Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 115 din 11 martie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public
Nicolae Popa - preşedinte Costicã Bulai - judecãtor Nicolae Cochinescu - judecãtor Constantin Doldur - judecãtor Kozsokar Gabor - judecãtor Petre Ninosu - judecãtor Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor Lucian Stângu - judecãtor Ioan Vida - judecãtor Aurelia Popa - procuror Claudia Miu - prim-magistrat asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 7 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicatã de Costin Ţugui în Dosarul nr. 2.893/2003 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ. La apelul nominal se prezintã, personal, autorul excepţiei, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Cauza fiind în stare de judecatã, autorul excepţiei solicitã Curţii sã se pronunţe şi asupra constituţionalitãţii prevederilor <>art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 , arãtând cã în faţa instanţei de judecatã a ridicat excepţia de neconstituţionalitate şi cu privire la aceste dispoziţii, fapt ce nu a fost consemnat în încheierea de sesizare. În esenţã, susţine cã dispoziţiile legale criticate sunt contrare dispoziţiilor art. 31 alin. (1) şi (2) din Constituţie. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arãtând cã textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale prevãzute la art. 31, iar refuzul unei autoritãţi publice de a da curs unei cereri constituie o chestiune de aplicare a legii, care nu intrã în sfera controlului de constituţionalitate.
CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele: Prin Încheierea din 13 noiembrie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 2.893/2003, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 7 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã oral de recurentul-reclamant Ţugui Costin în cadrul şedinţei de dezbateri din data de 13 noiembrie 2003, într-o cauzã civilã privind judecarea recursului împotriva Sentinţei nr. 2.411 din 2 iunie 2003 prin care Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a pentru conflicte de muncã şi litigii de muncã a respins cererea reclamantului de obligare a pârâtei Administraţia Prezidenţialã la eliberarea de copii de pe dosarul conţinând documentaţia ce a stat la baza primirii medaliei "Revoluţia Românã din Decembrie 1989", conferitã reclamantului prin Decretul-lege nr. 110/1991 . Ulterior, prin adresa înregistratã la registratura generalã a Curţii Constituţionale sub nr. 185 din 14 ianuarie 2004, autorul excepţiei precizeazã cã în cadrul aceleiaşi şedinţe publice a ridicat şi excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 , fãrã însã ca acest lucru sã fie consemnat în încheierea de şedinţã de la acea datã. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul se raporteazã, în ceea ce priveşte <>art. 7 din Legea nr. 544/2001 , la prevederile art. 31 alin. (1) şi (2) din Constituţie, fãrã sã formuleze nici un argument din care sã rezulte în ce constã neconstituţionalitatea textului de lege criticat. Cu privire la neconstituţionalitatea prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d) din acelaşi act normativ, autorul excepţiei nu invocã nici un text sau principiu constituţional care ar fi înfrânt prin aceste prevederi legale. Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, textul <>art. 7 din Legea nr. 544/2001 fiind în acord cu prevederile art. 31 alin. (1) şi (2) din Constituţie. Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului. Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât prevederile <>art. 7 din Legea nr. 544/2001 , care instituie pentru autoritãţile publice obligaţia de a comunica informaţiile de interes public solicitate de persoanele interesate, nu numai cã nu contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 31 alin. (1) şi (2), ci, dimpotrivã, sunt în concordanţã cu acestea, asigurând condiţiile de punere în aplicare a dreptului fundamental la informaţie. Considerã, de asemenea, cã garantarea dreptului constituţional privind accesul la informaţiile de interes public este avutã în vedere de <>Legea nr. 544/2001 în ansamblul ei. Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã deoarece textul de lege supus controlului de constituţionalitate nu îngrãdeşte accesul la informaţie, ci stabileşte în sarcina autoritãţilor publice obligaţia de a rãspunde în scris solicitãrilor cetãţenilor pentru obţinerea unor informaţii de interes public. Faptul cã în alin. (2) al <>art. 7 din Legea nr. 544/2001 este prevãzut refuzul comunicãrii informaţiilor solicitate nu este echivalent, în opinia Avocatului Poporului, "cu posibilitatea legalã pe care ar avea-o autoritãţile publice de a nu informa cetãţenii, întrucât aceastã posibilitate nu este prevãzutã de lege". În continuare, considerã cã refuzul comunicãrii informaţiilor solicitate constituie o problemã de aplicare a legii, care nu poate fi supusã controlului de constituţionalitate, ci, potrivit <>art. 22 din Legea nr. 544/2001 , controlului instanţei de contencios administrativ. Or, Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa asupra modului de interpretare şi aplicare a legii, ci numai asupra înţelesului sãu contrar Constituţiei, interpretarea legii fiind atributul instanţei de judecatã, în opera de înfãptuire a justiţiei. În sprijinul acestei afirmaţii invocã <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 51/2003 şi <>Decizia nr. 170/2003 . Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã. Prin Încheierea din 13 noiembrie 2003, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 7 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicatã oral, în şedinţa de dezbateri. Ulterior sesizãrii, autorul excepţiei a precizat cã a ridicat excepţia de neconstituţionalitate şi cu privire la prevederile art. 12 alin. (1) lit. d) din aceeaşi lege, însã instanţa de judecatã a omis sã consemneze acest aspect. Curtea Constituţionalã constatã cã este legal sesizatã numai cu dispoziţiile art. 7 din lege, deoarece dreptul de ridicare a excepţiei de neconstituţionalitate a unor dispoziţii legale se realizeazã în faţa instanţelor de judecatã, inclusiv prin exercitarea cãilor legale de atac împotriva încheierilor de sesizare în care s-au strecurat erori. Prin urmare, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 7 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 23 octombrie 2001, având urmãtorul cuprins: "(1) Autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia sã rãspundã în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10 zile sau, dupã caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitãrii, în funcţie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrãrilor documentare şi de urgenţa solicitãrii. În cazul în care durata necesarã pentru identificarea şi difuzarea informaţiei solicitate depãşeşte 10 zile, rãspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiţia înştiinţãrii acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile. (2) Refuzul comunicãrii informaţiilor solicitate se motiveazã şi se comunicã în termen de 5 zile de la primirea petiţiilor. (3) Solicitarea şi obţinerea informaţiilor de interes public se pot realiza, dacã sunt întrunite condiţiile tehnice necesare, şi în format electronic." În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile <>art. 7 din Legea nr. 544/2001 contravin dispoziţiilor art. 31 alin. (1) şi (2) din Constituţie, potrivit cãrora: - Art. 31. - "(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrãdit. (2) Autoritãţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate sã asigure informarea corectã a cetãţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal." Curtea Constituţionalã, examinând excepţia de neconstituţionalitate, constatã cã dispoziţiile <>art. 7 din Legea nr. 544/2001 nu contravin dispoziţiilor art. 31 din Constituţie, republicatã, ci, dimpotrivã, acestea dau expresie prevederilor constituţionale. Textul constituţional stabileşte dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public, iar dispoziţia legalã criticatã de autorul excepţiei stabileşte obligaţia autoritãţilor şi instituţiilor publice de a rãspunde în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10 sau 30 de zile. Aşa fiind, Curtea Constituţionalã constatã cã între cele douã texte nu existã nici un raport de contrarietate, ci, dimpotrivã, dispoziţiile criticate reprezintã o garanţie legalã a realizãrii dreptului constituţional la informaţie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 31 alin. (1) şi (2) şi al art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA În numele legii DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 7 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicatã de Costin Ţugui în Dosarul nr. 2.893/2003 al Curţii de Apel Bucureşti Secţia de contencios administrativ. Definitivã şi obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 11 martie 2004.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim-magistrat asistent, Claudia Miu
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email