Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.578 din 7 decembrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 33 din 16 ianuarie 2012
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate, excepţie ridicatã de Iuliana Daniela Enciu, Monica Buzea şi Mihaela Predescu în Dosarul nr. 2.326/121/2010 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 4.665D/2010.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din 8 noiembrie 2011 şi au fost consemnate în încheierea de la acea datã, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea la data de 6 decembrie 2011 şi apoi la data de 7 decembrie 2011, fiind în imposibilitatea constituirii legale a plenului.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 16 noiembrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 2.326/121/2010, Curtea de Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate.
Excepţia a fost ridicatã de Iuliana Daniela Enciu, Monica Buzea şi Mihaela Predescu cu prilejul soluţionãrii recursurilor formulate împotriva Sentinţei civile nr. 1.449 din 29 iunie 2010, pronunţatã de Tribunalul Galaţi - Secţia civilã în Dosarul nr. 2.326/121/2010.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã prevederile de lege criticate, care limiteazã baza de calcul al indemnizaţiilor de asigurãri sociale de sãnãtate la cel mult 12 salarii minime brute pe ţarã lunar, sunt discriminatorii, întrucât nu ţin seama de contribuţia diferitã a persoanelor la bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate. De asemenea, considerã cã se încalcã obligaţia constituţionalã a statului de a asigura protecţia socialã a cetãţenilor.
Curtea de Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale prin Decizia nr. 1.035/2010, aratã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, fapt confirmat şi prin Decizia nr. 1.035/2010.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Potrivit încheierii de sesizare, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 10 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.074 din 29 noiembrie 2005 şi aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 399/2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 901 din 6 noiembrie 2006.
Analizând motivarea excepţiei, Curtea constatã cã, în realitate, critica de neconstituţionalitate vizeazã doar prevederile art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005, potrivit cãrora "Baza de calcul a indemnizaţiilor prevãzute la art. 2 se determinã ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, pânã la limita a 12 salarii minime brute pe ţarã lunar, pe baza cãrora se calculeazã contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii."
Autorii excepţiei considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt discriminatorii, contravenind art. 4 alin. (2) şi art. 16 alin. (1) şi (3) din Constituţie, precum şi art. 7 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. De asemenea, considerã cã sunt încãlcate şi dispoziţiile constituţionale ale art. 41 alin. (2) referitor la mãsurile de protecţie socialã de care trebuie sã se bucure salariaţii, art. 47 privind nivelul de trai şi art. 49 privind protecţia copiilor şi a tinerilor. În sfârşit, susţine cã sunt încãlcate şi prevederile art. 11 din Directiva Consiliului Europei 92/85/CEE privind aplicarea mãsurilor de promovare a îmbunãtãţirii securitãţii şi sãnãtãţii la locul de muncã în cazul lucrãtoarelor gravide, al celor care au nãscut de curând sau care alãpteazã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã Legea fundamentalã consacrã încã din primele rânduri ale sale caracterul de stat social al României. Ca o consecinţã fireascã, statul este primul chemat sã dea expresie acestui atribut prin instituirea unui complex de mãsuri de protecţie şi susţinere a cetãţeanului, mai ales în acele situaţii în care acesta, din motive obiective, nu îşi poate asigura singur nivelul de trai ori condiţiile unei vieţi decente. În acest sens, Constituţia consacrã, între altele, dreptul la un nivel de trai decent (art. 47), instituirea unui sistem de asigurãri sociale de sãnãtate (art. 34), drepturi de asigurãri sociale pentru salariaţi (art. 41) şi pensionari, precum şi drepturi de protecţie socialã pentru copii şi tineri (art. 49). Stabilirea conţinutului, condiţiilor şi limitelor acordãrii acestor drepturi reprezintã, în toate aceste cazuri, atributul exclusiv al legiuitorului. Astfel, acesta poate decide, în funcţie de politica ţãrii şi resursele financiare disponibile, în ce condiţii se vor acorda drepturile de asigurãri sociale prevãzute de Constituţie, putând modifica aceste condiţii atunci când se impune.
O atare concepţie se regãseşte şi în textul de lege criticat, care, stabilind dreptul la indemnizaţiile enumerate de art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005, prevede în acelaşi timp un plafon al cuantumului acestora, indiferent de contribuţia asiguratului. Astfel, chiar dacã legea respectã existenţa unei proporţii între contribuţia la asigurãrile sociale şi cuantumul indemnizaţiei, în acord cu principiul constituţional al egalitãţii în drepturi a cetãţenilor, limiteazã totuşi acordarea acestor indemnizaţii la un anumit cuantum în vederea satisfacerii necesitãţii de asigurare socialã pentru toate persoanele care intrã sub incidenţa actului normativ amintit. Mai mult, o astfel de limitare corespunde însuşi cuantumului contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate destinate suportãrii acestor indemnizaţii. Astfel, prevederile art. 6 alin. (8) şi (9) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 stabilesc cã baza lunarã de calcul al contribuţiei pentru concedii şi indemnizaţii nu poate fi mai mare decât produsul dintre numãrul asiguraţilor din luna pentru care se calculeazã contribuţia şi valoarea corespunzãtoare a 12 salarii minime brute pe ţarã, respectiv plafonul a 12 salarii minime brute pe ţarã pentru persoanele prevãzute la art. 1 alin. (2) din ordonanţã. Astfel se respectã principiul simetriei juridice.
Din aceastã perspectivã, nu se poate vorbi nici despre încãlcarea principiului egalitãţii în drepturi a cetãţenilor, de vreme ce toate persoanele beneficiazã de indemnizaţii proporţional cu contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii.
Cât priveşte dispoziţiile art. 11 din Directiva Consiliului Europei 92/85/CEE, Curtea, în lumina celor statuate prin Decizia nr. 1249 din 7 octombrie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 764 din 16 noiembrie 2010, Decizia nr. 137 din 25 februarie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 22 martie 2010, şi Decizia nr. 1.596 din 26 noiembrie 2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 18 ianuarie 2010, dar şi a celor reţinute prin Decizia nr. 668 din 18 mai 2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 487 din 8 iulie 2011, constatã cã nu este competentã sã se pronunţe asupra conformitãţii dintre prevederile de lege criticate şi dispoziţiile internaţionale invocate.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate, excepţie ridicatã de Iuliana Daniela Enciu, Monica Buzea şi Mihaela Predescu în Dosarul nr. 2.326/121/2010 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 7 decembrie 2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: