Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 116 din 16 februarie 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II si IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si ale art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 116 din 16 februarie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II si IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si ale art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 297 din 5 mai 2012
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Valentina Coadã în Dosarul nr. 96/118/2010 al Curţii de Apel Constanţa - Secţia civilã, minori şi familie, litigii de muncã şi asigurãri sociale şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 51D/2011.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. În acest sens, invocã Decizia Curţii Constituţionale nr. 1.300/2010.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 7 decembrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 96/118/2010, Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilã, minori şi familie, litigii de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare.
    Excepţia a fost ridicatã de Valentina Coadã cu prilejul soluţionãrii contestaţiei formulate împotriva deciziei de recalculare a pensiei.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile actelor normative criticate sunt contrare prevederilor art. 15, art. 47 alin. (2) şi art. 115 alin. (6) din Constituţie. În acest sens, aratã cã Legea nr. 218/2008 a reglementat un drept ocrotit de Constituţie, dreptul la pensie, iar acesta nu poate fi restrâns, nici chiar temporar, prin ordonanţe de urgenţã.
    Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilã, minori şi familie, litigii de muncã şi asigurãri sociale aratã cã, în jurisprudenţa sa, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat cu privire la problema reglementãrii printr-o ordonanţã de urgenţã a dreptului la pensie. În acest sens, invocã Decizia nr. 82/2009.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, având în vedere cã dispoziţiile actelor normative criticate şi-au încetat aplicarea.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 9 decembrie 2008, şi ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919 din 29 decembrie 2009.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã autorul excepţiei nu aratã care anume dintre dispoziţiile actelor normative criticate sunt neconstituţionale, susţinând doar cã acestea afecteazã dreptul la pensie, aşa cum a fost stabilit de Legea nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2008.
    Dispoziţiile art. I pct. 2 şi 3 din Legea nr. 218/2008 dispuneau completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu douã noi articole, respectiv art. 78^2 şi art. 165^1, prin care se prevedea majorarea punctajelor realizate în perioadele când asiguraţii/pensionarii au desfãşurat activitãţi în locuri încadrate în grupe superioare de muncã, potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, ori activitãţi în locuri de muncã încadrate în condiţii speciale sau deosebite. Art. II din aceeaşi lege dispunea recalcularea pensiilor în acord cu noile prevederi, începând cu data de 1 ianuarie 2009.
    Prin art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 au fost abrogate prevederile art. II din Legea nr. 218/2008.
    De asemenea, urmãrind înlãturarea problemelor de aplicare a legii ce izvorau din existenţa a douã acte normative care reglementau aceeaşi materie, respectiv Legea nr. 218/2008 şi Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 4 septembrie 2008, Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 a instituit o reglementare unicã a conţinutului art. 78^2 şi art. 165^1 din Legea nr. 19/2000.
    Totodatã, prin art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 s-a prevãzut cã "(1) Prevederile art. 165^1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se aplicã începând cu data de 1 ianuarie 2010, prin acordarea diferenţei dintre punctajul mediu anual rezultat în urma majorãrii efectuate conform prevederilor Legii nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi cel acordat conform Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale.
    (2) Punctajul mediu anual calculat conform prevederilor alin. (1) se adaugã la punctajul mediu anual cuvenit sau aflat în platã în luna decembrie 2009.
    (3) În situaţia în care cuantumul pensiei aferent punctajului mediu anual rezultat în urma aplicãrii prevederilor alin. (2) este mai mic decât cel cuvenit sau aflat în platã, se menţine cuantumul cuvenit sau aflat în platã pânã la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevãzute de lege, se va obţine un cuantum al pensiei mai mare.
    (4) Drepturile de pensie rezultate în urma aplicãrii prevederilor alin. (1) şi (2) se acordã beneficiarilor începând cu luna ianuarie 2010."
     Ulterior, art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 a modificat dispoziţiile art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008, dându-i urmãtorul cuprins: "(1) Prevederile art. 165^1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se aplicã începând cu data de 1 ianuarie 2011, prin acordarea diferenţei dintre punctajul mediu anual rezultat în urma majorãrii efectuate conform prevederilor Legii nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile ulterioare, şi cel acordat conform Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, aprobatã prin Legea nr. 154/2009.
    (2) Punctajul mediu anual calculat conform prevederilor alin. (1) se adaugã la punctajul mediu anual cuvenit sau aflat în platã în luna decembrie 2010.
    (3) În situaţia în care cuantumul pensiei aferent punctajului mediu anual rezultat în urma aplicãrii prevederilor alin. (2) este mai mic decât cel cuvenit sau aflat în platã, se menţine cuantumul cuvenit ori aflat în platã pânã la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevãzute de lege, se va obţine un cuantum al pensiei mai mare.
    (4) Drepturile de pensie rezultate în urma aplicãrii prevederilor alin. (1) şi (2) se acordã beneficiarilor începând cu luna ianuarie 2011."
    Din cele arãtate, Curtea reţine cã, în realitate, critica autorului excepţiei vizeazã dispoziţiile art. II şi IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 şi cele ale art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009.
    Totodatã, Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii sale cu excepţia de neconstituţionalitate, Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 a fost abrogatã prin art. 196 lit. a) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010. Având în vedere însã cele reţinute prin Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 august 2011, Curtea urmeazã a analiza constituţionalitatea dispoziţiilor de lege criticate cu care a fost sesizatã, aplicabile cauzei în care a fost ridicatã excepţia de neconstituţionalitate.
    În consecinţã, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. II şi IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 şi ale art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009.
    Autorul excepţiei susţine cã aceste dispoziţii de lege contravin urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 15 referitor la universalitatea drepturilor şi obligaţiilor constituţionale, art. 47 alin. (2) privind dreptul la pensie şi art. 115 alin. (6) referitor la condiţiile emiterii ordonanţelor de urgenţã.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, în jurisprudenţa sa, s-a mai pronunţat asupra conformitãţii dispoziţiilor care suspendã începerea termenului de recalculare a pensiei cu prevederile art. 47 alin. (2) şi art. 115 alin. (6) din Constituţie. Astfel, prin Decizia nr. 1.254 din 7 octombrie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 732 din 3 noiembrie 2010, şi prin Decizia nr. 1.278 din 12 octombrie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 808 din 3 decembrie 2010, Curtea a arãtat cã "emiterea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 nu poate fi catalogatã ca afectând dreptul fundamental la pensie, întrucât, faţã de Legea nr. 218/2008, care recunoştea drepturi suplimentare faţã de cuantumul pensiei aflate în platã, nu aduce reglementãri de drept substanţial noi, deci nici nu afecteazã într-un sens negativ dreptul constituţional la pensie. [...] Singura noutate pe care o aduce art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 faţã de Legea nr. 218/2008, prin abrogãrile operate, este eliminarea obligaţiei recalculãrii pensiilor de cãtre Casa Naţionalã de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale începând cu 1 ianuarie 2009. Abrogându-se textul art. II din Legea nr. 218/2008, recalcularea pensiilor potrivit art. 165^1 din Legea nr. 19/2000, cu modificãrile operate prin Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008, se va face, potrivit art. II alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008, începând cu luna ianuarie 2010, termen prorogat ulterior prin Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009, pânã în luna ianuarie 2011".
    În consecinţã, Curtea a statuat cã "nu se poate susţine cã [...] ar fi afectat în mod negativ dreptul substanţial la pensie, doar termenul pentru recalcularea acesteia fiind amânat pentru luna ianuarie 2011".
    Totodatã, a reţinut cã legiuitorul este suveran sã decidã momentul intrãrii în vigoare a unei mãsuri reparatorii, însã "prorogarea repetatã a intrãrii în vigoare a prevederilor art. 165^1 din Legea nr. 19/2000 nu este de dorit, întrucât ar putea înfrânge, în final, chiar esenţa dreptului la pensie, ceea ce este inadmisibil".
    Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, soluţiile şi considerentele deciziilor amintite îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.
    Cât priveşte critica de neconstituţionalitate raportatã la dispoziţiile constituţionale referitoare la universalitatea drepturilor şi obligaţiilor ce izvorãsc din Constituţie, Curtea constatã cã, din perspectiva celor mai sus arãtate, nu se poate reţine o încãlcare a acestor dispoziţii.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II şi IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Valentina Coadã în Dosarul nr. 96/118/2010 al Curţii de Apel Constanţa - Secţia civilã, minori şi familie, litigii de muncã şi asigurãri sociale.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 februarie 2012.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Patricia Marilena Ionea

                                   -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016