Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.425 din 2 noiembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (2), art. 25 si art. 48 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 42 din 18 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (2), art. 25 şi <>art. 48 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Petrea Beta în Dosarul nr. 46.212/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 5 martie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 46.212/3/2009, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (2), art. 25 şi <>art. 48 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat.
Excepţia a fost ridicatã de Petrea Beta într-o cauzã civilã având ca obiect recalcularea pensiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele de lege criticate, care privesc modul de calcul al pensiilor militarilor, instituie discriminãri şi limitãri ale dreptului la pensie.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã textele de lege criticate sunt conforme cu dispoziţiile constituţionale invocate.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 21 alin. (2), art. 25 şi <>art. 48 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 12 octombrie 2002, dispoziţii potrivit cãrora:
- Art. 21 alin. (2): "În cazul în care au avut loc modificãri ale soldelor de funcţie în ultimele 6 luni de activitate, baza de calcul o constituie media soldelor lunare brute din aceastã perioadã, mai puţin solda de grad. La media obţinutã se adaugã solda de grad prevãzutã la alin. (1).";
-Art. 25: "Pensia militarã de stat stabilitã şi actualizatã în condiţiile prezentei legi nu poate fi mai mare decât baza de calcul avutã în vedere la stabilirea/actualizarea pensiei.";
- Art. 48: "(1) Cuantumul pensiilor militare se actualizeazã dupã cum urmeazã:
a) ori de câte ori se majoreazã solda de grad şi/sau solda funcţiei maxime/salariul de bazã al funcţiei îndeplinite/ indemnizaţia lunarã ale cadrelor militare în activitate, potrivit gradului militar şi funcţiei maxime avute la data trecerii în rezervã, în raport cu procentul de stabilire a pensiei în condiţiile prevãzute la art. 22-25, 33 şi art. 78 alin. (1). Cadrele militare pot opta pentru baza de calcul cea mai avantajoasã luatã în considerare la calculul pensiei;
b) în funcţie de posibilitãţile financiare, în cursul execuţiei bugetare, prin indexare cu un procent care sã acopere cu pânã la 100% rata inflaţiei, prin hotãrâre a Guvernului;
c) în situaţiile în care mãsurile de protecţie socialã prevãzute la lit. b) se regãsesc în majorarea soldelor de grad şi/sau soldelor de funcţie ale cadrelor militare în activitate, actualizarea pensiilor se efectueazã în condiţiile prevãzute la lit. a).
(2) Pânã la încheierea procesului de recalculare a pensiilor militare de stat, prevãzutã la art. 79, se vor aplica prevederile alin. (1) lit. b)."
Autorul excepţiei considerã cã aceste texte de lege sunt contrare urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 21 referitor la accesul liber la justiţie, art. 23 alin. (11) referitor la libertatea individualã, art. 124 referitor la înfãptuirea justiţiei, art. 52 alin. (3) privind rãspunderea statului pentru erorile judiciare, art. 44 referitor la dreptul de proprietate privatã şi art. 47 privind nivelul de trai. De asemenea, considerã cã sunt încãlcate şi dispoziţiile art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale referitoare la dreptul la un proces echitabil şi prevederile art. 11 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului referitoare la prezumţia de nevinovãţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii sale, a intrat în vigoare <>Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 30 iunie 2010, lege care a stabilit cã pensiile militare de stat devin pensii în sensul <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. În acelaşi context, <>art. 7 din Legea nr. 119/2010 prevede cã "Procedura de stabilire, platã, suspendare, recalculare, încetare şi contestare a pensiilor recalculate potrivit prezentei legi este cea prevãzutã de <>Legea nr. 19/2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare".
În aceste condiţii, Curtea constatã cã textele de lege criticate nu mai sunt în vigoare, astfel cã excepţia de neconstituţionalitate a rãmas fãrã obiect, urmând a fi respinsã ca devenitã inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca devenitã inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (2), art. 25 şi <>art. 48 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Petrea Beta în Dosarul nr. 46.212/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 2 noiembrie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: