Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.410 din 2 noiembrie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.410 din 2 noiembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 180 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, excepţie ridicatã de Mircea Boghici în Dosarul nr. 1.371/57/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
    La apelul nominal se prezintã partea Agenţia Naţionalã de Integritate, prin şeful serviciului juridic, domnul Dragoş Vaida. Lipseşte autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Agenţiei Naţionale de Integritate, care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, arãtând cã prevederile de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate. Astfel, art. 37 şi art. 40 din Constituţie nu se opun instituirii prin lege a unor condiţii corespunzãtoare domeniului pe care îl reglementeazã, pentru mai buna funcţionare a acestuia. În cazul analizat, legiuitorul a urmãrit o mai bunã exercitare a funcţiilor şi demnitãţilor publice în condiţii de imparţialitate, integritate şi transparenţã, principiu care guverneazã sistemul public. Totodatã, asocierea liberã în partide nu este limitatã de textul de lege criticat.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã incompatibilitãţile instituite de textul de lege criticat urmãresc asigurarea condiţiilor pentru buna exercitare a funcţiei de manager al unui spital. Chiar dacã se restrânge un drept, aceastã restrângere este proporţionalã cu scopul urmãrit. De altfel, existã posibilitatea de a opta între funcţia de manager al unui spital şi exercitarea altor funcţii salarizate, nesalarizate sau/şi indemnizate. În plus, aratã cã textul de lege criticat nu interzice managerilor de spital sã fie membri ai unui partid politic, aşa cum susţine autorul excepţiei.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
    Prin Încheierea nr. 8/F/CA/2010 din 2 februarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 1.371/57/2009, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 180 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii.
    Excepţia a fost ridicatã de Mircea Boghici cu prilejul soluţionãrii unei cauze în contencios administrativ.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat, care reglementeazã incompatibilitatea funcţiei de manager al unui spital cu exercitarea oricãror altor funcţii salarizate, nesalarizate sau/şi indemnizate, cu excepţia funcţiilor sau activitãţilor în domeniul medical în aceeaşi unitate sanitarã, a activitãţilor didactice, de cercetare ştiinţificã şi de creaţie literar-artisticã, restrâng în mod nejustificat dreptul persoanei de a fi aleasã, în conformitate cu prevederile art. 37 din Constituţie, precum şi dreptul de a se asocia liber în partide politice.
    Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal considerã cã textul de lege criticat este constituţional, sens în care aratã cã restrângerile drepturilor prevãzute de acest text sunt proporţionale cu scopul urmãrit de legiuitor, respectiv cel al ocrotirii interesului public, şi sunt aplicabile în mod egal tuturor celor aflaţi în situaţii identice.
    Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 180 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, aşa cum au fost modificate prin <>art. I pct. 3 din Legea nr. 91/2010 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din 26 mai 2010.
    Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare: "(1) Funcţia de manager persoanã fizicã este incompatibilã cu:
    a) exercitarea oricãror altor funcţii salarizate, nesalarizate sau/şi indemnizate, cu excepţia funcţiilor sau activitãţilor în domeniul medical în aceeaşi unitate sanitarã, a activitãţilor didactice, de cercetare ştiinţificã şi de creaţie literar-artisticã."
    Autorul excepţiei considerã cã acest text de lege este contrar urmãtoarelor prevederi constituţionale: art. 37 referitor la dreptul la vot, art. 40 privind dreptul la asociere şi art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã textul de lege criticat, stabilind anumite incompatibilitãţi ale funcţiei de manager al unui spital cu alte funcţii, nu prevede însã şi interdicţia de a fi membru al unui partid politic, aşa cum susţine autorul excepţiei, astfel cã dispoziţiile art. 40 din Constituţie referitoare la dreptul de asociere nu sunt incidente în cauzã.
    În ceea ce priveşte interdicţia stabilitã de dispoziţiile <>art. 180 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006 cu privire la deţinerea unei demnitãţi sau funcţii elective în stat, Curtea reţine cã aceasta este justificatã de importanţa şi complexitatea funcţiei de manager de spital, care presupune o dedicare totalã a persoanei exercitãrii acestei funcţii. Ocuparea, concomitent, a oricãrei alte funcţii sau desfãşurarea altor activitãţi, cu excepţia celor prevãzute de lege, ar impieta asupra modului de desfãşurarea a activitãţii manageriale. Or, buna administrare a modului în care se realizeazã serviciile medicale reprezintã un interes social major, care justificã în mod rezonabil şi proporţional cu obiectivul urmãrit restrângerea dreptului de a fi ales, consacrat de art. 37 din Constituţie. Aceastã prevedere de lege se aplicã nediscriminatoriu tuturor persoanelor aflate în ipoteza normei <>art. 180 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006 şi nu aduce atingere înseşi substanţei dreptului, de vreme ce existã posibilitatea de a opta liber pentru ocuparea funcţiei de manager al unui spital sau deţinerea unei demnitãţi ori funcţii elective în stat.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                            CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                               În numele legii
                                   DECIDE:
    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 180 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, excepţie ridicatã de Mircea Boghici în Dosarul nr. 1.371/57/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 2 noiembrie 2010.

            PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                     AUGUSTIN ZEGREAN

                    Magistrat-asistent,
                  Patricia Marilena Ionea

                                   ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016