Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.597 din 14 decembrie 2011 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 96/2008 privind modificarea art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/2005 pentru modificarea Legii nr. 290/2002 privind organizarea si functionarea unitatilor de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei alimentare si a Academiei de Stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe Ionescu Sisesti"
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 924 din 27 decembrie 2011
Curtea Constituţionalã a fost sesizatã de Preşedintele României, în temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţia României şi ale art. 15 din Legea nr. 47/1992 pentru organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, asupra neconstituţionalitãţii Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 96/2008 privind modificarea art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 29/2005 pentru modificarea Legii nr. 290/2002 privind organizarea şi funcţionarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei alimentare şi a Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu Şişeşti."
La sesizare au fost anexate, în copie, Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 96/2008 privind modificarea art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 29/2005 pentru modificarea Legii nr. 290/2002 privind organizarea şi funcţionarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei alimentare şi a Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu Şişeşti", cererea de reexaminare asupra Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 96/2008 privind modificarea art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 29/2005 pentru modificarea Legii nr. 290/2002 privind organizarea şi funcţionarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei alimentare şi a Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu Şişeşti", formulatã de Preşedintele României, fişa proiectului de lege, precum şi dezbaterile din 15 noiembrie 2011 din cadrul Camerei Deputaţilor asupra raportului Comisiei pentru învãţãmânt, ştiinţã, tineret şi sport şi al Comisiei pentru agriculturã, silviculturã, industrie alimentarã şi servicii specifice privind cererea de reexaminare formulatã de Preşedintele României.
Sesizarea a fost trimisã Curţii Constituţionale prin adresa nr. 2.268 din 28 noiembrie 2011 şi formeazã obiectul Dosarului nr. 1.419A/2011.
Prin aceastã sesizare, Preşedintele României solicitã Curţii sã se pronunţe asupra constituţionalitãţii Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 96/2008 privind modificarea art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 29/2005 pentru modificarea Legii nr. 290/2002 privind organizarea şi funcţionarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei alimentare şi a Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu Şişeşti", considerând cã aceasta prezintã vicii de neconstituţionalitate extrinsecã, în sensul înfrângerii prevederilor constituţionale ale art. 76 alin. (1) şi art. 77 alin. (3), prin prisma procedurii legislative de adoptare, deoarece reglementeazã relaţii sociale din domeniul legii organice, astfel cã trebuia adoptatã cu votul majoritãţii membrilor Camerei Deputaţilor.
În conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sesizarea a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a transmite punctele lor de vedere.
Preşedintele Senatului, prin Adresa nr. I 826 din 12 decembrie 2011, înregistratã la Curtea Constituţionalã sub nr. 6.912 din 12 decembrie 2011, a comunicat punctul sãu de vedere asupra sesizãrii de neconstituţionalitate în care solicitã admiterea acesteia, considerând-o întemeiatã pentru motivele invocate de autorii sesizãrii.
Guvernul a comunicat punctul sãu de vedere cu Adresa nr. 5/6.990 din 8 decembrie 2011, înregistratã la Curtea Constituţionalã sub nr. 6.873 din 9 decembrie 2011, prin care apreciazã cã sesizarea de neconstituţionalitate este întemeiatã. În acest sens apreciazã în esenţã cã, deoarece art. 77 alin. (2) din Constituţie nu stabileşte, în mod expres, o limitã de naturã sã aducã vreo restrângere a competenţei Parlamentului, "ambele Camere ale Parlamentului, în cadrul procedurii de reexaminare a legii la solicitarea Preşedintelui României, trebuie sã îşi exprime votul asupra proiectului de lege şi nu asupra cererii de reexaminare sau asupra rapoartelor comisiilor parlamentare". Considerã cã o interpretare contrarã a acestui text constituţional ar avea semnificaţia unui act de revizuire a Constituţiei, ceea ce este inadmisibil. De asemenea, apreciazã, având în vedere calificarea legii ca organicã, cã nu a fost respectatã majoritatea absolutã necesarã pentru adoptarea legilor organice, cerutã de art. 76 alin. (1) din Constituţie.
Preşedintele Camerei Deputaţilor nu a transmis punctul sãu de vedere privind obiecţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând obiecţia de neconstituţionalitate, punctele de vedere ale preşedintelui Senatului şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, dispoziţiile legii criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi ale art. 1, 10, 15, 16 şi 18 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sã soluţioneze sesizarea de neconstituţionalitate formulatã de Preşedintele României.
Obiectul sesizãrii de neconstituţionalitate îl constituie Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 96/2008 privind modificarea art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 29/2005 pentru modificarea Legii nr. 290/2002 privind organizarea şi funcţionarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei alimentare şi a Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu Şişeşti".
Prevederile constituţionale considerate ca fiind încãlcate prin legea criticatã sunt urmãtoarele:
- Art. 76 alin. (1): "Legile organice şi hotãrârile privind regulamentele Camerelor se adoptã cu votul majoritãţii membrilor fiecãrei Camere.";
- Art. 77 alin. (3): "Dacã Preşedintele a cerut reexaminarea legii ori dacã s-a cerut verificarea constituţionalitãţii ei, promulgarea legii se face în cel mult 10 zile de la primirea legii adoptate dupã reexaminare sau de la primirea deciziei Curţii Constituţionale, prin care s-a confirmat constituţionalitatea."
Prin criticile formulate sunt vizate doar aspecte ce ţin de constituţionalitate extrinsecã, autorul sesizãrii atacând procedura de adoptare a legii care, cu toate cã reglementeazã relaţii sociale din domeniul legii organice, nu a fost adoptatã cu votul majoritãţii membrilor Camerei Deputaţilor.
Trecând la examinarea criticilor formulate, Curtea reţine cã Legea nr. 290/2002 privind organizarea şi funcţionarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei alimentare şi a Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu Şişeşti", publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 358 din 29 mai 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, a fost abrogatã - cu excepţia dispoziţiilor art. 7 alin. (1) şi ale art. 8 alin. (3), care însã nu fac obiectul reglementãrii Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 96/2008 - prin art. 56 alin. (1) din Legea nr. 45/2009 privind organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu Şişeşti" şi a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 30 martie 2009.
În continuare, Curtea reţine cã Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 96/2008, aprobatã prin legea criticatã, modificã dispoziţiile art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 29/2005, dispoziţii care însã nu intervin asupra Legii nr. 290/2002, astfel cã instanţa constituţionalã urmeazã sã se pronunţe asupra temeiniciei obiecţiei de neconstituţionalitate.
În legãturã cu procedura parlamentarã în cazul unei cereri de reexaminare a Preşedintelui României, Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin Decizia nr. 991 din 1 octombrie 2008, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 682 din 6 octombrie 2008, statuând cã, din analiza art. 77 alin. (2) din Constituţie, "rezultã cã trebuie reexaminate textele cuprinse în cererea Preşedintelui României, precum şi cele care au legãturã cu acestea, fiind necesarã corelarea tehnico-legislativã a tuturor dispoziţiilor din lege. În acest context pot fi modificate chiar şi unele dispoziţii ale legii care nu au fost în mod expres cuprinse în cererea de reexaminare. Parlamentul delibereazã numai în limitele cererii de reexaminare, dar are obligaţia sã se exprime cu privire la toate textele din lege care se referã la o problemã ridicatã de Preşedintele României, chiar în absenţa unei menţiuni exprese în solicitarea acestuia. Parlamentul fiind unica autoritate legiuitoare a ţãrii, conform prevederilor art. 61 alin. (1) din Constituţie, în raport cu solicitãrile cuprinse în cererea de reexaminare a Preşedintelui României, poate adopta orice fel de soluţie pe care o va considera necesarã. Astfel, poate admite în întregime sau parţial solicitarea, poate sã o respingã ori poate sã modifice în totalitate sau parţial anumite texte care au legãturã cu cererea de reexaminare, inclusiv prin recorelarea dispoziţiilor legii."
Având în vedere cã, în speţã, cererea de reexaminare viza anumite aspecte concrete, s-a întocmit un raport asupra acesteia care a fost supus votului final. Or, dispoziţiile art. 77 alin. (3) din Constituţie fac menţiune expresã despre "legea adoptatã dupã reexaminare". În acest context, Curtea constatã cã aceste norme constituţionale impun supunerea la votul final a legii, iar nu a raportului privind cererea de reexaminare a Preşedintelui României.
În aceste condiţii, sesizarea de neconstituţionalitate este întemeiatã, Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 96/2008 privind modificarea art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 29/2005 pentru modificarea Legii nr. 290/2002 privind organizarea şi funcţionarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei alimentare şi a Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu Şişeşti" fiind neconstituţionalã.
În temeiul art. 146 lit. a) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 11 alin. (1) lit. A.a), al art. 15 alin. (1) şi al art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Constatã cã Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 96/2008 privind modificarea art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 29/2005 pentru modificarea Legii nr. 290/2002 privind organizarea şi funcţionarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei alimentare şi a Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu Şişeşti" este neconstituţionalã.
Definitivã şi general obligatorie.
Decizia se comunicã preşedintelui României, preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi primului-ministru şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 14 decembrie 2011 şi la aceasta au participat: Augustin Zegrean, preşedinte, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Mircea Ştefan Minea, Ion Predescu, Puskas Valentin Zoltan şi Tudorel Toader, judecãtori.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: