Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 113 din 13 martie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si a dispozitiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 242 din 9 aprilie 2003
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi a dispoziţiilor <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Agafia Ivanov în Dosarul nr. 709/CA/2002 al Tribunalului Dolj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, invocand jurisprudenta Curţii Constituţionale în aceasta materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin încheierea din 6 noiembrie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 709/CA/2002, Tribunalul Dolj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 şi a dispoziţiilor <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Agafia Ivanov într-un litigiu de asigurãri sociale.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenta, ca prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 sunt contrare dispoziţiilor art. 114 alin. (1) şi (4) din Constituţie, întrucât acest act normativ, care modifica o lege organicã, a fost adoptat fãrã ca Guvernul sa fi fost abilitat printr-o lege specialã şi fãrã sa fi existat un caz excepţional. Pe de alta parte, dispoziţiile acestei ordonanţe restrang exerciţiul unor drepturi, cu toate ca nu sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de art. 49 din Constituţie. De asemenea, autorul exceptiei susţine ca dispoziţiile <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 , în redactarea modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 , sunt contrare art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece "interzic calcularea corecta a valorii punctului de pensie", instituind şi un tratament discriminatoriu. Considera ca sunt incalcate şi prevederile art. 43 alin. (1) şi (2) din Constituţie, precum şi reglementãrile din Declaraţia Universala a Drepturilor Omului şi din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Tribunalul Dolj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã, având în vedere ca "recorelarea tuturor categoriilor de pensii urmãreşte sa determine modalitatea de stabilire a mãsurilor de protecţie socialã", iar "dispoziţiile <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 nu afecteazã pensiile stabilite anterior intrãrii în vigoare a legii, ci instituie un sistem unitar de calcul al pensiilor".
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispoziţiilor <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, a fost solicitat şi punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca excepţia ridicatã nu este intemeiata. Modificãrile aduse <>art. 80, 81 şi 180 din Legea nr. 19/2000 , care reglementeazã modul de calcul al valorii punctului de pensie şi mãsurile de recalculare a cuantumului pensiilor aflate în plata, nu aduc "atingere dreptului la pensie, consacrat de art. 43 alin. (2) din Constituţie, întrucât conţinutul şi condiţiile acordãrii acestui drept se stabilesc prin lege, şi numai în raport cu resursele financiare existente, care pot fi alocate în acest scop, potrivit art. 137 alin. (5) din Constituţie". Arata ca reglementãrile internaţionale invocate de autorul exceptiei nu sunt incidente, iar dispoziţiile legale criticate nu instituie discriminãri, deoarece "legiuitorul are competenta de a reglementa în mod diferit şi în raport cu posibilitãţile financiare existente, mãsurile de protecţie socialã ce se acorda unor categorii de cetãţeni". Acestea nu restrang exerciţiul nici unui drept şi nu incalca nici prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, sub acest aspect ridicandu-se doar probleme de aplicare a reglementãrilor legale succesive.
Avocatul Poporului apreciazã ca dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Art. 114 alin. (4) din Constituţie nu interzice reglementarea prin ordonanta de urgenta în domenii rezervate legii organice, iar aprobarea prin lege a ordonanţei de urgenta confirma existenta cazului excepţional. Prin dispoziţiile <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 , în redactarea lor modificatã, nu s-a instituit nici o discriminare, întrucât "nu creeazã un tratament diferenţiat, discriminatoriu, între categoriile de pensionari care îndeplinesc aceleaşi condiţii de pensionare". Nu sunt incalcate nici dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie, dispoziţiile legale criticate dispunând numai pentru viitor. Invocarea art. 20 din Constituţie este eronatã, întrucât reglementãrile internaţionale la care face referire autorul exceptiei au "o cu totul alta sfera de aplicare". Textul art. 49 din Constituţie se referã la cazuri speciale "care nu se regãsesc în domeniul reglementat prin legea pensiilor".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 338/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002, şi dispoziţiile <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile ulterioare.
Autorul exceptiei susţine ca dispoziţiile legale criticate incalca prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1), ale art. 43, 49 şi ale art. 114 alin. (1) şi (4), care au urmãtorul conţinut:
- Art. 15 alin. (2) - "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1) - "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.";
- Art. 43 - "(1) Statul este obligat sa ia mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de natura sa asigure cetãţenilor un nivel de trai decent.
(2) Cetãţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenta medicalã în unitãţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asistenta socialã prevãzute de lege." ;
- Art. 49. - "(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertãţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacã se impune, dupã caz, pentru: apãrarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sãnãtãţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertãţilor cetãţenilor; desfãşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proporţionalã cu situaţia care a determinat-o şi nu poate atinge existenta dreptului sau a libertãţii.";
- Art. 114 alin. (1) şi (4) - "(1) Parlamentul poate adopta o lege specialã de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice. [...]
(4) În cazuri excepţionale, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenta. Acestea intra în vigoare numai dupã depunerea lor spre aprobare la Parlament. Dacã Parlamentul nu se afla în sesiune, el se convoacã în mod obligatoriu."
De asemenea, autorul exceptiei susţine încãlcarea Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului şi a Convenţiei pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, fãrã a arata însã care dintre prevederile cuprinse în aceste documente internaţionale sunt considerate a fi incalcate.
I. Cu privire la excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2000, Curtea constata ca aceasta a fost adoptatã cu respectarea dispoziţiilor art. 114 alin. (4) din Constituţie. Alin. (1) al aceluiaşi articol nu este aplicabil în speta, întrucât nu era necesarã o lege specialã de abilitare şi nu exista nici interdicţia de a reglementa în domenii rezervate legii organice.
Autorul exceptiei critica <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru faptul ca a modificat <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 în sensul ca dispoziţiile <>Legii nr. 19/2000 nu se aplica deopotrivã şi de la aceeaşi data tuturor pensionarilor, indiferent de data înscrierii lor la pensie, fiind restrâns exerciţiul drepturilor persoanelor pensionate anterior datei intrãrii în vigoare a legii şi avantajate persoanele care se pensioneazã dupã acea data.
În legatura cu aceste critici Curtea retine ca dispoziţiile legale respective nu restrang exerciţiul nici unui drept sau libertãţi constituţionale, nefiind incalcate astfel prevederile art. 49 din Constituţie. De asemenea, aceste dispoziţii legale nu sunt contrare reglementãrilor internaţionale invocate.
Curtea Constituţionalã a statuat în mod constant, în practica sa, ca abrogarea, modificarea sau completarea unor legi intra în competenta exclusiva a legiuitorului.
Curtea retine ca s-a mai pronunţat asupra prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 şi ale <>Legii nr. 338/2002 . Astfel, prin Decizia nr. 328 din 26 noiembrie 2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 86 din 11 februarie 2003, Curtea a respins excepţia ridicatã şi a constatat ca aceste texte sunt constituţionale.
II. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 , Curtea observa ca acest text de lege prevede, la alin. (2), determinarea punctajului mediu anual al fiecãrui pensionar "prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislaţiei anterioare [...] la valoarea unui punct de pensie stabilitã în condiţiile art. 80". Determinarea punctajului mediu anual se face în aceleaşi condiţii pentru toate persoanele pensionate anterior datei intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 şi urmeazã a se avea în vedere la recalcularea şi recorelarea pensiilor, operaţiune ce se efectueazã eşalonat în timp, în funcţie de posibilitãţile financiare existente. Aceste prevederi sunt în concordanta cu principiul egalitãţii în drepturi, consacrat în art. 16 alin. (2) din Legea fundamentalã.
De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie, aceste prevederi se aplica începând cu data intrãrii în vigoare a legii, pentru persoanele care se pensioneazã dupã acea data, neputându-se retine încãlcarea principiului neretroactivitatii legii.
Curtea retine, de asemenea, ca alin. (7) al <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 elimina posibilitatea diminuãrii unor drepturi stabilite pe baza legislaţiei anterioare, prevãzând ca "În situaţia în care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decât cel stabilit în baza legislaţiei anterioare, se pãstreazã în plata cuantumul avantajos".
Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi a dispoziţiilor <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Agafia Ivanov în Dosarul nr. 709/CA/2002 al Tribunalului Dolj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 13 martie 2003.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Madalina Stefania Diaconu
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: