prevederilor <>art. 2 din Legea nr. 42/1990 , republicatã, titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 s-a instituit în semn de preţuire şi de recunoştinţã pentru cei care au fost rãniţi în luptele pentru victoria Revoluţiei. Prin urmare, acesta reprezintã un titlu de onoare, care poate fi conferit doar în condiţiile prevãzute de art. 94 lit. a) din Constituţie, iar atestarea conferirii unui asemenea titlu se poate face doar prin brevet, condiţie expres prevãzutã şi în <>art. 5 alin. 1 şi 2 din Legea nr. 42/1990 , republicatã.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere comunicat de Guvern, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Excepţia de neconstituţionalitate vizeazã dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 12 august 1996.
Acest text de lege prevede urmãtoarele: "Sunt scutite de plata impozitului prevãzut de prezenta lege urmãtoarele categorii de persoane:
[...]
e) urmaşii eroilor-martiri ai Revoluţiei, precum şi deţinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, conferit prin brevet, pentru veniturile realizate, în cadrul funcţiei de baza ".
Autorul exceptiei considera ca aceste dispoziţii legale sunt neconstituţionale datoritã conditionarii scutirii de plata impozitului pe salarii de conferirea prin brevet a titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei din Decembrie 1989. Susţine ca prin brevet se atesta decoratiile şi titlurile de onoare conferite de cãtre Preşedintele României. Titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 se acorda printr-un certificat de atestare a calitãţii, pe baza constatãrilor comisiei special constituite prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 566 din 16 iulie 1996 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989.
Condiţionarea scutirii de plata impozitului de atestarea prin brevet a titlului se apreciazã ca incalca art. 94 lit. a) din Constituţie, care prevede ca Preşedintele României "conferã decoraţii şi titluri de onoare ".
<>Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, rãniţilor, precum şi luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, completatã prin <>Legea nr. 30/1996 şi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 198 din 23 august 1996, prevede la art. 2 alin. 1 ca "În semn de preţuire şi recunoştinţã pentru cei care au fost rãniţi în luptele pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989 se instituie titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 ". Rezulta din acest text de lege ca prin el s-a instituit un titlu de onoare a cãrui conferire intra în atribuţiile Preşedintelui României, prevãzute la art. 94 lit. a) din Constituţie. De altfel, aceasta precizare se face în mod expres la <>art. 5 alin. 1 din Legea nr. 42/1990 , în sensul ca "Titlurile prevãzute la art. 1, 2 şi 3, precum şi medaliile prevãzute pentru fiecare titlu se conferã de cãtre Preşedintele României, la propunerea comisiei prevãzute la art. 2 alin. 4; competenta comisiei, precum şi criteriile de atribuire a titlurilor sunt prevãzute în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantã din prezenta lege".
Comisia specialã, constituitã potrivit <>Hotãrârii Guvernului nr. 566 din 16 iulie 1996 , examineazã doar îndeplinirea criteriilor şi face propuneri pentru conferirea titlului. Titlul produce însã efecte juridice numai dupã ce a fost conferit de cãtre Preşedintele României şi s-a atestat prin brevet. Acest fapt rezulta şi din alin. 2 al <>art. 5 din Legea nr. 42/1990 , republicatã, potrivit cãruia "Titlurile care nu au fost conferite în condiţiile alin. 1 sau ai cãror beneficiari nu au avut merite deosebite sunt nule".
Ca urmare, dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, concretizeazã prerogativa constituţionalã a Preşedintelui României prin impunerea unei dovezi legale şi certe a împrejurãrii ce are ca efect scutirea de plata impozitului.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, ridicatã de Mihai Vrabie în Dosarul nr. 1.796/1999 al Judecãtoriei Buzau.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 21 septembrie 1999.
PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: