Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.622 din 3 decembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 39^1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.622 din 3 decembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 39^1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 40 din 19 ianuarie 2010

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Oana Cristina Puicã - magistrat-asistent


Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 39^1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie ridicatã de Inspectoratul Judeţean al Poliţiei de Frontierã Satu Mare în Dosarul nr. 5.962/296/2008 al Tribunalului Satu Mare - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, întrucât din noua redactare a <>art. 39^1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 lipseşte sintagma criticatã de autorul excepţiei.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 aprilie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 5.962/296/2008, Tribunalul Satu Mare - Secţia comercialã şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 39^1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor. Excepţia a fost ridicatã de Inspectoratul Judeţean al Poliţiei de Frontierã Satu Mare cu ocazia soluţionãrii recursului împotriva unei sentinţe civile pronunţate de Judecãtoria Satu Mare prin care a fost respinsã cererea autorului excepţiei de neconstituţionalitate, având ca obiect înlocuirea amenzii cu sancţiunea obligãrii contravenientului la prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã <>art. 39^1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , în redactarea în vigoare la data sesizãrii, care condiţiona înlocuirea amenzii contravenţionale cu sancţiunea prestãrii unei activitãţi în folosul comunitãţii de consimţãmântul expres al contravenientului, încalcã art. 1 alin. (5) din Legea fundamentalã, potrivit cãruia, "În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie", precum şi egalitatea în drepturi, întrucât are ca efect exonerarea contravenientului de orice sancţiune în ipoteza în care acesta din urmã nu are venituri care sã poatã fi urmãrite silit. Mai aratã cã, prin <>Decizia nr. 1.354/2008 , Curtea Constituţionalã a constatat cã sintagma "cu acordul acestuia" din cuprinsul <>art. 9 alin. (5) al Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 încalcã dispoziţiile art. 1 alin. (5) din Legea fundamentalã. Prin urmare, şi sintagma "dacã existã acordul expres al acestuia" din <>art. 39^1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 este neconstituţionalã.
Tribunalul Satu Mare - Secţia comercialã şi contencios administrativ nu şi-a exprimat opinia asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului, în punctul sãu de vedere transmis Curţii cu Adresa nr. 6.987 din 10 august 2009, apreciazã cã dispoziţiile <>art. 39^1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 sunt neconstituţionale. În acest sens aratã cã aplicarea sancţiunii obligãrii la prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii este condiţionatã de acordul contravenientului, ceea ce lipseşte de eficienţã sancţiunea aplicatã pentru comiterea unei fapte antisociale, cu consecinţa încãlcãrii dispoziţiilor art. 1 alin. (5) din Legea fundamentalã, în conformitate cu care, "În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie". Menţioneazã cã, prin <>Decizia nr. 1.354/2008 , Curtea Constituţionalã a constatat cã sintagma "cu acordul contravenientului", în ceea ce priveşte prestarea unei munci în folosul comunitãţii, este neconstituţionalã. Mai aratã cã dispoziţiile art.16 din Constituţie nu au incidenţã în prezenta cauzã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Potrivit încheierii de sesizare, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 39^1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, introduse prin <>Legea nr. 352/2006 pentru completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 25 iulie 2006, având, la data sesizãrii, urmãtorul cuprins: "În cazul în care contravenientul, citat de instanţã, nu a achitat amenda în termenul prevãzut la alin. (1), instanţa procedeazã, dacã existã acordul expres al acestuia, la înlocuirea amenzii cu sancţiunea prestãrii unei activitãţi în folosul comunitãţii pe o duratã maximã de 50 de ore, iar pentru minori începând cu vârsta de 16 ani, de 25 de ore." Ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, textul de lege criticat a fost modificat prin <>Legea nr. 293/2009 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 645 din 1 octombrie 2009, având, în noua redactare, urmãtorul cuprins: "În cazul în care contravenientul, citat de instanţã, nu a achitat amenda în termenul prevãzut la alin. (1), instanţa procedeazã la înlocuirea amenzii cu sancţiunea prestãrii unei activitãţi în folosul comunitãţii pe o duratã maximã de 50 de ore, iar pentru minori începând cu vârsta de 16 ani, de 25 de ore."
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor prevederi de lege, autorul excepţiei invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art.1 alin. (5), potrivit cãrora, "În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie", şi ale art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã noua redactare a textului <>art. 39^1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 înlãturã sintagma "dacã existã acordul expres al acestuia", criticatã de autorul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel încât aceasta din urmã a rãmas fãrã obiect.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 39^1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie ridicatã de Inspectoratul Judeţean al Poliţiei de Frontierã Satu Mare în Dosarul nr. 5.962/296/2008 al Tribunalului Satu Mare - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 3 decembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Oana Cristina Puicã

-------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016