Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.425 din 2 noiembrie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (2), art. 25 si art. 48 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.425 din 2 noiembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (2), art. 25 si art. 48 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 42 din 18 ianuarie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (2), art. 25 şi <>art. 48 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Petrea Beta în Dosarul nr. 46.212/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã.

                                    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 5 martie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 46.212/3/2009, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (2), art. 25 şi <>art. 48 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat.
    Excepţia a fost ridicatã de Petrea Beta într-o cauzã civilã având ca obiect recalcularea pensiei.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele de lege criticate, care privesc modul de calcul al pensiilor militarilor, instituie discriminãri şi limitãri ale dreptului la pensie.
    Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã textele de lege criticate sunt conforme cu dispoziţiile constituţionale invocate.
    Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
    examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 21 alin. (2), art. 25 şi <>art. 48 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 12 octombrie 2002, dispoziţii potrivit cãrora:
    - Art. 21 alin. (2): "În cazul în care au avut loc modificãri ale soldelor de funcţie în ultimele 6 luni de activitate, baza de calcul o constituie media soldelor lunare brute din aceastã perioadã, mai puţin solda de grad. La media obţinutã se adaugã solda de grad prevãzutã la alin. (1).";
    -Art. 25: "Pensia militarã de stat stabilitã şi actualizatã în condiţiile prezentei legi nu poate fi mai mare decât baza de calcul avutã în vedere la stabilirea/actualizarea pensiei.";
    - Art. 48: "(1) Cuantumul pensiilor militare se actualizeazã dupã cum urmeazã:
    a) ori de câte ori se majoreazã solda de grad şi/sau solda funcţiei maxime/salariul de bazã al funcţiei îndeplinite/ indemnizaţia lunarã ale cadrelor militare în activitate, potrivit gradului militar şi funcţiei maxime avute la data trecerii în rezervã, în raport cu procentul de stabilire a pensiei în condiţiile prevãzute la art. 22-25, 33 şi art. 78 alin. (1). Cadrele militare pot opta pentru baza de calcul cea mai avantajoasã luatã în considerare la calculul pensiei;
    b) în funcţie de posibilitãţile financiare, în cursul execuţiei bugetare, prin indexare cu un procent care sã acopere cu pânã la 100% rata inflaţiei, prin hotãrâre a Guvernului;
    c) în situaţiile în care mãsurile de protecţie socialã prevãzute la lit. b) se regãsesc în majorarea soldelor de grad şi/sau soldelor de funcţie ale cadrelor militare în activitate, actualizarea pensiilor se efectueazã în condiţiile prevãzute la lit. a).
    (2) Pânã la încheierea procesului de recalculare a pensiilor militare de stat, prevãzutã la art. 79, se vor aplica prevederile alin. (1) lit. b)."
    Autorul excepţiei considerã cã aceste texte de lege sunt contrare urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 21 referitor la accesul liber la justiţie, art. 23 alin. (11) referitor la libertatea individualã, art. 124 referitor la înfãptuirea justiţiei, art. 52 alin. (3) privind rãspunderea statului pentru erorile judiciare, art. 44 referitor la dreptul de proprietate privatã şi art. 47 privind nivelul de trai. De asemenea, considerã cã sunt încãlcate şi dispoziţiile art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale referitoare la dreptul la un proces echitabil şi prevederile art. 11 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului referitoare la prezumţia de nevinovãţie.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii sale, a intrat în vigoare <>Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 30 iunie 2010, lege care a stabilit cã pensiile militare de stat devin pensii în sensul <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. În acelaşi context, <>art. 7 din Legea nr. 119/2010 prevede cã "Procedura de stabilire, platã, suspendare, recalculare, încetare şi contestare a pensiilor recalculate potrivit prezentei legi este cea prevãzutã de <>Legea nr. 19/2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare".
    În aceste condiţii, Curtea constatã cã textele de lege criticate nu mai sunt în vigoare, astfel cã excepţia de neconstituţionalitate a rãmas fãrã obiect, urmând a fi respinsã ca devenitã inadmisibilã.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:
    Respinge ca devenitã inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (2), art. 25 şi <>art. 48 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Petrea Beta în Dosarul nr. 46.212/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 2 noiembrie 2010.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Patricia Marilena Ionea

                                    -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016