Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 113 din 2 aprilie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele masuri pentru achizitionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora si a deseurilor neferoase reciclabile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 113 din 2 aprilie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele masuri pentru achizitionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora si a deseurilor neferoase reciclabile

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 308 din 9 mai 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1, 2 şi 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele mãsuri pentru achiziţionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora şi a deşeurilor neferoase reciclabile, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "TAWIL EST BUCHAREST CO IMPEX" - S.R.L. în Dosarul nr. 4.367/2001 al Judecãtoriei Buftea - Ilfov într-o cauza ce are ca obiect plângerea impotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a unei contravenţii.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 a fost respinsã prin <>Legea nr. 600/2001 , astfel ca, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, excepţia a devenit inadmisibila.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 26 octombrie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 4.367/2001, Judecãtoria Buftea - Ilfov a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1, 2 şi 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele mãsuri pentru achiziţionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora şi a deşeurilor neferoase reciclabile, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "TAWIL EST BUCHAREST CO IMPEX" - S.R.L.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>art. 1, 2 şi 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 , permitand achiziţionarea şi valorificarea metalelor neferoase, a aliajelor şi a deşeurilor acestora doar unor agenţi economici privilegiaţi, puşi în situaţia de monopol, incalca prevederile constituţionale ale art. 134, referitoare la economia de piata, libertatea comerţului şi concurenta loiala; ale art. 135, referitoare la ocrotirea proprietãţii; ale art. 41, privind ocrotirea în mod egal a proprietãţii private, indiferent de titular, şi ale art. 16, potrivit cãrora nimeni nu este mai presus de lege. Se apreciazã totodatã ca aceleaşi dispoziţii legale, contrar prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, produc şi efecte retroactive, afectand stocurile de materiale achiziţionate anterior intrãrii lor în vigoare şi aflate în custodia furnizorilor. Mai susţine şi nerespectarea Acordului european ce a instituit o asociere între România şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 , care a instituit obligativitatea respectãrii principiilor economiei de piata ca element esenţial al asocierii.
Judecãtoria Buftea, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca dispoziţiile legale criticate "contravin prevederilor constituţionale din art. 134 alin. (1) şi (2) lit. a) potrivit cãrora economia României este economie de piata, iar statul are obligaţia sa asigure libertatea comerţului, protecţia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Preşedintele Camerei Deputaţilor arata ca excepţia a rãmas fãrã obiect, întrucât <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 a fost respinsã prin <>Legea nr. 600/2001 . În acelaşi punct de vedere se releva faptul ca o parte din dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 au fost preluate în <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 465/2001 , cum sunt cele ale art. 1 preluate în art. 7 alin. (2). Analizandu-se pe fond aceste dispoziţii legale, se apreciazã ca ele nu incalca principiul neretroactivitatii legii, întrucât se aplica numai de la data intrãrii în vigoare a legii. Ele nu incalca nici principiile economiei de piata, libertãţii comerţului şi concurentei loiale, "prin adoptarea lor urmãrindu-se valorificarea anumitor deşeuri reciclabile în condiţii de protecţie a sãnãtãţii populaţiei şi a mediului înconjurãtor, în scopul obţinerii unor resurse suplimentare de materii prime secundare sau produse reutilizabile". În concluzie, se apreciazã ca excepţia ridicatã este nefondata.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, excepţia este inadmisibila, întrucât dispoziţiile legale criticate nu mai sunt în vigoare, <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 fiind respinsã prin <>Legea nr. 600/2001 .
Preşedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor şi al Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 1, 2 şi 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 7 februarie 2002, care interzic "pe o durata de 2 ani achiziţionarea de la persoane fizice a metalelor neferoase, a aliajelor acestora şi a deşeurilor neferoase reciclabile", respectiv limiteazã dreptul de achizitionare a deşeurilor neferoase reciclabile numai în favoarea unor agenţi economici determinati, şi prevãd sancţionarea contravenţionalã a faptelor de nerespectare a acestor dispoziţii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca aceasta a devenit inadmisibila şi urmeazã sa fie respinsã pentru urmãtoarele motive:
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 nu mai este în vigoare, întrucât ulterior datei ridicãrii exceptiei de neconstituţionalitate şi celei la care instanta judecãtoreascã a sesizat Curtea Constituţionalã ea a fost respinsã de Parlament prin <>Legea nr. 600/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 711 din 8 noiembrie 2001.
Conform dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei".
Faptul ca unele dispoziţii ale <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 au fost preluate, chiar cu conţinut identic, în <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 , în urma aprobãrii acesteia cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 465/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, nu are nici o relevanta. Soluţionarea cauzei în care s-a ridicat excepţia de neconstituţionalitate nu depinde de dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 , întrucât constatarea şi sancţionarea contravenţiei s-au fãcut în temeiul dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 , în perioada când aceasta era încã în vigoare (Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei nr. 11 din 19 iunie 2001).

Pentru considerentele expuse, cu majoritate de voturi, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1, 2 şi 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele mãsuri pentru achiziţionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora şi a deşeurilor neferoase reciclabile, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "TAWIL EST BUCHAREST CO IMPEX" - S.R.L. în Dosarul nr. 4.367/2001 al Judecãtoriei Buftea - Ilfov.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 2 aprilie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016