Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.490 din 15 noiembrie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (10 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.490 din 15 noiembrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (10 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 52 din 23 ianuarie 2012

    Acsinte Gaspar - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent-şef

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (10) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, excepţie ridicatã de Cabinetul Individual de Insolvenţã "Pop Laurenţiu" din comuna Frecãţei, satul Teliţa, judeţul Tulcea, în Dosarul nr. 7.446/212/2010 al Tribunalului Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 4.519D/2010.
    La apelul nominal se prezintã Uniunea Naţionalã a Practicienilor în Insolvenţã - Filiala Constanţa, prin avocat Cristina Raluca Velea, cu delegaţie la dosar, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul avocatului prezent, care, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale cu privire la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (10) din Legea nr. 85/2006, solicitã respingerea excepţiei ca fiind inadmisibilã.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, critica vizând aspecte referitoare la interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor legale de cãtre instanţele judecãtoreşti.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 13 octombrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 7.446/212/2010, Tribunalul Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (10) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei. Excepţia a fost ridicatã de Cabinetul Individual de Insolvenţã "Pop Laurenţiu" din comuna Frecãţei, satul Teliţa, judeţul Tulcea, într-o cauzã având ca obiect soluţionarea cãii de atac a recursului.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile legale criticate vin în contradicţie flagrantã cu prevederile art. 372 şi urmãtoarele din Codul de procedurã civilã, statuând cã o anumitã categorie de bunuri nu poate fi supusã executãrii silite, chiar în situaţia în care hotãrârea judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã, pronunţatã de o instanţã competentã, constituie titlu executoriu. Astfel, printro lege ordinarã se derogã de la o lege organicã. În plus, lipsa de transparenţã în modul de repartizare şi administrare a fondului de lichidare fiind de notorietate, prin dispoziţiile art. 4 alin. (10) din Legea nr. 85/2006 s-a deschis calea abuzurilor din partea Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţã.
    Tribunalul Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã principiul liberului acces la justiţie nu este îngrãdit, dispoziţiile art. 126 alin. (2) din Constituţie menţionând faptul cã stabilirea procedurii de judecatã, în care este inclusã şi procedura executãrii silite, se face prin lege, iar excluderea prin dispoziţiile legale criticate de la posibilitatea executãrii silite a sumelor existente în fondul de lichidare administrat de Uniunea Naţionalã a Practicienilor în Insolvenţã constituie opţiunea legiuitorului.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului considerã excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã, textele de lege criticate fiind în deplinã concordanţã cu prevederile constituţionale invocate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 4 alin. (10) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I. nr. 359 din 21 aprilie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care au urmãtorul cuprins: "(10) Sumele din fondul de lichidare nu pot face obiectul mãsurilor asigurãtorii sau al executãrii silite."
    În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 21 alin. (1) şi (2) referitoare la accesul liber la justiţie.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã s-a pronunţat asupra dispoziţiilor criticate, sub aceleaşi aspecte ca şi cele invocate în cauza de faţã, prin Decizia nr. 878 din 30 iunie 2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 673 din 21 septembrie 2011. Cu acel prilej Curtea a reţinut cã "este, prin urmare, incontestabil faptul cã excepţia de neconstituţionalitate vizeazã, în realitate, o chestiune de interpretare a legii în sensul scoaterii de sub incidenţa normei a mãsurilor asigurãtorii sau a executãrii silite declanşate de lichidatorii judiciari cu privire la creanţele izvorâte din exercitarea profesiei lor. Însã o atare operaţie ţine strict de competenţa instanţelor judecãtoreşti, iar nu de cea a Curţii Constituţionale, motiv pentru care excepţia urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã.
    Fondul de lichidare, instituit prin dispoziţiile art. 4 alin. (4) din Legea nr. 85/2006, a avut drept scop ca, în lipsa disponibilitãţilor bãneşti ale debitorului falit, din care sã se poatã efectua cheltuielile prevãzute la alin. (1) al art. 4, sã reprezinte o sursã de finanţare pentru acoperirea acestor cheltuieli de lichidare, sens în care prin dispoziţiile art. 4 alin. (6) se prevede şi modalitatea de constituire a acestui fond. Prin urmare, legiuitorul a stabilit cu titlu de principiu care sunt cheltuielile de lichidare, de unde se plãtesc acestea (din averea debitorului), precum şi care este soluţia în cazul în care debitorul falit nu are disponibilitãţi din care sã poatã efectua aceste cheltuieli. Astfel a apãrut ideea de înfiinţare a unui fond de lichidare instituit prin art. 4 alin. (4) din Legea nr. 85/2006 şi constituit prin dispoziţiile art. 4 alin. (6) din aceeaşi lege.
    În aceastã situaţie, nu rãmâne decât ca instanţa de judecatã sesizatã cu o cerere de executare a unor astfel de cheltuieli de cãtre lichidatorii care au efectuat cheltuieli cu lichidarea debitorului falit sã facã interpretarea sistematicã a tuturor dispoziţiilor art. 4 şi sã se pronunţe în consecinţã".
    Raţiunile care au stat la baza adoptãrii soluţiei anterioare îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã, astfel încât aceasta se impune a fi menţinutã.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii:
                               DECIDE:

    Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (10) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, excepţie ridicatã de Cabinetul Individual de Insolvenţã "Pop Laurenţiu" din comuna Frecãţei, satul Teliţa, judeţul Tulcea, în Dosarul nr. 7.446/212/2010 al Tribunalului Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 noiembrie 2011.


                            PREŞEDINTE,
                         ACSINTE GASPAR

                     Magistrat-asistent-şef,
                    Mihaela Senia Costinescu
                         __________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016