Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 109 din 2 aprilie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 si ale art. 51 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 4 iunie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 şi ale <>art. 51 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Griro Com" - S.R.L. din Suceava în Dosarul nr. 1.450/2000 al Judecãtoriei Suceava.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, ca devenitã inadmisibila, întrucât, ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, dispoziţiile de lege criticate au fost abrogate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 5 iunie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 1.450/2000, Judecãtoria Suceava a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 şi ale <>art. 51 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Griro Com" - S.R.L. din Suceava într-o cauza având ca obiect plângerea impotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a unei contravenţii sãvârşite de aceasta societate.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, în esenta, se susţine ca textele criticate, potrivit cãrora pentru comercializarea unora dintre produsele prevãzute la nr. crt. 1.1, 1.2 şi 1.3 din anexa nr. 1 la ordonanta se stabiliesc preţuri minime pe produse şi pe grupe de produse, iar nerespectarea acestor dispoziţii constituie contravenţie, incalca art. 134 din Constituţie care "consacra regimul liberalismului economic".
Judecãtoria Suceava apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata, textele de lege criticate nefiind contrare prevederilor constituţionale ale art. 134. În acest sens se arata ca "stabilirea de preţuri minimale pentru unele categorii de produse constituie, de altfel, o prevedere anti-dumping, evitandu-se astfel eventuala strategie a unor agenţi economici foarte puternici, de a practica o perioada de timp preţuri foarte mici pentru a elimina concurentii cu posibilitãţi financiare reduse".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor considera ca prevederile art. 6 şi ale <>art. 51 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 nu contravin art. 134 din Constituţie, deoarece "stabilirea preţurilor minime se face în mod liber, fãrã intervenţia statului, prin acordul comun al asociaţiilor patronale ale producãtorilor de bãuturi alcoolice legal înfiinţate", şi asigura "protecţia concurentei loiale în domeniul comercializãrii bãuturilor alcoolice pe piata interna". Se mai arata ca, în urma modificãrii dispoziţiilor de lege criticate, prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2000 "autorul exceptiei are posibilitatea de a iniţia, în cadrul şi cu acordul asociaţiilor patronale ale producãtorilor de bãuturi alcoolice legal înfiinţate, procedura modificãrii preţurilor minime stabilite anterior".
Guvernul opineaza ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât "nu se poate spune ca principiul libertãţii comerţului, consacrat de Constituţie la art. 134 alin. (2) lit. a), a fost atins în vreun fel prin mãsura luatã de organele abilitate, întrucât din cuprinsul art. 134 alin. (2) lit. b) din Legea fundamentalã se înţelege ca astfel de mãsuri se subscriu interesului general, statul fiind obligat sa asigure «protejarea intereselor naţionale în activitatea economicã, financiarã şi valutarã»".
Preşedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 6 şi ale <>art. 51 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea Constituţionalã constata ca, ulterior sesizãrii sale prin Încheierea din 5 mai 2000, a fost adoptatã <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158 din 27 noiembrie 2001 privind regimul accizelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 30 noiembrie 2001, ordonanta care, în conformitate cu dispoziţiile art. 62 alin. (1), a intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2002. Potrivit alin. (2) al aceluiaşi articol din ordonanta, <>art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a fost abrogat în mod expres, iar prevederile sale nu au fost preluate în actul normativ abrogator. Asa fiind, în temeiul <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a devenit inadmisibila.
<>Art. 51 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 , criticat, de asemenea, ca fiind neconstitutional, prevede: "Constituie contravenţie urmãtoarele fapte, dacã, potrivit legii penale, nu sunt considerate infracţiuni: [...] c) comercializarea pe piata interna la preţuri mai mici decât preţurile minime publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, a produselor şi a grupelor de produse, inclusiv a celor în vrac, pentru care s-au stabilit preţuri minime."
Potrivit acestor dispoziţii, care nu au fost abrogate expres prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 , se sancţioneazã contraventional comercializarea de produse sau grupe de produse, pe piata interna, la preţuri mai mici decât preţurile minime publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I. Or, asa cum s-a arãtat, art. 6 din ordonanta criticata, prin care se reglementa stabilirea preţurilor minime pentru produsele prevãzute la nr. crt. 1.1, 1.2 şi 1.3 din anexa nr. 1 la ordonanta, a fost abrogat, astfel ca, în urma acestei abrogãri, dispoziţiile <>art. 51 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 , care nu au fost preluate în noua reglementare, nu mai sunt în vigoare, fiind abrogate implicit.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, cu majoritate de voturi,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 şi ale <>art. 51 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Griro Com" - S.R.L. din Suceava în Dosarul nr. 1.450/2000 al Judecãtoriei Suceava.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 2 aprilie 2002.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: