Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 10 din 22 ianuarie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea   Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, aprobata si modificata prin   Legea nr. 118/2001     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 10 din 22 ianuarie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, aprobata si modificata prin Legea nr. 118/2001

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 127 din 18 februarie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 118/2001 , excepţie ridicatã de Corpul Gardienilor Publici Galaţi în Dosarul nr. 4.098/2000 al Tribunalului Galaţi - Secţia civilã.
La apelul nominal rãspunde partea Sergiu Viorel Ionescu, lipsind autorul exceptiei, Corpul Gardienilor Publici Galaţi, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Sergiu Viorel Ionescu, considerând ca dispoziţiile ordonanţei criticate nu contravin prevederilor constituţionale, solicita respingerea exceptiei ca neîntemeiatã.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca prin dispoziţiile <>art. I pct. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 a fost introdus alin. 1^1 la <>art. 17 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, Curtea Constituţionalã constatând, potrivit <>Deciziei nr. 322 din 20 noiembrie 2001 , ca aceste dispoziţii sunt neconstituţionale. În aceste condiţii se apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 a devenit inadmisibila. În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a celorlalte dispoziţii ale ordonanţei se considera, având în vedere jurisprudenta în materie a Curţii Constituţionale, ca aceasta este neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 decembrie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 4.098/2000, Tribunalul Galaţi - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, excepţie ridicatã de Corpul Gardienilor Publici Galaţi într-un litigiu al cãrui obiect îl constituie contestaţia în anulare formulatã impotriva unei decizii civile în contradictoriu cu Sergiu Viorel Ionescu.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile ordonanţei criticate sunt contrare art. 72 alin. (3) lit. h) şi art. 114 alin. (4) din Constituţie. În acest sens se arata, pe de o parte, ca prevederile constituţionale invocate, "reglementand instituţia delegarii legislative, exclud de la delegare domeniile care fac obiectul legilor organice", iar pe de alta parte, ca "la data emiterii ordonanţei nu exista nici o stare de urgenta".
Instanta de judecata, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia ridicatã este fondatã, dat fiind ca ordonanta contestatã "contravine art. 72 alin. (3) lit. h) din Constituţie, ce se referã la legile organice, cat şi art. 114 alin. (1), potrivit cãruia Parlamentul poate adopta o lege specialã de abilitare a Guvernului de a emite ordonanţe în domenii ce nu fac obiectul legilor organice. Pe de alta parte, neinvocandu-se în preambulul <>Ordonanţei de urgenta nr. 179/1999 nici un caz excepţional în adoptarea reglementãrii, s-au încãlcat şi dispoziţiile art. 114 alin. (4) din Constituţie".
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, considerând ca "ordonanţele de urgenta pot fi emise şi în materii rezervate legilor organice, asa cum rezulta şi din prevederile art. 114 din Constituţie", propune respingerea exceptiei de neconstituţionalitate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, având în vedere jurisprudenta în materie a Curţii Constituţionale, considera ca excepţia este neîntemeiatã.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor şi al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999), ordonanta aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 118/2001 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 162 din 30 martie 2001).
Autorul exceptiei susţine ca sunt incalcate prevederile constituţionale ale art. 72 alin. (3) lit. h) şi ale art. 114 alin. (4), prin aceea ca, pe de o parte, prin ordonanta Guvernul legifereaza în domeniul organizãrii judecãtoreşti, care tine de obiectul legii organice, iar pe de alta parte, ca adoptarea unei ordonanţe de urgenta presupune prezenta unei situaţii excepţionale, ceea ce în cazul de fata, dupã opinia autorului exceptiei, nu a existat.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca nu poate fi primitã nici una dintre criticile de neconstituţionalitate formulate.
I. În primul rând Curtea observa ca, deşi excepţia de neconstituţionalitate priveşte <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 , este evident ca ea are ca obiect de fapt prevederile <>Legii nr. 92/1992 introduse prin aceasta ordonanta. Astfel Curtea constata ca prin dispoziţiile <>art. I pct. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 la <>art. 17 din Legea nr. 92/1992 dupã alin. 1 a fost introdus alin. 1^1. Acest text de lege stabileşte ca în cauzele privind conflictele de munca şi litigiile de munca hotãrârile se iau cu majoritatea membrilor completului format dintr-un judecãtor şi doi asistenţi judiciari.
Prin Decizia nr. 322 din 20 noiembrie 2001 Curtea Constituţionalã, solutionand excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 17 alin. 1^1 din Legea nr. 92/1992 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare (dispoziţii introduse prin <>art. I pct. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 ), a statuat ca acestea sunt neconstituţionale. S-a reţinut ca aceste dispoziţii legale contravin art. 1 alin. (3), art. 51, 123, 124 şi 125 din Constituţia României. În aceste condiţii, în cauza sunt aplicabile dispoziţiile <>art. 23 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992 , republicatã, care prevãd ca "Nu pot face obiectul exceptiei [...] prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale". Prin urmare, retinand ca acest caz de inadmisibilitate a intervenit dupã sesizarea Curţii, excepţia de neconstituţionalitate a <>art. I pct. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 va fi respinsã ca devenitã inadmisibila.
II. În legatura cu susţinerea potrivit cãreia ordonanta de urgenta criticata nu putea modifica dispoziţiile unei legi organice, şi anume <>Legea nr. 92/1992 , Curtea constata ca aceasta este nejustificatã. În jurisprudenta sa, concretizata în numeroase decizii (de exemplu, Decizia nr. 34 din 17 februarie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998, şi Decizia nr. 15 din 25 ianuarie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 14 iunie 2000), Curtea Constituţionalã a statuat ca dispoziţiile art. 114 din Constituţie nu prevãd interdicţia de a se emite ordonanţe de urgenta în domeniul legilor organice, limitarea prevãzutã pentru ordonanţele emise în baza legii de abilitare nefiind aplicabilã în cazul ordonanţelor de urgenta.
Nu poate fi primitã nici critica potrivit cãreia "la data emiterii ordonanţei nu exista nici o stare de urgenta", iar în preambulul <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 nu se precizeazã cazul excepţional care a determinat emiterea acesteia.
Curtea Constituţionalã a reţinut în numeroase decizii (de exemplu, Decizia nr. 83 din 19 mai 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 8 iunie 1998) faptul ca existenta cazului excepţional trebuie justificatã de cãtre Guvern cu ocazia adoptãrii ordonanţei de urgenta.
Deoarece, sub aceste aspecte, în cauza de fata nu au intervenit elemente noi care sa justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, excepţia urmeazã sa fie respinsã ca neîntemeiatã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 118/2001 , în ceea ce priveşte dispoziţiile alin. 1^1 introdus la <>art. 17 din Legea nr. 92/1992 , republicatã, excepţie ridicatã de Corpul Gardienilor Publici Galaţi în Dosarul nr. 4.098/2000 al Tribunalului Galaţi - Secţia civilã.
2. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a celorlalte dispoziţii din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 118/2001 , excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 22 ianuarie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016