Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 117 din 16 februarie 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 117 din 16 februarie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 289 din 2 mai 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2010 privind unele mãsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte mãsuri în domeniul bugetar, excepţie ridicatã de Vasile Teodorescu în Dosarul nr. 2.861/91/2010 al Tribunalului Vrancea - Secţia civilã şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 58D/2011.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. În acest sens aratã cã aspectele invocate de autorul excepţiei reprezintã, în realitate, probleme de legiferare de competenţa legiuitorului.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 30 noiembrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 2.861/91/2010, Tribunalul Vrancea - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2010 privind unele mãsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte mãsuri în domeniul bugetar.
    Excepţia a fost ridicatã de Vasile Teodorescu în cadrul unei acţiuni civile având ca obiect actualizarea pensiei de serviciu.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã, potrivit dispoziţiilor art. 85 alin. (2) din Legea nr. 303/2004, pensiile de serviciu ale judecãtorilor şi procurorilor se actualizeazã ori de câte ori se majoreazã indemnizaţia lunarã a unui judecãtor şi procuror în condiţii identice de funcţie, vechime şi grad al instanţei. Or, dispoziţiile art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2010 interzic o astfel de majorare a pensiilor în cursul anului 2010. Astfel, dispoziţiile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 1/2010 încalcã drepturi stabilite prin lege organicã, fiind astfel neconstituţionale.
    Tribunalul Vrancea - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2010 a fost abrogatã prin dispoziţiile art. 39 lit. x) din Legea-cadru nr. 284/2010.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2010 privind unele mãsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte mãsuri în domeniul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 27 ianuarie 2010, potrivit cãrora: "(1) În anul 2010, mãsurile prevãzute de Legea-cadru nr. 330/2009 şi de prezenta ordonanţã de urgenţã referitoare la reîncadrarea şi salarizarea personalului plãtit din fonduri publice nu vor produce efecte asupra cuantumului pensiilor militare de stat, pensiilor de stat şi pensiilor de serviciu aflate în platã şi nici asupra ajutoarelor, plãţilor compensatorii/ indemnizaţiilor acordate la trecerea în rezervã sau la încetarea raporturilor de serviciu.
    (2) Dupã data de 1 ianuarie 2010, pensiile şi ajutoarele, plãţile compensatorii/indemnizaţiile prevãzute la alin. (1) şi compensaţiile de chirie se stabilesc în funcţie de nivelul şi structura bazei de calcul în vigoare la data de 31 decembrie 2009, fãrã a fi afectate de mãsurile de reducere a cheltuielilor de personal prevãzute la art. 10 din Legea nr. 329/2009."
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2010 a fost abrogatã prin dispoziţiile art. 39 lit. x) din Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 877 din 28 decembrie 2010. Având în vedere însã cele reţinute prin Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 august 2011, Curtea urmeazã a analiza constituţionalitatea dispoziţiilor de lege criticate cu care a fost sesizatã, aplicabile cauzei în care a fost ridicatã excepţia de neconstituţionalitate.
    Autorul excepţiei susţine cã aceste dispoziţii de lege contravin urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 15 alin. (1) referitor la universalitatea drepturilor şi obligaţiilor constituţionale şi art. 107 referitor la primul-ministru. Din examinarea motivãrii excepţiei de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã autorul excepţiei are în vedere, de fapt, dispoziţiile art. 108 alin. (2) din Constituţie, prin care se aratã cã Guvernul emite hotãrâri pentru organizarea executãrii legilor.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã, în esenţã, critica autorului excepţiei vizeazã faptul cã, efect al dispoziţiilor art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2010, art. 85 alin. (2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecãtorilor şi procurorilor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, nu mai poate fi aplicat în cursul anului 2010.
    Dispoziţiile art. 85 alin. (2) din Legea nr. 303/2004 prevãd cã "Pensiile de serviciu ale judecãtorilor şi procurorilor, precum şi pensiile de urmaş prevãzute la art. 84 se actualizeazã ori de câte ori se majoreazã indemnizaţia brutã lunarã a unui judecãtor şi procuror în activitate, în condiţii identice de funcţie, vechime şi grad al instanţei sau parchetului, cu luarea în considerare, în procent, a sporurilor intrate în baza de calcul la acordarea pensiei de serviciu, precum şi a sporului de vechime. Dacã în urma actualizãrii rezultã o pensie de serviciu mai micã, judecãtorul sau procurorul îşi poate pãstra pensia aflatã în platã."
    Prevederile de lege criticate dispun însã cã, în anul 2010, mãsurile prevãzute de Legea-cadru nr. 330/2009 şi de Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2010 referitoare la reîncadrarea şi salarizarea personalului plãtit din fonduri publice nu vor produce efecte asupra cuantumului pensiilor militare de stat, pensiilor de stat şi pensiilor de serviciu aflate în platã şi nici asupra ajutoarelor, plãţilor compensatorii/indemnizaţiilor acordate la trecerea în rezervã sau la încetarea raporturilor de serviciu.
    Autorul excepţiei considerã cã prevederile unei legi organice nu pot fi modificate prin dispoziţiile unei ordonanţe de urgenţã.
    Faţã de aceastã criticã, Curtea reţine cã art. 115 alin. (1) din Constituţie interzice în mod expres reglementarea pe calea ordonanţelor Guvernului a domeniului rezervat legilor organice. O astfel de prevedere nu se regãseşte şi în ceea ce priveşte ordonanţele de urgenţã, astfel cã Guvernul poate reglementa, pe calea delegãrii legislative, şi în acest domeniu. Mai mult, deşi sunt emise de Guvern, organ executiv prin esenţã, ordonanţele de urgenţã nu pot fi privite ca simple acte administrative de aplicare şi executare a legilor, aşa cum sugereazã autorul excepţiei, punând un semn de egalitate între acestea şi hotãrârile Guvernului, prin invocarea art. 108 alin. (2) din Constituţie, ci reprezintã acte de naturã legislativã.
    În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate raportatã la dispoziţiile art. 15 alin. (1) din Constituţie, Curtea constatã cã semnificaţia acestora nu este aceea de a interzice modificarea, abrogarea ori suspendarea aplicãrii unor dispoziţii legale care reglementeazã drepturi ori libertãţi ale cetãţenilor.
    Desigur, în mãsura în care noile reglementãri afecteazã drepturi de naturã fundamentalã, se ridicã problema respectãrii condiţiilor stabilite de art. 53 din Constituţie.
    În situaţia textului de lege criticat, însã, Curtea constatã cã obiectivul acestuia nu este acela de a afecta prin diminuare un drept de naturã fundamentalã, aşa cum este dreptul la pensie, ci, aşa cum se aratã în nota de fundamentare a Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 1/2010, doar de a preciza "menţinerea nivelului actual al pensiilor la fel cum este menţinut şi nivelul de salarizare", astfel încât sã fie evitate situaţiile discriminatorii ce ar putea apãrea "între persoanele care ar beneficia de o pensie stabilitã de la intrarea în vigoare a Legii-cadru nr. 330/2009, prin interpretarea defectuoasã a actualelor dispoziţii în materie, şi persoanele care ar beneficia de o pensie rezultatã dintr-un act de clarificare a mecanismului de calcul, adoptat ulterior în procedurã parlamentarã".
    Mai mult, referitor la situaţia specialã invocatã de autorul excepţiei privind pensiile de serviciu ale magistraţilor, Curtea reţine cã, deşi acestea reprezintã un drept protejat de dispoziţiile constituţionale care consacrã independenţa justiţiei, aşa cum Curtea a arãtat prin Decizia nr. 873 din 25 iunie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433 din 28 iunie 2010, stabilirea algoritmului de calcul al acestora rãmâne totuşi un drept exclusiv al legiuitorului, neputându-se vorbi de o afectarea a dreptului la pensie, atât timp cât cuantumul aflat în platã al acesteia nu este diminuat. De altfel, Curtea, prin Decizia nr. 1.237 din 6 octombrie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 24 noiembrie 2010, arãta cã, "deşi consacrã dreptul la pensie, art. 47 alin. (2) din Constituţie nu oferã garanţii şi cu privire la algoritmul de creştere a cuantumului acesteia în viitor". Deşi prin citatul din decizia amintitã Curtea se referea doar la pensiile contributive, cu atât mai mult acest principiu este aplicabil în cazul pensiilor de serviciu, care, alãturi de componenta contributivã, conţin şi o componentã necontributivã, al cãrei cuantum nu este prevãzut de nicio dispoziţie constituţionalã.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2010 privind unele mãsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte mãsuri în domeniul bugetar, excepţie ridicatã de Vasile Teodorescu în Dosarul nr. 2.861/91/2010 al Tribunalului Vrancea - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 februarie 2012.


                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Patricia Marilena Ionea

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016