Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 10 din 9 februarie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alineatul final si ale   art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului financiar, republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 10 din 9 februarie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alineatul final si ale art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului financiar, republicata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 115 din 19 martie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gheorghe Batranu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol, soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alineatul final şi ale <>art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind mãsuri pentru rambursarea creditelor rezultate din acţiunea de compensare, regimul plãţilor agenţilor economici, prevenirea incapacitãţii de plata şi a blocajului financiar, republicatã, ridicatã de Societatea Comercialã "Carabi Middle Egypt Internaţional" - S.R.L. Bucureşti în Dosarul nr. 6.688/1996 al Judecãtoriei Sectorului 4 Bucureşti, într-o cauza civilã privind acţiunea în pretenţii, introdusã de Regia Autonomã "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" - Sucursala agroindustriala Magurele.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 26 ianuarie 1999 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi data, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea pentru data de 2 februarie 1999 şi apoi, pentru data de 9 februarie 1999.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Judecãtoria Sectorului 4 Bucureşti, prin Încheierea din 25 iunie 1998, a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alineatul final şi ale <>art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind mãsuri pentru rambursarea creditelor rezultate din acţiunea de compensare, regimul plãţilor agenţilor economici, prevenirea incapacitãţii de plata şi a blocajului financiar, republicatã, ridicatã de Societatea Comercialã "Carabi Middle Egypt Internaţional" - S.R.L. Bucureşti.
Curtea Constituţionalã constata ca Judecãtoria Sectorului 4 Bucureşti a respins în mod eronat cererea de suspendare a cauzei formulate de autorul exceptiei, incalcand astfel dispoziţiile <>art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 187 din 7 august 1997, conform cãrora pe perioada soluţionãrii exceptiei de neconstituţionalitate judecarea cauzei se suspenda.
În motivarea exceptiei se susţine ca dispoziţiile <>art. 11 alineatul final din Legea nr. 76/1992 contravin prevederilor art. 24 şi art. 52 alin. (2) din Constituţie, prin aceea ca, "stabilind o taxa de timbru simbolica pentru eventualii creditori, se incalca dreptul de apãrare al paratei şi sistemul legal de impuneri". De asemenea, se susţine ca art. 13 din aceeaşi lege este contrar art. 1, 4 şi 16 din Constituţie, deoarece "restrânge unul din atributele dreptului de proprietate, şi anume dreptul de a dispune de lucru".
Instanta de judecata şi-a exprimat opinia în sensul ca excepţia invocatã este neîntemeiatã, întrucât modalitatea de stabilire a taxei de timbru este o problema de oportunitate legislativã care nu incalca dreptul la apãrare şi la recuperarea cheltuielilor de judecata, iar scopul <>art. 13 din Legea nr. 76/1992 este "de a impiedica refuzul nejustificat de achitare a datoriei, asigurarea unei discipline financiare şi respectarea drepturilor şi obligaţiilor persoanelor".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, s-au solicitat puncte de vedere preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere comunicat Curţii Constituţionale, preşedintele Camerei Deputaţilor considera ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 11 alineatul final din Legea nr. 76/1992 , republicatã, este neîntemeiatã. Se arata ca "Parlamentul a înţeles sa creeze anumite facilitãţi creditorilor, prin limitarea taxelor de timbru, în scopul prevenirii incapacitãţii de plata şi a blocajului financiar, mãsura care favorizeazã şi pe debitori, prin obligarea la plata unor cheltuieli de judecata mai mici". Prin aceste reglementãri, se precizeazã în continuare, "atât dreptul la apãrare prevãzut la art. 24 din Constituţie, cat şi sistemul de impunere a taxelor prevãzut la art. 53 alin. (2) din Constituţie nu au fost incalcate, <>art. 11 alineatul final din Legea nr. 76/1992 respectând normele constituţionale".
În ceea ce priveşte neconstituţionalitatea <>art. 13 din Legea nr. 76/1992 , se arata ca prin aceasta reglementare "se impiedica refuzul nejustificat de achitare a datoriei, asigurându-se astfel disciplina financiarã şi respectarea principiului egalitãţii în drepturi, prevãzut la art. 16 din constituţie". În concluzie, se apreciazã ca şi <>art. 13 din Legea nr. 76/1992 este constituţional.
Guvernul, în punctul sau de vedere, arata ca excepţia invocatã este inadmisibila, deoarece, la data invocarii ei, <>Legea nr. 76/1992 fusese abrogatã în întregime prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 .
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia ridicatã.
Excepţia de neconstituţionalitate ridicatã de Societatea Comercialã "Carabi Middle Egypt Internaţional" - S.R.L. Bucureşti are ca obiect dispoziţiile art. 11 alineatul final şi ale <>art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind mãsuri pentru rambursarea creditelor rezultate din acţiunea de compensare, regimul plãţilor agenţilor economici, prevenirea incapacitãţii de plata şi a blocajului financiar, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 22 iulie 1993.
Alineatul final al <>art. 11 din Legea nr. 76/1992 prevede: "Taxa de timbru pentru introducerea acţiunii se stabileşte la 10.000 lei, indiferent de valoarea debitului", iar art. 13 din aceeaşi lege are urmãtorul cuprins: "Titlul executoriu este prezentat de creditor bãncilor sau oricãror persoane juridice ce deţin, sub orice forma, elemente patrimoniale ale debitorului şi are drept de preemţiune asupra oricãror alte operaţiuni dispuse de debitorul în cauza."
Curtea Constituţionalã constata ca <>Legea nr. 76/1992 a fost abrogatã prin <>art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 22 aprilie 1997, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 151/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 28 iulie 1997. Ordonanta nu a preluat în cuprinsul sau dispoziţii similare celor cuprinse în art. 11 alineatul final şi în <>art. 13 din Legea nr. 76/1992 , ci a stabilit un sistem nou de evitare a blocajului financiar.
Curtea Constituţionalã constata, de asemenea, ca excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã în fata instanţei de judecata la data de 25 iunie 1998, deci ulterior datei abrogãrii <>Legii nr. 76/1992 , republicatã.
Fata de aceasta situaţie, instanta de judecata trebuia sa constate ca dispoziţia legalã atacatã este abrogatã şi, pe cale de consecinta, sa respingã excepţia ca inadmisibila, în temeiul prevederilor <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã. Potrivit acestor dispoziţii, Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unor dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta, numai dacã acestea sunt în vigoare, iar atunci când nu sunt îndeplinite aceste condiţii, instanta de judecata însãşi trebuie sa respingã excepţia ca inadmisibila.
În consecinta, Curtea Constituţionalã constata ca nu se poate exercita controlul de constitutionalitate a unor dispoziţii legale abrogate şi ca se impune respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca inadmisibila.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA,
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca inadmisibila excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alineatul final şi ale <>art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind mãsuri pentru rambursarea creditelor rezultate din acţiunea de compensare, regimul plãţilor agenţilor economici, prevenirea incapacitãţii de plata şi a blocajului financiar, republicatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Carabi Middle Egypt Internaţional" - S.R.L. Bucureşti în Dosarul nr. 6.688/1996 al Judecãtoriei Sectorului 4 Bucureşti.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 9 februarie 1999.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016