Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 102 din 26 martie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 279 din 25 aprilie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "ROMARI COM IMPEX" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 14.549/2000 al Judecãtoriei Sectorului 6 Bucureşti.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca inadmisibila, arãtând ca dispoziţiile acestei ordonanţe au fost abrogate prin <>Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 .
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 3 octombrie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 14.549/2000, Judecãtoria Sectorului 6 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "ROMARI COM IMPEX" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 14.549/2000 al Judecãtoriei Sectorului 6 Bucureşti.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, asa cum rezulta din încheierea de sesizare a instanţei de judecata - autorul acesteia nemotivandu-şi în scris excepţia -, se susţine ca, datoritã abrogãrii, potrivit <>art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 , a dispoziţiilor <>art. 20 alin. (3) din Legea nr. 148/1999 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, activitatea de comercializare a bãuturilor alcoolice în sistem angro fãrã a fi folosite facturi fiscale cu regim special a fost "plasata în domeniul ilicitului".
Judecãtoria Sectorului 6 Bucureşti, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, recunoscând totodatã ca "problemele sunt mai mult de interpretare a textelor şi de succesiune a lor în timp".
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã, dat fiind ca, pe de o parte, sesizarea este nemotivatã, iar pe de alta parte, pentru ca <>Ordonanta nr. 74/1999 a fost respinsã prin <>Legea nr. 522/2001 .
Guvernul constata ca excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã la 28 septembrie 2000, data la care <>Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 era abrogatã prin <>art. 57 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 . În concluzie, apreciazã excepţia ca inadmisibila.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, susţinerile pãrţilor, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 30 august 1999.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 şi implicit cele ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 74/1999 au fost abrogate expres prin <>art. 57 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, text care prevede: "Cu aceeaşi data se abroga prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 196/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
Ulterior, prin <>Legea nr. 522 din 9 octombrie 2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 17 octombrie 2001, a fost respinsã <>Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte.
Pe cale de consecinta, Curtea constata ca la data de 3 octombrie 2000, când instanta a pronunţat încheierea de sesizare, dispoziţiile criticate nu mai erau în vigoare.
Curtea observa ca în raport cu cele de mai sus instanta de sesizare era obligatã ca printr-o încheiere motivatã sa respingã ea însãşi excepţia de neconstituţionalitate, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind constituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei", iar, conform dispoziţiilor alin. (6) al aceluiaşi articol, "[...] excepţia este inadmisibila, fiind contrarã prevederilor alin. (1), (2) sau (3) [...]".
Asa fiind, în cauza, excepţia de neconstituţionalitate ridicatã urmeazã sa fie respinsã ca fiind inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "ROMARI COM IMPEX" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 14.549/2000 al Judecãtoriei Sectorului 6 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 26 martie 2002.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: