Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.418 din 20 octombrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 30 din 13 ianuarie 2012
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritãţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeanã şi Fondul Monetar Internaţional, excepţie ridicatã de Daniel Soare în Dosarul nr. 1.823/121/2010 al Tribunalului Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã şi de contencios administrativ şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 4.162D/2010.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din 18 octombrie 2011 şi au fost consemnate în încheierea de la acea datã, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea la data de 20 octombrie 2011.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 26 mai 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 1.823/121/2010, Tribunalul Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritãţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeanã şi Fondul Monetar Internaţional.
Excepţia a fost ridicatã de Daniel Soare cu prilejul soluţionãrii acţiunii în contencios administrativ având ca obiect drepturi salariale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã, în esenţã, cã prevederile de lege criticate, care prevãd diminuarea cheltuielilor de personal în perioada octombrie-decembrie 2009 sunt retroactive, contravenind dispoziţiilor art. 15 alin. (1) din Constituţie. În acest sens, aratã cã Legea nr. 329/2009 a intrat în vigoare la data de 12 noiembrie 2009, astfel cã nu ar fi putut reglementa situaţia drepturilor salariale obţinute anterior intrãrii în vigoare, respectiv în luna noiembrie 2009.
Tribunalul Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã şi de contencios administrativ considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã, potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât textul de lege criticat a avut o aplicare limitatã în timp, încetându-şi efectele la sfârşitul lunii decembrie 2009.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritãţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeanã şi Fondul Monetar Internaţional, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009, dispoziţii potrivit cãrora, "În vederea încadrãrii în constrângerile bugetare determinate de situaţia de crizã economicã, în perioada octombrie-decembrie 2009, conducãtorii autoritãţilor şi instituţiilor publice, indiferent de modul de finanţare, au obligaţia de a diminua cheltuielile de personal, în medie cu 15,5% lunar, prin aplicarea uneia dintre urmãtoarele mãsuri:
a) sã acorde personalului propriu, indiferent de statutul acestuia, zile libere fãrã platã pentru o perioadã de pânã la 10 zile lucrãtoare;
b) sã reducã programul de lucru;
c) sã dispunã o mãsurã ce combinã alternativele prevãzute la lit. a) şi b);
d) altã mãsurã cu efect echivalent."
Având în vedere cele reţinute de Curtea Constituţionalã prin Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 august 2011, potrivit cãrora dispoziţiile de lege supuse controlului de constituţionalitate, şi care sunt aplicabile litigiului în care s-a invocat excepţia de neconstituţionalitate în virtutea principiului "tempus regit actum", pot constitui obiect al excepţiei de neconstituţionalitate chiar dacã acestea au fost abrogate sau şi-au încetat aplicarea, Curtea constatã cã este competentã sã se pronunţe asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 329/2009, chiar dacã acestea şi-au încetat aplicabilitatea la sfârşitul lunii decembrie 2009.
Autorul excepţiei considerã cã textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 15 alin. (1) din Constituţie referitoare la neretroactivitatea în timp a legii civile.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã proiectul Legii privind reorganizarea unor autoritãţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeanã şi Fondul Monetar Internaţional, având ca obiectiv instituirea unor mãsuri urgente în vederea prevenirii crizei economice profunde care puneau în pericol stabilitatea economicã a României şi, prin aceasta, ordinea publicã şi siguranţa naţionalã, a reprezentat iniţiativa Guvernului, care şia asumat rãspunderea asupra acestui act normativ potrivit dispoziţiilor art. 114 alin. (1) din Constituţie. În acest sens, proiectul de lege a fost înregistrat la Camera Deputaţilor şi Senat la data de 7 septembrie 2009 şi adoptat de cãtre Parlament la data de 21 septembrie 2009, potrivit dispoziţiilor art. 114 alin. (3) din Constituţie, prin nedepunerea moţiunii de cenzurã. Ulterior, în procedurã de urgenţã, a fost trimis Preşedintelui spre promulgare la data de 23 septembrie 2009. La aceeaşi datã, însã, Curtea Constituţionalã a fost sesizatã cu obiecţia de neconstituţionalitate a Legii privind reorganizarea unor autoritãţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeanã şi Fondul Monetar Internaţional, obiecţie asupra cãreia instanţa de contencios constituţional s-a pronunţat prin Decizia nr. 1.414 din 4 noiembrie 2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 796 din 23 noiembrie 2009. Numai ulterior pronunţãrii Curţii Constituţionale, Preşedintele României a promulgat legea prin Decretul nr. 1.644 din 5 noiembrie 2009, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009. Legea nr. 329/2009 a fost publicatã la aceeaşi datã şi, potrivit dispoziţiilor art. 78 din Constituţie, a intrat în vigoare la data de 12 noiembrie 2009.
Faţã de critica de neconstituţionalitate raportatã la dispoziţiile constituţionale vizând încãlcarea principiului neretroactivitãţii legii, Curtea constatã cã textul de lege criticat instituie, într-adevãr, mãsuri de diminuare a cheltuielilor de personal pe o duratã de 3 luni, inclusiv pentru luna octombrie 2009, anterioarã intrãrii în vigoare a legii. Acelaşi articol de lege stabileşte, însã, în alin. (3) şi (4) cã "Modalitatea de aplicare a mãsurilor prevãzute la alin. (1) se stabileşte cu acordul salariatului, dupã consultarea organizaţiilor sindicale sau, dupã caz, a reprezentanţilor salariaţilor", iar "În lipsa acordului sau în cazul în care, ca urmare a opţiunii exprimate de salariat, nu se poate asigura continuitatea serviciului de interes public, intervalul şi numãrul de zile libere, precum şi reducerea programului se stabilesc de conducãtorul instituţiei publice, astfel încât sã nu fie efectuate mai mult de 4 zile libere întro lunã, iar diminuarea salariului sã nu depãşeascã nivelul prevãzut la alin. (1)."
Prin urmare, însuşi conţinutul art. 10 din Legea nr. 329/2009 instituie garanţii de protecţie a drepturilor salariaţilor ce fac imposibilã aplicarea retroactivã a legii. Astfel, neaplicarea mãsurilor de diminuare a cheltuielilor bugetare pentru luna octombrie în care Legea nr. 329/2009 nu putea fi recuperatã prin creşterea pentru lunile noiembrie şi decembrie a zilelor libere fãrã platã la mai mult de 4 şi nici prin diminuãri ale salariilor mai mari de 15,5% lunar.
Întrucât legea instituia, însã, obiective financiare lunare, iar nu sãptãmânale ori pe zile, intrarea în vigoare a Legii nr. 329/2009 pe data de 12 noiembrie 2009 nu poate fi consideratã ca având relevanţã asupra procentului de 15,5% de diminuare a cheltuielilor de personal pentru luna noiembrie, aşa cum sugereazã autorul excepţiei, raportat la speţa sa.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritãţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeanã şi Fondul Monetar Internaţional, excepţie ridicatã de Daniel Soare în Dosarul nr. 1.823/121/2010 al Tribunalului Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 20 octombrie 2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: