Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.633 din 3 decembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 18 alin. (1) si (2) din Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane si prelevarea organelor si tesuturilor de la cadavre in vederea transplantului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.633 din 3 decembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin. (1) si (2) din Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane si prelevarea organelor si tesuturilor de la cadavre in vederea transplantului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 90 din 10 februarie 2010

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent


Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului, excepţie ridicatã de Universitatea de Medicinã şi Farmacie "Victor Babeş" din Timişoara în dosarele nr. 1.942.1/30/2008, nr. 1.921.1/30/2008, nr. 1.909.1/30/1008, nr. 1.943.1/30/2008, nr. 1.955.1/30/2008, nr. 1.932.1/30/2008 şi nr. 1.939.1/30/2008 ale Tribunalului Timiş - Secţia civilã.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din 19 noiembrie 2009 şi au fost consemnate în încheierea de la acea datã, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea la data de 26 noiembrie 2009 şi apoi la data de 3 decembrie 2009.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 13 februarie 2009 şi 5, 13 şi 19 martie 2009, pronunţate în dosarele nr. 1.942.1/30/2008, nr. 1.921.1/30/2008, nr. 1.909.1/30/1008, nr. 1.943.1/30/2008, nr. 1.955.1/30/2008, nr. 1.932.1/30/2008 şi nr. 1.939.1/30/2008, Tribunalul Timiş - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului. Excepţia a fost ridicatã de Universitatea de Medicinã şi Farmacie "Victor Babeş" din Timişoara cu prilejul soluţionãrii unei acţiuni civile prin care se solicitã acordarea unor drepturi salariale majorate, cuvenite în temeiul <>art. 18 din Legea nr. 104/2003 .
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prevederile de lege criticate sunt contrare dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât stabilesc salarii de bazã mai mari pentru personalul catedrelor de anatomie, de histologie, de anatomie patologicã şi al catedrei de biologie celularã în raport cu salariul cadrelor didactice pentru alte discipline din universitãţile de medicinã. De asemenea, aratã cã textele de lege criticate încalcã egalitatea în drepturi şi pentru cã "<>Legea nr. 104/2003 nu este o lege de stabilire a salarizãrii pentru cadrele didactice".
Tribunalul Timiş - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã. În acest sens, aratã cã prevederile <>art. 18 alin. (2) din Legea nr. 104/2003 au fost abrogate prin <>art. 44 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 , astfel cã, potrivit dispoziţiilor <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , nu mai pot constitui obiect al controlului de constituţionalitate. În ceea ce priveşte criticile care vizeazã art. 18 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 104/2003, aratã cã se referã fie la modul de aplicare a legii, fie vizeazã completarea sau modificarea acesteia.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 18 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 222 din 3 aprilie 2003, dispoziţii potrivit cãrora: "(1) Personalul care îşi desfãşoarã activitatea în serviciile de anatomie patologicã şi prosecturi ale spitalelor, precum şi personalul catedrelor de anatomie, de histologie, de anatomie patologicã şi al catedrei de biologie celularã se încadreazã în categoria locurilor de muncã în condiţii deosebite de muncã.
(2) Salariile de bazã ale personalului prevãzut la alin. (1) sunt cu 100% mai mari faţã de salariile de bazã prevãzute de lege pentru aceleaşi categorii de personal, la care se adaugã sporurile legale."
Autorul excepţiei considerã cã acest text de lege este contrar prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, care consacrã egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã alin. (2) al articolului de lege criticat a fost abrogat prin <>art. 44 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unitãţile sanitare publice din sectorul sanitar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.138 din 2 decembrie 2004, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 125/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 17 mai 2005, ordonanţã modificatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 17/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 83 din 1 februarie 2008, aprobatã prin <>Legea nr. 304/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 848 din 17 decembrie 2008.
Salarizarea personalului prevãzut la <>art. 18 alin. (1) din Legea nr. 104/2003 este reglementatã în anexele la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 , dar cu un conţinut diferit de cel pe care îl avea <>art. 18 alin. (2) din Legea nr. 104/2003 .
Pentru aceste motive, Curtea apreciazã cã, în temeiul dispoziţiilor <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora instanţa de contencios constituţional se pronunţã asupra "unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare", excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 alin. (2) din Legea nr. 104/2003 este inadmisibilã.
În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 18 alin. (1) din Legea nr. 104/2003 , Curtea constatã cã, prin <>Decizia nr. 453 din 31 martie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 328 din 18 mai 2009, s-a mai pronunţat asupra constituţionalitãţii acestui text de lege în raport cu aceleaşi critici, formulate de acelaşi autor ca în prezenta cauzã, reţinând cã "aspectele invocate de autorul acesteia privesc fie modul de aplicare a textelor de lege, fie completarea sau modificarea acestora" şi a respins, în consecinţã, excepţia ca fiind inadmisibilã.
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele deciziei amintite îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului, excepţie ridicatã de Universitatea de Medicinã şi Farmacie "Victor Babeş" din Timişoara în dosarele nr. 1.942.1/30/2008, nr. 1.921.1/30/2008, nr. 1.909.1/30/1008, nr. 1.943.1/30/2008, nr. 1.955.1/30/2008, nr. 1.932.1/30/2008 şi nr. 1.939.1/30/2008 ale Tribunalului Timiş - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 3 decembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016