Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.999/64 din 22 decembrie 1998  referitoare la al cincilea program-cadru al Comunitatii Europene pentru Energie Atomica (Euratom) pentru cercetare si activitati de instruire (1998-2002)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.999/64 din 22 decembrie 1998 referitoare la al cincilea program-cadru al Comunitatii Europene pentru Energie Atomica (Euratom) pentru cercetare si activitati de instruire (1998-2002)

EMITENT: CONSILIUL DE ASOCIERE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 31 ianuarie 2000

(1999/64/Euratom)

Consiliul Uniunii Europene,
având în vedere Tratatul stabilind Comunitatea Europeanã pentru Energie Atomicã si, în particular, art. 7 despre aceasta,
având în vedere propunerea Comisiei*1),
având în vedere opinia Parlamentului European*2),
având în vedere opinia Comitetului Economic şi Social*3),

(1) ţinând seama ca un program-cadru multianual, acoperind toate activitãţile de cercetare, incluzând activitãţi demonstrative şi activitãţi de instruire în domeniul energiei nucleare, de implementat prin mijloacele programelor de cercetare şi instruire, poate fi adoptat urmãrind art. 7 din tratat;
(2) ţinând seama ca a fost consideratã corespunzãtoare adoptarea, pentru perioada cuprinsã între 1998 şi 2002, a unui nou program-cadru, în scopul de a asigura continuitatea cercetãrii şi a activitãţilor de instruire în domeniul energiei nucleare;
--------------
*1) JO C 173, 7 iunie 1997, p. 30 şi JO C 291, 25 septembrie 1997, p. 16.
*2) JO C 14, 19 ianuarie 1998, p. 59.
*3) JO C 355, 21 noiembrie 1997, p. 38.

(3) ţinând seama ca în concordanta cu art. 4(2) din Decizia Consiliului nr. 94/268/Euratom din 26 aprilie 1994 referitoare la programul-cadru al activitãţilor comunitare în domeniul cercetãrii şi instruirii pentru Comunitatea Europeanã pentru Energie Atomicã (între 1994 şi 1998)*1), Comisia este solicitatã sa aibã o evaluare externa conducând la un management şi progresand cu activitãţile comunitare desfãşurate în timpul celor 5 ani precedand aceasta evaluare, înaintea prezentãrii propunerii ei pentru cel de al cincilea program-cadru; ţinând seama ca aceasta evaluare, concluziile acesteia şi comentariile Comisiei au fost comunicate Parlamentului European, Consiliului şi Comitetului Economic şi Social;
(4) ţinând seama ca cercetarea în domeniul energiei nucleare a Comunitãţii Europene pentru Energie Atomicã trebuie sa reflecte contextul curent al nevoii de a dezvolta în siguranţa şi acceptabil sisteme energetice sigure şi acceptabile care respecta standardele şi mediul şi sunt competitive în termeni de costuri de producţie;
(5) ţinând seama ca cel de al cincilea program-cadru trebuie sa se focalizeze asupra unui numãr limitat de aspecte; ţinând seama ca aceste activitãţi, în contextul activitãţilor indirecte, trebuie sa fie implementate prin: "actiunicheie", care reunesc împreunã activitãţi (plecand de la cercetare de baza, incluzând-o pe cea aplicativa şi cercetarea generica, pana la dezvoltare şi demonstraţii) într-un tot coerent, în scopul de a le concentra din punct de vedere strategic pe probleme şi provocari europene comune; cercetarea şi activitãţi de dezvoltare tehnologicã de natura generica; şi activitãţi pentru a incuraja folosirea optima a infrastructurilor de cercetare şi creşterea accesului la acestea;
(6) ţinând seama ca, mai mult decât atât, cel de al cincilea program-cadru trebuie sa includã, în plus fata de aspectele tematice, aspecte orizontale acoperind cooperarea cu statele terţe şi cu organizaţiile internaţionale, diseminarea şi exploatarea rezultatelor cercetãrii şi activitãţilor de instruire şi instruirea şi mobilitatea cercetatorilor;
(7) ţinând seama ca aceasta abordare presupune întreţinerea şi întãrirea potenţialului de excelenta ştiinţificã şi tehnologicã, existenta în comunitate, ţinând seama în mod absolut de eforturile principalilor ei parteneri internaţionali;
(8) ţinând seama ca cooperarea cu toate statele terţe şi cu organizaţiile internaţionale trebuie sa creascã în particular, pentru urmãrirea obiectivului de folosire paşnicã a energiei nucleare; ţinând seama ca este necesar ca Comunitatea sa continue sa joace un rol internaţional important în domeniul securitãţii fisiunii nucleare, în particular cu privire la ţãrile din Europa Centrala şi de Est şi la statele care provin din fosta Uniune Sovietica; ţinând seama ca este, de asemenea, important sa se continue, acolo unde este cazul, activitãţile de cooperare internaţionala cu statele terţe în domeniul fuziunii termonucleare controlate;
(9) ţinând seama ca, conform art. 4(1) din tratat, activitãţile de cercetare şi instruire comunitare în domeniul nuclear trebuie sa aibã ca scop acţiunea complementara din statele membre; ţinând seama ca acţiunea comunitarã trebuie sa facã posibila aducerea împreunã a valorii adãugate la eforturile desfãşurate în statele membre;
(10) ţinând seama ca un volum financiar de referinţa, în înţelesul pct. 2 al Declaraţiei Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei din 6 martie 1995*2), este inclus în aceasta decizie pentru întreaga durata a programului-cadru, fãrã sa fie afectatã astfel puterea autoritãţilor bugetare, asa cum sunt definite prin tratat;
(11) ţinând seama ca volumul financiar de referinţa al celui de al cincilea program-cadru va trebui sa fie revizuit, noile state membre ar trebui sa acceada înainte de expirarea programului-cadru;
(12) ţinând seama ca participarea Comunitãţii la programul-cadru trebuie sa corespundã perspectivelor financiare în vigoare pentru toatã perioada programului; ţinând seama ca bugetul trebuie considerat ca un fapt ca o noua perspectiva financiarã va fi negociata în timpul celui de al cincilea program-cadru; ţinând seama ca volumul financiar de referinţa este inconsistent cu volumul disponibil pentru cercetare în cadrul perspectivei financiare în vigoare sau, dacã nu exista o perspectiva financiarã în vigoare, va fi necesar sa se decidã asupra unui nou volum financiar de referinţa, în condiţiile prevãzute în tratat; ţinând seama ca trebuie sa existe aranjamente echivalente pentru programele de cercetare şi instruire; ţinând seama ca, în absenta unor astfel de aranjamente, programele de cercetare şi instruire nu ar putea fi implementate, atâta timp cat ele sunt lipsite de o baza legalã pentru cheltuielile pe care le-au prevãzut;
(13) ţinând seama ca criteriile care au fost stabilite pentru a alege domeniile acoperite de cel de al cincilea program-cadru şi obiectivele ştiinţifice şi tehnologice corespunzãtoare trebuie sa ţinã seama de principiile mai sus menţionate; ţinând seama ca acele criterii ar trebui, de asemenea, sa fie aplicate consistent în implementarea celui de al cincilea program-cadru, în scopul de a asigura consistenta;
(14) ţinând seama ca centrele comune de cercetare (JRC) vor implementa acţiuni directe de cercetare prin activitãţi de sprijin ştiinţifice şi tehnice şi de cercetare cu un caracter institutional, acolo unde deţin o expertiza specialã sau chiar unica şi facilitãţi în cadrul Comunitãţii ori unde au fost mandatate cu activitãţi necesare pentru încadrarea şi implementarea politicilor comunitare şi a sarcinilor decurgând din obligaţiile Comisiei de a respecta tratatul şi care solicita imparţialitatea JRC; ţinând seama ca, în plus, JRC va participa, progresiv într-o abordare competitivã, în contextul consortiilor, pentru desfãşurarea activitãţilor de cercetare şi instruire;
(15) ţinând seama ca raportul anual care trebuie trimis Consiliului, ca urmare a art. 7 din tratat, trebuie, de asemenea, sa fie trimis de cãtre Comisie Parlamentului European; ţinând seama ca, în concordanta cu recomandãrile de a implementa, în spiritul transparenţei şi al unui management eficient şi clar, aranjamentele ar trebui, de asemenea, adoptate pentru examinarea sistematica a stadiului celui de al cincilea program-cadru şi evaluãrii sale;
(16) ţinând seama ca, în scopul de a asigura consistenta între activitãţile de cercetare desfãşurate în cadrul Tratatului Euratom şi acelea desfãşurate în cadrul Tratatului stabilind Comunitatea Europeanã, Decizia referitoare la programul-cadru al Comunitãţii Europene pentru cercetare, dezvoltare tehnologicã şi activitãţi demonstrative ar trebui adoptatã în acelaşi timp şi pentru aceeaşi perioada ca şi acest program-cadru;
(17) ţinând seama ca Comitetul Ştiinţific şi Tehnic a fost consultat de cãtre Comisie şi a transmis opiniile sale, a decis urmãtoarele:
------------------
*1) JO L 115, 6 mai 1994, p. 31. Decizia asa cum a fost ea amendata prin Decizia nr. 96/253/Euratom (JO L 86, 4 aprilie 1996, p. 7).
*2) JO C 102, 4 aprilie 1996, p.4.

ART. 1
1. Un program-cadru multianual pentru toate activitãţile de cercetare, incluzând activitãţi demonstrative şi activitãţi de instruire în domeniul energiei nucleare, denumit în continuare al cincilea program-cadru, este adoptat aici pentru perioada cuprinsã între 1998 şi 2002.
2. Cel de al cincilea program-cadru trebuie sa acopere domeniul fuziunii termonucleare controlate şi al sistemelor energetice legate de fisiunea nucleara, precum şi pe acela al utilizãrii industriale şi medicale a radiatiei şi surselor naturale de radiaţie.
Aceste domenii trebuie sa cuprindã, în plus fata de aspectele tematice, aspecte orizontale referitoare la cooperarea cu ţãrile terţe şi organizaţiile internaţionale, diseminarea şi exploatarea rezultatelor cercetãrii şi activitãţilor de instruire şi stimularea instruirii şi mobilitatii cercetãrilor din Comunitate.
3. Criteriile pentru selectarea domeniilor precizate în paragraful 2 şi a obiectivelor corespunzãtoare sunt prezentate în anexa nr. I. Ele se aplica pentru implementarea celui de al cincilea program-cadru.
4. Liniile generale ale domeniilor menţionate mai înainte, obiectivele lor ştiinţifice şi tehnologice şi prioritãţile corespunzãtoare sunt prezentate în anexa nr. II.
5. Activitãţile desfãşurate în cel de al cincilea programcadru trebuie sa fie strâns coordonate, acolo unde este cazul, cu activitãţile din domeniul cercetãrii energetice descrise în cel de al cincilea program-cadru al Comunitãţii Europene pentru cercetare, dezvoltare tehnologicã şi activitãţi demonstrative (între 1998 şi 2002), cu respectarea integrala a naturii legale independente ale acestor doua programe.
ART. 2
1. a) Volumul financiar de referinţa pentru implementarea acestui program-cadru pentru perioada 1998-2002 va fi de 1.260 milioane ecu, din care 788 milioane ecu trebuie sa fie pentru fuziune termonucleara şi 281 milioane ecu trebuie sa fie pentru JRC.
Din acest volum:
- 310 milioane ecu sunt pentru perioada între 1998-1999;
- 950 milioane ecu sunt pentru perioada 2000-2002.
b) Suma de 950 milioane ecu va trebui sa fie prevãzutã pentru a fi confirmatã dacã este în concordanta cu perspectivele financiare în vigoare în perioada dintre 2000 şi 2002. In cazul unei noi perspective financiare în vigoare, aceasta condiţie trebuie îndeplinitã numai dacã:
- perspectiva financiarã indica partea din cheltuieli disponibilã pentru cercetare; si
- aceasta parte permite o participare a Comunitãţii de 950 milioane ecu în perioada dintre 2000 şi 2002.
c) Dacã imaginea celor 950 milioane ecu nu este în concordanta cu perspectiva financiarã în vigoare în perioada dintre 2000 şi 2002 sau dacã nu exista perspectiva financiarã în vigoare în aceşti ani, Consiliul, actionand în condiţiile art. 7 din tratat, trebuie:
- sa stabileascã un nou volum financiar de referinţa;
- sa adapteze sumele prevãzute ca necesare pentru programe de cercetare şi de instruire, la care se referã art. 3, precum şi pentru a asigura concordanta lor cu noua suma de referinţa.
In funcţie de deciziile prevãzute la primul şi al doilea alineat, programele de cercetare şi instruire nu trebuie implementate în afarã obligaţiilor prevãzute în primul alineat al celui de-al doilea subparagraf al subparagrafului a).
2. Sumele menţionate la paragraful 1 vor constitui subiectul revizuirii în cazul în care noi state vor deveni membre înainte de terminarea programului-cadru.
ART. 3
1. Cel de al cincilea program-cadru trebuie sa fie implementat prin doua programe de cercetare şi instruire, dintre care unul specific pentru JRC.
Fiecare program de cercetare şi instruire trebuie sa specifice obiectivele sale precise cu privire la liniile obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice prevãzute în anexa nr. II, sa defineascã regulile detaliate pentru implementarea lor, sa fixeze durata lor şi sa ofere mijloacele necesare.
Comisia va stabili şi va publica, pe responsabilitate proprie, un manual detaliat pentru liniile directoare şi procedurile operaţionale pentru selecţia activitãţilor de cercetare şi instruire.
2. Implementarea celui de al cincilea program-cadru poate conduce, acolo unde este necesar, la programe suplimentare. Poate, de asemenea, sa conducã la încheierea de acorduri cu ţãrile terţe sau organizaţiile internaţionale, în înţelesul art. 101 din tratat.
ART. 4
Regulile detaliate pentru participarea financiarã a Comunitãţii Europene pentru Energie Atomicã la cel de al cincilea program-cadru trebuie sa fie cele specificate în conformitate cu prevederile speciale referitoare la estimãrile pentru cercetare şi dezvoltare tehnologicã din Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunitãţilor Europene, astfel cum sunt menţionate în anexa nr. III la aceasta decizie.
ART. 5
1. Comisia trebuie sa monitorizeze continuu şi sistematic, în fiecare an, cu ajutorul unor experţi calificaţi independenţi, implementarea celui de al cincilea program-cadru şi a programelor sale de cercetare şi instruire, în lumina criteriilor stabilite în anexa nr. I şi în cadrul obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice stabilite în anexa nr. II. Trebuie sa evalueze, în particular, dacã aceste obiective, prioritati şi resurse financiare sunt corespunzãtoare cu noua situaţie. Unde este cazul, Comisia trebuie sa transmitã propuneri de adaptare sau de suplimentare a programului-cadru si/sau a programelor de cercetare şi instruire, ţinând seama de rezultatele acestei evaluãri.
2. Înainte de trimiterea propunerii ei pentru cel de al saselea program-cadru Comisia trebuie sa realizeze o evaluare externa condusã de experţi independenţi, cu calificare înalta, a implementãrii activitãţilor în domeniile de referinţa prevãzute la art. 1(2), desfãşurate în timpul celor 5 ani precedand aceasta evaluare, în lumina criteriilor stabilite în anexa nr. I, obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice, stabilite în anexa nr. II, şi implementãrii deciziei prin programele de cercetare şi instruire pe care se bazeazã. Comisia trebuie sa comunice concluziile privind aceasta evaluare, împreunã cu comentariile sale, Parlamentului European, Consiliului şi Comitetului Economic şi Social.
3. Experţii independenţi calificaţi, la care se referã paragrafele 1 şi 2, trebuie sa fie aleşi, pe baza expertizei lor şi a aptitudinilor personale, de cãtre Comisie, care trebuie sa ţinã seama, de o maniera echilibrata, de actorii diferiţi ai cercetãrii.
Ca urmare a numirii lor, Comisia trebuie sa facã cunoscutã lista completa a experţilor şi calificãrile lor individuale.
4. Comisia trebuie sa informeze în mod regulat Parlamentul European şi Consiliul asupra progresului general al implementãrii programului-cadru şi a programelor specifice. In particular, Comisia trebuie sa trimitã un raport Parlamentului European şi Consiliului la începutul fiecãrui an. Raportul trebuie sa acopere, în particular, activitãţile de cercetare şi de instruire desfãşurate în timpul anului precedent şi programul de lucru pentru anul în curs.
ART. 6
La mijlocul perioadei celui de al cincilea program-cadru Comisia trebuie sa analizeze stadiul programului şi sa trimitã Parlamentului European şi Consiliului, pe baza evaluãrii diferitelor programe de cercetare şi instruire, o comunicare însoţitã, dacã este cazul, de o propunere cãtre Consiliu pentru adaptarea acestei decizii.
Bruxelles, 22 decembrie 1998.

Pentru Consiliu,
C. Einem,
preşedinte


ANEXA I

CRITERIILE
pentru selectarea domeniilor şi a obiectivelor

1. Politica de cercetare a Comunitãţii Europene pentru Energie Atomicã în domeniul energiei nucleare este îndreptatã spre întãrirea bazei ştiinţifice şi tehnologice a industriei civile nucleare a Comunitãţii şi încurajarea ei pentru a deveni mai competitivã la nivel internaţional promovand, în acelaşi timp, toate activitãţile de cercetare şi instruire estimate a fi necesare pentru implementarea politicilor stabilite în Tratatul EAEC. De asemenea, trebuie sa contribuie la promovarea calitãţii vieţii cetãţenilor din Comunitate şi la dezvoltarea durabilã a Comunitãţii ca întreg, incluzând şi aspectele ecologice. Implementarea ei este bazatã pe cele doua principii: al excelentei ştiinţifice şi tehnologice şi al relevantei pentru obiectivele mai sus menţionate.
Mai mult, în urmãrirea unei abordãri cost-beneficiu dictate de alocarea optima a finanţãrii publice europene şi în concordanta cu principiul subsidiaritãţii, temele din cadrul celui de al cincilea program-cadru şi obiectivele corespunzãtoare vor fi selectate pe baza faptului ca Comunitatea va acţiona numai dacã şi în mãsura în care obiectivele nu pot fi în mod suficient atinse de cãtre statele membre.
2. In aplicarea principiilor precedente programul-cadru va fi definit pe baza unui set comun de criterii, împãrţite în 3 categorii:
- criterii legate de "valoarea adãugatã" a Comunitãţii şi principiul subsidiaritãţii:
● nevoia de a stabili o "masa critica" în termeni umani şi financiari, în particular prin combinarea expertizei complementare şi resurselor disponibile în diferite state membre;
● contribuţia semnificativã la implementarea uneia sau mai multor politici comunitare;
● abordarea problemelor apãrute la nivel comunitar sau a problemelor legate de aspectele de standardizare ori a problemelor privitoare la dezvoltarea în zona europeanã,
astfel încât sa se selecteze numai obiectivele care sunt mai eficiente de urmãrit la nivel comunitar prin mijloacele activitãţilor de cercetare conduse la acest nivel;
- criterii legate de obiective sociale:
● îmbunãtãţirea situaţiei locurilor de munca;
● promovarea calitãţii vieţii şi sãnãtãţii;
● conservarea mediului,
cu scopul de a atinge obiectivele sociale majore ale Euratom, reflectand asteptarile şi preocuparile cetãţenilor sãi;
- criterii legate de dezvoltarea economicã şi perspectivele ştiinţifice şi tehnologice:
● domenii care sunt în dezvoltare şi determina perspective favorabile de creştere;
● domenii în care întreprinderile Comunitãţii pot şi trebuie sa devinã mai competitive;
● domenii în care perspectivele progresului semnificativ din punct de vedere ştiinţific şi tehnologic sunt deschise, oferind posibilitatea pentru diseminarea şi exploatarea rezultatelor pe termen mediu şi lung,
cu scopul de a contribui la armonizarea şi dezvoltarea durabilã a Comunitãţii ca un întreg.
3. Aceste criterii vor fi folosite şi suplimentate, unde este necesar, pentru implementarea celui de al cincilea program-cadru, în scopul de a defini programele de cercetare şi instruire şi de a selecta activitãţile de cercetare, incluzând activitãţile demonstrative şi activitãţile de instruire. Cele 3 categorii de criterii vor fi aplicate simultan şi trebuie sa fie îndeplinite şi chiar se pot extinde în mod diferit de la caz la caz.


ANEXA II

LINIILE GENERALE
ale obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale domeniilor



──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Energia nucleara oferã mai mult de 35% din electricitatea produsã în cadrul Comunitãţii Europene. Ea aduce o contribuţie semnificativã la politicile de diversificare a surselor de energie şi la reducerea în ansamblu a emisiilor de CO(2).
Eforturile de dezvoltare a securitãţii sistemelor de energie nucleara pot întãri, pe termen scurt şi mediu, competitivitatea industriala a Comunitãţii, prin punerea în valoare a avansului tehnologic european. Pe termen lung, tehnologiile cu perspective promitatoare necesita eforturi de cercetare considerabile la nivelul Comunitãţii şi în lume. Minimalizand expunerea radiatiei de la toate sursele, incluzând expunerile medicale şi radiatia naturala, se va îmbunãtãţi calitatea vieţii şi sãnãtãţii şi va ajuta la problemele de mediu cãrora se adreseazã.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


I. Domeniile şi organizarea celui de al cincilea program-cadru
1. Cel de al cincilea program-cadru va acoperi fuziunea nucleara controlatã, fisiunea nucleara, precum şi folosirea industriala şi medicalã a radiatiei şi surselor naturale de radiaţie.
2. Cu privire la aspectele tematice, programul-cadru va fi axat pe:
a) acţiuni-cheie
Acţiunile-cheie vor fi orientate pe probleme şi definite clar, în conformitate cu criteriile, şi vor fi în mod special orientate spre obiectivele fiecãrui program şi cãtre rezultatele dorite, ţinând seama, unde este cazul, de punctele de vedere ale utilizatorilor. Vor avea o clara focalizare europeanã. Acţiunea-cheie este privitã ca un grup de proiecte mari şi mici, de cercetare aplicatã, generica si, unde este cazul, fundamentalã, orientate direct cãtre o problema sau provocare europeanã, neexcluzand şi aspectele globale.
Activitãţile de cercetare realizate în acest context vor integra întregul spectru de activitãţi şi discipline necesare pentru atingerea obiectivelor plecand de la cercetarea fundamentalã pana la dezvoltare şi demonstraţii. Se va acorda atenţie şi legãturilor corespunzãtoare cu iniţiative naţionale şi internaţionale (incluzând cadre europene complementare de cercetare şi dezvoltare tehnologicã);
b) activitãţi de cercetare şi dezvoltare tehnologice de natura generica
Aceste activitãţi, care sunt esenţiale pentru atingerea obiectivelor programului, vor fi realizate într-un numãr limitat de domenii neacoperite de acţiunile-cheie. Ele vor fi complementare acţiunilor-cheie. Scopul principal este de a ajuta Comunitatea Europeanã sa menţinã şi sa imbunatateasca capabilitatea sa ştiinţificã şi tehnologicã în acele domenii ale cercetãrii care sa permitã accesul la tehnologii care vor fi folosite pe scara larga;
c) îmbunãtãţirea accesului la infrastructurile de cercetare şi folosirea lor optima
3. Aspectele orizontale cuprind:
- cooperarea ştiinţificã şi tehnologicã cu tari terţe şi cu organizaţii internaţionale; programul (atât cercetare, cat şi activitãţi de instruire) trebuie sa fie deschis participãrii entitãţilor din tari terţe, astfel încât sa faciliteze cooperarea efectivã în domenii importante ale cercetãrii, în beneficiul reciproc;
- diseminarea şi optimizarea rezultatelor cercetãrii şi activitãţilor de instruire;
- instruirea şi mobilitatea cercetatorilor. Sinergia între cercetare şi instruire va continua sa fie dezvoltatã. Mobilitatea oamenilor de ştiinţa şi tehnologilor va creste şi va fi simplificat accesul la facilitãţile pe scara larga.
4. Activitãţile Centrelor Comune de Cercetare (JRC)
Acţiunile de cercetare directa, care vor fi implementate de JRC, vor cuprinde cercetare şi activitãţi de sprijin ştiinţifice şi tehnice cu caracter institutional. JRC poate oferi sprijin acolo unde deţine o expertiza specialã sau chiar unica şi facilitãţi în cadrul Comunitãţii ori unde este însãrcinat cu activitãţi necesare pentru încadrarea şi implementarea politicilor comunitare şi sarcinilor ce revin Comisiei conform tratatului care necesita imparţialitatea JRC. JRC va desfãşura activitãţi în strânsã cooperare cu comunitatea ştiinţificã şi antreprenoriala din Europa. Vor fi încurajate schimburile între JRC şi universitãţi, institute de cercetare şi industrie.
Alocaţiile puse la dispoziţie JRC constituie o suma maxima. Suplimentar, JRC i se permite sa îşi procure fonduri din alte surse. Acestor alocari li se vor aplica regulile aferente ale managementului JRC.
De asemenea, JRC este implicat progresiv în activitãţi competitive.

II. Obiectivele ştiinţifice şi tehnologice
a) Acţiuni-cheie
1. Acţiuni-cheie: fuziunea termonucleara controlatã
(i) Obiectivul pe termen lung al activitãţilor de fuziune, cuprinzând toate activitãţile de cercetare realizate în statele membre având ca scop utilizarea fuziunii, este crearea în comun a reactoarelor prototip pentru centralele electrice care sa rãspundã nevoilor societãţii: securitate operaţionalã, compatibilitate ecologica, viabilitate economicã.
Strategia propusã pentru atingerea obiectivului pe termen lung include dezvoltarea unui reactor experimental (Pasul urmãtor), urmat de un reactor demonstrativ (DEMO), însoţit de activitãţi fizice şi tehnologice de cercetare-dezvoltare, de asemenea, cu implicarea industriei europene.
In contextul acestei strategii construirea unui reactor experimental este necesarã si, în lumina progresului actual, pare sa fie fezabila tehnic în urmãtoarea decada. Aceasta trebuie sa aibã loc în cadrul cooperãrii internaţionale, cum ar fi reactorul experimental termonuclear internaţional (ITER).
Scopul acestei acţiuni-cheie este de a dezvolta în viitor bazele necesare pentru o posibila construcţie a unui reactor experimental. Aceasta acţiune-cheie trebuie astfel sa întãreascã gradul de pregãtire al Comunitãţii din punct de vedere ştiinţific, tehnic, financiar şi organizatoric, pentru a decide şi a sprijini construirea unui viitor reactor experimental.
(ii) Pe perioada celui de al cincilea program-cadru, implementarea strategiei va cuprinde:
- activitãţile Pasului urmãtor: activitãţi fizice şi tehnologice de fuziune, necesare în principal asociaţiilor, Joint European Torus (JET) şi industriei europene pentru a dezvolta capacitatea de a construi un reactor experimental şi de a pregati funcţionarea lui; Europa va continua sa participe la activitãţile detaliate de proiectare inginereasca (EDA), incluzând procurarea specificatiilor şi pregãtirea licentierilor pentru ITER cu privire la posibilitatea construirii lui;
- îmbunãtãţiri de concept: activitãţi structurate în domeniul fizicii pentru îmbunãtãţirea conceptelor fundamentale ale aparaturii de fuziune, incluzând perspectiva de pregãtire a Pasului urmãtor şi definiţiei conceptuale a DEMO;
- tehnologie pe termen lung: activitãţile tehnologice structurate pe termen lung, care sunt esenţiale pentru a realiza progresul în utilizarea fuziunii, în particular pentru pregãtirea DEMO şi apoi pentru reactorul prototip.
(iii) In contextul acestei strategii va fi investigata contribuţia fuziunii la generarea de energie electrica curata şi sigura în contextul mai larg al studiilor asupra aspectelor socio-economice ale fuziunii.
Va fi adusã la îndeplinire operarea la capacitate maxima a JET, ca instrument principal de la care datele pot fi extrapolate pentru reactorul experimental. Posibila utilizare extinsã a facilitãţilor JET va fi explorata înaintea expirãrii activitãţilor comune. Ele pot fi utilizate pentru acumularea unor noi cunoştinţe pentru Pasul urmãtor.
Ca o parte integrantã a acestei acţiuni-cheie vor fi realizate, de asemenea, urmãtoarele activitãţi: coordonarea, în contextul activitãţii de informare reciprocã cu privire la activitãţile de cercetare civilã ale statelor membre referitoare la limitãri inertiale şi concepte alternative posibile; evaluarea la zi a siguranţei şi aspectelor de siguranţa şi mediu; diseminarea rezultatelor şi difuzarea informatiei cãtre public; mobilitatea şi pregãtirea.
2. Acţiune-cheie: fisiunea nucleara
(i) Scopul acestei acţiuni-cheie este de a ajuta asigurarea siguranţei instalaţiilor nucleare ale Europei şi de a îmbunãtãţi competitivitatea industriei Europei; de a asigura protecţia muncitorilor şi a publicului fata de radiatii; de a sprijini aplicarea mãsurilor de securitate internaţionale asupra materialelor nucleare; şi de a ajuta securitatea şi managementul efectiv şi depozitarea finala a reziduurilor radioactive.
(ii) Cercetarea va fi focalizata pe:
- securitatea operaţionalã a instalaţiilor existente:
mãsuri pentru a menţine şi îmbunãtãţi securitatea instalaţiilor existente, incluzând aspecte de securitate referitoare la prelungirea timpului de funcţionare a reactoarelor;
- securitatea ciclului combustibilului:
mãsuri de menţinere şi îmbunãtãţire a securitãţii întregului ciclu, în particular; aspecte tehnologice ale accidentelor grave, strategii şi metode pentru prevenirea şi managementul situaţiilor de accident şi postaccident; o abordare pe baze ştiinţifice a managementului şi depozitarii reziduurilor radioactive, în special a reziduurilor radioactive cu timp lung de viaţa, şi reducerea lor la minimum, incluzând transformarea izotopilor cu viaţa lungã în izotopi cu viaţa scurta, soliditatea tehnica şi operaţionalã a depozitarilor finale, incluzând experimente cu facilitãţi pe scara larga; dezvoltarea celor mai bune practici şi întreţinerea şi actualizarea bazelor de date, incluzând dezafectarea facilitãţilor nucleare;
- securitatea şi eficienta sistemelor viitoare:
studii asupra celor mai avansati şi eficienti combustibili, asupra sistemelor viitoare şi inovative, facilitãţilor şi conceptelor. Aceste studii vor acoperi analize de securitate, impactul asupra omului şi mediului şi cele mai promitatoare abordãri din punct de vedere tehnologic, economic şi de competiţie, incluzând mãsuri de siguranţa şi aspecte de neproliferare, într-o perspectiva de dezvoltare durabilã;
- mãsuri de siguranţa a materialelor nucleare:
tehnologii şi metode de securitate a materialelor nucleare, în conformitate cu dezvoltarile recente; schimbãri în ciclul combustibilului, forma crescãtoare a stocurilor de materiale fisionabile datoratã dezarmarii nucleare, obligaţii suplimentare reieşite din noile acorduri internaţionale, traficul ilicit al materialelor fisionabile, cooperarea ştiinţificã şi tehnologicã, acolo unde este cazul, cu AIEA de la Viena;
- protecţia la radiaţie:
protecţia la radiaţie specifica instalaţiilor nucleare pentru protecţia muncitorilor şi a publicului, în sprijinul aspectelor operaţionale şi regulamentare; managementul situaţiilor de urgenta nucleara şi restaurarea mediilor contaminate.
(iii) Cooperarea cu ţãrile din Europa Centrala şi de Est şi cu noile state independente în domeniul fisiunii nucleare va fi focalizata pe cercetarea în scopul de a ajuta aceste tari şi state în îmbunãtãţirea securitãţii reactoarelor lor; managementul reziduurilor; protecţia la radiaţie; pagubele efectelor radiatiei pe termen lung şi controlul materialelor fisionabile.
Participarea acestor tari şi state va fi incurajata prin sprijin financiar corespunzãtor de la Comunitate, unde asemenea participãri vor aduce o contribuţie substantiala la scopurile programului si, astfel, este în interesul Comunitãţii. Unde este cazul, trebuie cautata sinergia cu alte instrumente comunitare relevante.
b) Activitãţi de cercetare şi dezvoltare tehnologicã de natura generica
Eforturile vor fi focalizate asupra cercetãrii necesare pentru a consolida şi creste cunoştinţele şi competenta Europei in:
- protecţie radiologica şi sãnãtate, cu întãrirea înţelegerii şi constientizarii hazardului referitor la radiatia ionizanta şi radioactivitate, în mod special efectele radiatiei cu doza scãzutã, în mod particular asupra oamenilor, inclusiv studii epidemiologice;
- transferul ecologic al radioactivitatii;
- creşterea securitãţii şi eficacitatii folosirii medicale şi industriale a radiatiei şi o mai buna evaluare a expunerii fata de sursele de radiaţie naturala;
- îmbunãtãţiri în dozimetria interna şi externa.
c) Creşterea accesului şi optimizarea folosirii infrastructurilor de cercetare
Prioritatea o constituie folosirea optima, creşterea accesului şi îmbunãtãţirea consistentei infrastructurii de cercetare europeanã (instalaţii mari de cercetare, reţele de instalaţii distribuite, centre infrastructurale de competenta), în mãsura în care nu sunt realizate prin alte activitãţi ale programului-cadru. In final sunt prevãzute mãsuri pentru a sprijini cercetãtorii sa obţinã acces transnational la infrastructuri de interes larg pentru Comunitate, ţinând seama de raritatea si/sau de specializarea acestora.
Mãsurile complementare pot include, dupã caz, sprijin pentru înfiinţarea reţelelor între operatorii de infrastructura şi pentru proiecte de cercetare care permit acces la infrastructuri.


ANEXA III

REGULI
pentru participarea financiarã a Euratom

Comunitatea Europeanã pentru Energie Atomicã va contribui financiar la cercetãri şi activitãţi tehnologice, incluzând activitãţi de demonstraţii şi activitãţi de pregãtire, numite în continuare acţiuni indirecte, realizate pentru programele care implementeaza programul-cadru. In plus vor fi realizate cercetãri directe şi activitãţi tehnologice, incluzând activitãţile de demonstratie şi activitãţile de pregãtire, numite în continuare acţiuni directe.

1. Acţiuni indirecte
Acţiunile indirecte vor cuprinde: acţiuni cu împãrţirea costurilor, care vor constitui mecanismul principal pentru implementarea programelor de cercetare şi pregãtire, precum şi bursele de pregãtire, sprijin pentru reţele, acţiuni concertate şi mãsuri de însoţire.
a) Acţiuni cu împãrţirea costurilor
- cercetare şi proiecte tehnologice, proiecte demonstrative, proiecte combinate cercetare/demonstraţii:
- proiecte de cercetare şi proiecte tehnologice: proiecte destinate obţinerii de noi cunoştinţe pentru a fi folosite fie pentru dezvoltarea de produse noi, fie pentru îmbunãtãţirea semnificativã a produselor existente, proceselor şi serviciilor existente si/sau pentru a rãspunde necesitãţilor politicilor Comunitãţii;
- proiecte demonstrative: proiecte destinate sa dovedeascã viabilitatea noilor tehnologii care oferã avantaj economic potenţial, dar care nu pot fi comercializate direct;
- proiecte combinate de cercetare/demonstraţii: proiecte atât cu componenta de cercetare, cat şi cu componenta demonstrativa;
- creşterea accesului la infrastructuri de cercetare.
In afarã mãsurilor de sprijin pentru infrastructurile de cercetare, în cadrul altor acţiuni indirecte, va fi acordat sprijin pentru creşterea accesului la infrastructurile de cercetare prin costuri adiţionale pentru cercetãtorii Comunitãţii şi pentru punerea la dispoziţie a facilitãţilor.
b) Burse de pregãtire
In contextul pregãtirii şi mobilitatii cercetatorilor (burse "Marie Curie"), vor fi acordate burse conţinând alocaţii care vor include prevederi referitoare la o bunastare socialã corespunzãtoare şi o contribuţie la costurile implicate de acţiunile de mobilitate. Se va acorda, de asemenea, o contribuţie la costurile eligibile ale instituţiei gazda când aceasta îşi are sediul în Comunitate.
c) Sprijin pentru reţele de pregãtire a cercetãrii şi reţele tematice
- reţele de pregãtire a cercetãrii: va fi acordat sprijin prin costuri eligibile adiţionale legate de înfiinţarea şi menţinerea reţelei;
- reţele tematice: reţele ce reunesc împreunã, de exemplu, producãtori, utilizatori, universitãţi, centre de cercetare, organizaţii şi infrastructuri de cercetare în jurul unui obiectiv ştiinţific şi tehnologic, astfel încât sa faciliteze coordonarea activitãţilor şi transferul cunoştinţelor. Va fi acordat sprijin prin costuri eligibile adiţionale pentru coordonarea şi implementarea reţelei.
d) Acţiuni concertate
Acţiunile concertate vor fi destinate sa coordoneze proiecte aflate deja în asteptarea finanţãrii, în scopul de a schimba experienţa acumulatã, pentru a extinde eforturile de cercetare ale diferiţilor actori, astfel încât sa se atinga o masa critica, de a disemina rezultate şi de a-i informa pe utilizatori.
e) Mãsuri de însoţire
Mãsurile de însoţire vor contribui la implementarea programelor de cercetare şi pregãtire sau la pregãtirea activitãţilor viitoare, în scopul de a permite acestora sa atinga obiectivele strategice. Se va cauta, de asemenea, sa se pregãteascã sau sa se sprijine alte acţiuni indirecte. Sunt excluse mãsuri dedicate comercializãrii produselor, proceselor sau serviciilor, activitãţilor de marketing şi promovare a vânzãrilor.
Deciziile pentru adoptarea programelor de cercetare şi pregãtire pot detalia acţiunile indirecte descrise mai sus, le pot suplimenta sau le pot supune unor conditionari sau limitãri suplimentare.
Regulile pentru participarea întreprinderilor, centrelor de cercetare şi universitatilor la acţiunile indirecte sunt specificate în Decizia Consiliului 1999/66/Euratom din 22 decembrie 1998 referitoare la regulile pentru participarea întreprinderilor, centrelor de cercetare şi universitatilor în implementarea celui de al cincilea program-cadru al Comunitãţii Europene pentru Energie Atomicã (Euratom) (1998-2002). Diseminarea rezultatelor cercetãrii va fi desfãşurata în concordanta cu titlul II cap. 2 al tratatului.
In plus, la acţiunile directe descrise mai jos JRC va concura din ce în ce mai mult pentru fonduri pentru acţiunile indirecte ale programului-cadru.
2. Acţiuni directe
Acţiunile directe implementate de cãtre JRC vor cuprinde activitãţi de cercetare şi sprijin ştiinţific şi tehnic cu caracter institutional. JRC poate oferi sprijin acolo unde deţine o expertiza specialã sau chiar unica şi facilitãţi în Comunitate sau unde este însãrcinat cu activitãţi necesare pentru formularea şi implementarea politicilor Comunitãţii Europene pentru Energie Atomicã şi sarcinile ce revin Comisiei în cadrul Tratatului european care solicita imparţialitatea JRC. JRC îşi va desfãşura activitãţile sale în strânsã cooperare cu comunitatea ştiinţificã şi cu întreprinderile din Europa.
3. Cotele de participare
In deciziile prin care se adopta programe de cercetare şi pregãtire, pentru implementarea celui de al cincilea program-cadru Euratom, nu pot fi incluse derogãri de la cotele financiare de participare menţionate mai jos, cu excepţia cazurilor cu justificare corespunzãtoare.





─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitate Cota participãrii la programul-cadru
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Acţiuni indirecte

Proiecte tehnologice şi 50% din costurile eligibile totale*1)
de cercetare
Proiecte demonstrative 35% din costurile eligibile totale*2)
Proiecte combinate de între 35% şi 50% din costurile eligibile
cercetare/demonstraţii totale*1) şi *2)
Sprijin pentru acces la maximum 100% din costurile eligibile
infrastructuri de cercetare adiţionale
Burse de pregãtire maximum 100% din costurile eligibile
adiţionale*3)
Reţele de pregãtire în
cercetare maximum 100% din costurile eligibile
adiţionale
Reţele tematice
Acţiuni concertate maximum 100% din costurile eligibile adiţionale
Mãsuri de însoţire maximum 100% din costurile eligibile adiţionale
Acţiuni directe 100% din costuri

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


---------
*1) In cazul special al entitãţilor legale care nu ţin conturi analitice, costurile suplimentare generate ca rezultat al cercetãrii vor fi finanţate la o cota de 100% .
*2) 35% pentru partea de demonstratie, 50% pentru partea de cercetare.
*3) In cazul unei burse la o instituţie gazda, aceasta va fi în mod normal de aproximativ 50% din costurile eligibile totale.

4. Alte acţiuni
Regulile pentru participarea Comunitãţii Europene pentru Energie Atomicã în cadrul întreprinderii comune JET, activitãţile ITER/Pasul urmãtor, contractele de asociere şi în anumite sarcini care pot fi realizate numai de cãtre industrie vor fi specificate în programele de cercetare şi pregãtire corespunzãtoare.
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016