Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.471 din 10 noiembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005 si ale art. 48 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2006
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 887 din 18 decembrie 2009
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 44 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005 şi ale <>art. 48 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, excepţie ridicatã de Gina Boldura şi Luca Cristian Florin în Dosarul nr. 206/57/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care apreciazã cã excepţia ridicatã este neîntemeiatã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 8 aprilie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 206/57/2009, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 44 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005 şi ale <>art. 48 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, excepţie ridicatã de Gina Boldura şi Luca Cristian Florin în cauze având ca obiect pretenţii bãneşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã cã, prin adoptarea celor douã ordonanţe, Guvernul a realizat o imixtiune nepermisã în activitatea de legiferare realizatã de Parlament, întrucât a suspendat aplicarea unor prevederi cuprinse în <>Legea nr. 188/1999 . Se mai aratã cã suspendarea menţionatã se putea face doar printr-un act cu forţa juridicã egalã cu cea a <>Legii nr. 188/1999 , lege organicã, astfel cã ordonanţele criticate nu puteau reglementa în acest domeniu. Se mai susţine cã restrângerea drepturilor funcţionarilor publici nu este justificatã de niciunul dintre motivele cuprinse în art. 53 din Constituţie.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, textele legale criticate nemaifiind în vigoare.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 44 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.091 din 23 noiembrie 2004, şi ale <>art. 48 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 20 ianuarie 2006, texte care au urmãtorul cuprins:
- <>Art. 44 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 : "La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se suspendã aplicarea dispoziţiilor art. 29, art. 32 alin. (2) şi ale <>art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, ale <>art. XVI alin. (5) şi (6) din Legea nr. 161/2003 privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnitãţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 46 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.209/2003 privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici.";
- <>Art. 48 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 : "La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se suspendã aplicarea dispoziţiilor lit. c) şi d) ale <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile ulterioare, pânã la 31 decembrie 2006."
În susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate se invocã prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi acela al respectãrii legilor, ale art. 16 privind egalitatea în drepturi, ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, ale art. 73 alin. (1) şi (3) lit. j) privind categoriile de legi, ale art. 76 alin. (1) privind adoptarea legilor şi hotãrârilor, ale art. 108 alin. (3) privind actele Guvernului şi ale art. 115 alin. (1), (2) şi (4) privind delegarea legislativã.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã cã, astfel cum rezultã încã din titlul celor douã ordonanţe, suspendarea operatã prin cele douã texte criticate a avut aplicabilitate doar pentru perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2005 şi 24 ianuarie - 31 decembrie 2006. Prin urmare, se reţine cã ambele ordonanţe reprezintã acte normative cu aplicabilitate limitatã în timp. În aceste condiţii, potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale, întrucât textele legale criticate nu mai sunt în vigoare la data pronunţãrii deciziei, excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, în temeiul <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 44 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005 şi ale <>art. 48 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, excepţie ridicatã de Gina Boldura şi Luca Cristian Florin în Dosarul nr. 206/57/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 noiembrie 2009.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Benke Karoly
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: