Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.640 din 10 decembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. VII alin. (12), (16) si (17) din   Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2009 pentru modificarea si completarea unor acte normative referitoare la organizarea si functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.640 din 10 decembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. VII alin. (12), (16) si (17) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2009 pentru modificarea si completarea unor acte normative referitoare la organizarea si functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 48 din 21 ianuarie 2010

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. VII alin. (12), (16) şi (17) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 3/2009 pentru modificarea şi completarea unor acte normative referitoare la organizarea şi funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, excepţie ridicatã de Roxana Chivoiu în Dosarul nr. 1.084/120/2009 al Tribunalului Dâmboviţa - Secţia civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei ridicate ca devenitã inadmisibilã, întrucât Curtea a constatat neconstituţionalitatea textelor criticate prin <>Decizia nr. 1.039 din 9 iulie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 21 august 2009.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 mai 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 1.084/120/2009, Tribunalul Dâmboviţa - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. VII alin. (12), (16) şi (17) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 3/2009 pentru modificarea şi completarea unor acte normative referitoare la organizarea şi funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, excepţie ridicatã de Roxana Chivoiu într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unui litigiu de muncã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã textele criticate care condiţioneazã preluarea sau angajarea personalului de obţinerea încrederii primului-ministru încalcã egalitatea în drepturi, precum şi dreptul la muncã. Se mai susţine cã textul criticat se constituie într-o veritabilã derogare de la dispoziţiile Codului muncii, astfel încât o atare reglementare este discriminatorie prin natura sa. În fine, se apreciazã cã reglementarea raporturilor de muncã nu se poate face prin ordonanţe de urgenţã şi cã textul criticat încalcã şi art. 115 alin. (6) din Constituţie, din moment ce afecteazã dreptul constituţional la muncã.
Tribunalul Dâmboviţa - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este întemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât, prin <>Decizia nr. 1.039 din 9 iulie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 21 august 2009, Curtea Constituţionalã a statuat cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 3/2009 este neconstituţionalã.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, în temeiul <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , întrucât, prin <>Decizia nr. 1.039 din 9 iulie 2009 , Curtea Constituţionalã a statuat cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 3/2009 este neconstituţionalã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. VII alin. (12), (16) şi (17) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 3/2009 pentru modificarea şi completarea unor acte normative referitoare la organizarea şi funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 11 februarie 2009, texte care au urmãtorul cuprins:
"(12) Personalul Corpului de control al primului-ministru este încadrat numai pe baza încrederii acordate de primul-ministru şi cu condiţia semnãrii unui angajament de loialitate. Retragerea încrederii are ca efect revocarea încadrãrii, precum şi eliberarea sau destituirea din funcţie ori desfacerea contractului de muncã, dupã caz. Numirea, modificarea, suspendarea, încetarea raporturilor de muncã sau, dupã caz, de serviciu, precum şi sancţionarea disciplinarã a personalului Corpului de control al primului-ministru se realizeazã prin ordonatorul principal de credite al Secretariatului General al Guvernului [...].
(16) Personalul fostului Departament de Control al Guvernului se preia în limitele numãrului de posturi alocat prin decizie a primului-ministru, pe baza îndeplinirii condiţiilor prevãzute de lege, a bunului sãu renume şi a încrederii acordate de primul-ministru, cu condiţia semnãrii unui angajament de loialitate, cu pãstrarea drepturilor salariale aferente funcţiei de execuţie.
(17) Persoanele care nu se vor încadra în prevederile alin. (16) vor fi concediate în condiţiile legii".
Autorul excepţiei susţine cã textele legale criticate încalcã prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, ale art. 41 alin. (1) privind dreptul la muncã, ale art. 73 alin. (3) lit. p) privind categoriile de legi şi ale art. 115 alin. (6) privind delegarea legislativã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea observã cã, prin <>Decizia nr. 1.039 din 9 iulie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 21 august 2009, pronunţatã în cadrul controlului a priori de constituţionalitate, a constatat neconstituţionalitatea Legii de aprobare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 3/2009 . Cu acel prilej, Curtea a subliniat faptul cã "declararea ca neconstituţionalã a unei legi de aprobare a unei ordonanţe a Guvernului include şi ordonanţa la care se referã, aceasta încetând sã mai producã efecte juridice, în condiţiile prevãzute de dispoziţiile art. 147 alin. (1) din Constituţie". Motivul principal care a dus la neconstituţionalitatea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 3/2009 a fost chiar încãlcarea art. 41 din Constituţie, printre altele, de textele legale criticate în prezenta cauzã.
În consecinţã, Curtea reţine cã <>Decizia nr. 1.039 din 9 iulie 2009 consacrã o interferenţã între controlul a priori şi cel a posteriori de constituţionalitate, în sensul cã, în cadrul controlului a priori de constituţionalitate, s-a declarat ca fiind neconstituţionalã o soluţie legislativã cuprinsã într-un act normativ în vigoare. O atare soluţie este justificatã de imperativul ca în dreptul pozitiv sã nu existe sau sã nu rãmânã în vigoare acte juridice vãdit neconstituţionale, Curtea neputând rãmâne în pasivitate pânã când Parlamentul în mod ipotetic ar fi respins ordonanţa de urgenţã în cauzã. În aceastã situaţie, în temeiul şi în condiţiile art. 1 alin. (5), art. 147 alin. (1) şi (4) din Constituţie, respectiv art. 3 alin. (2) şi <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 3/2009 şi-a încetat efectele, soluţia legislativã criticatã fiind cea care, de altfel, a atras aceastã soluţie din partea Curţii Constituţionale.
Având în vedere cele de mai sus, în temeiul <>art. 29 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , excepţia de neconstituţionalitate urmeazã sã fie respinsã ca devenitã inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca devenitã inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. VII alin. (12), (16) şi (17) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 3/2009 pentru modificarea şi completarea unor acte normative referitoare la organizarea şi funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, excepţie ridicatã de Roxana Chivoiu în Dosarul nr. 1.084/120/2009 al Tribunalului Dâmboviţa - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 decembrie 2009.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Benke Karoly

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016