Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.383 din 16 decembrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 56 si   art. 60 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.383 din 16 decembrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 56 si art. 60 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 208 din 1 aprilie 2009


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 56 şi <>art. 60 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, excepţie ridicatã de Asociaţia composesoralã "Lingina Silva" - Izvoarele în Dosarul nr. 389/243/2007 al Tribunalului Hunedoara - Secţia civilã.
La apelul nominal se prezintã, pentru Asociaţia composesoralã "Lingina Silva"- Izvoarele, dl Remus Toma, preşedintele acestei asociaţii, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul autorului excepţiei solicitã admiterea acesteia pentru aceleaşi motive pe care le-a invocat în faţa instanţei de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 5 iunie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 389/243/2007, Tribunalul Hunedoara - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 56 şi <>art. 60 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, excepţie ridicatã de Asociaţia composesoralã "Lingina Silva" - Izvoarele.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, se susţine cã prevederile de lege atacate contravin dispoziţiilor art. 1 alin. (3) şi (5), art. 11, 15, 16, 21, 40, 45 şi 46 din Constituţie, deoarece permit oricãrei persoane interesate sã sesizeze instanţa de judecatã şi sã cearã dizolvarea asociaţiei, iar în cazul în care asociaţia este dizolvatã, drepturile asociaţilor sunt afectate grav prin trecerea bunurilor rãmase în proprietatea statului.
Tribunalul Hunedoara - Secţia civilã considerã excepţia neîntemeiatã.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate nu contravin Constituţiei.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei îl reprezintã prevederile art. 56 şi <>art. 60 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 31 ianuarie 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 246/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 656 din 25 iulie 2005.
Prevederile de lege criticate au urmãtoarea redactare:
- Art. 56: "(1) Asociaţia se dizolvã, prin hotãrâre judecãtoreascã, la cererea oricãrei persoane interesate:
a) când scopul sau activitatea asociaţiei a devenit ilicitã sau contrarã ordinii publice;
b) când realizarea scopului este urmãritã prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
c) când asociaţia urmãreşte un alt scop decât cel pentru care s-a constituit;
d) când asociaţia a devenit insolvabilã;
e) în cazul prevãzut la art. 14.
(2) Instanţa competentã sã hotãrascã dizolvarea este judecãtoria în circumscripţia cãreia asociaţia îşi are sediul.";
- Art. 60: "(1) În cazul dizolvãrii asociaţiei sau fundaţiei, bunurile rãmase în urma lichidãrii nu se pot transmite cãtre persoane fizice.
(2) Aceste bunuri pot fi transmise cãtre persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemãnãtor, printr-o procedurã stabilitã în statutul asociaţiei sau al fundaţiei.
(3) Dacã în termen de 6 luni de la terminarea lichidãrii lichidatorii nu au reuşit sã transmitã bunurile în condiţiile alin. (2), precum şi în cazul în care statutul asociaţiei sau al fundaţiei nu prevede o procedurã de transmitere a bunurilor ori dacã prevederea este contrarã legii sau ordinii publice, bunurile rãmase dupã lichidare vor fi atribuite de instanţa competentã unei persoane juridice cu scop identic sau asemãnãtor.
(4) În cazul în care asociaţia sau fundaţia a fost dizolvatã pentru motivele prevãzute la art. 56 alin. (1) lit. a) - c), bunurile rãmase dupã lichidare vor fi preluate de cãtre stat, prin Ministerul Finanţelor, sau, dupã caz, de comuna sau oraşul în a cãrui razã teritorialã asociaţia sau fundaţia îşi avea sediul, dacã aceasta din urmã era de interes local.
(5) Data transmiterii bunurilor este cea a întocmirii procesului-verbal de predare-preluare, dacã prin acesta nu s-a stabilit o datã ulterioarã."
Textele constituţionale considerate a fi încãlcate sunt: art. 1 alin. (3) şi (5) privind statul român, art. 11 referitor la dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 15 privind universalitatea, art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 21 privind accesul liber la justiţie, art. 40 privind dreptul la asociere, art. 45 privind libertatea economicã şi art. 46 privind dreptul la moştenire.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã reglementarea posibilitãţii oricãrei pãrţi interesate de a solicita dizolvarea asociaţiei prin hotãrâre judecãtoreascã, în cazurile stabilite de art. 56 din ordonanţa criticatã, nu contravine, sub niciun aspect, dispoziţiilor constituţionale invocate. De asemenea, transmiterea bunurilor asociaţiei care a fost dizolvatã cãtre persoane juridice, expres prevãzute de art. 60 din ordonanţã, vizeazã destinaţia bunurilor asociaţiei cãreia i s-a aplicat o sancţiune civilã, aceea a dizolvãrii în condiţiile art. 56.
Curtea observã cã asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor <>cap. IX din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 , din care fac parte şi textele de lege criticate, s-a pronunţat prin <>Decizia nr. 449 din 30 mai 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 27 iunie 2006, şi prin <>Decizia nr. 714 din 13 septembrie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 712 din 22 octombrie 2007, constatând cã aceste texte de lege sunt constituţionale.
În deciziile menţionate Curtea a reţinut cã dispoziţiile cap. IX din ordonanţã instituie o procedurã specialã de dizolvare şi lichidare a asociaţiilor, fundaţiilor şi federaţiilor, ce are drept scop îndestularea corespunzãtoare a creditorilor, transmiterea bunurilor rãmase în urma lichidãrii şi radierea acestor forme asociative din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor. Instituirea unei asemenea proceduri speciale este rezultatul faptului cã asociaţiile şi fundaţiile, astfel cum prevede art. 1 alin. (2) din ordonanţã, sunt persoane juridice de drept privat fãrã scop patrimonial şi de aceea dizolvarea poate avea loc şi pentru alte motive decât cele strict economice.
Cele statuate în deciziile menţionate îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã, neintervenind elemente noi, de naturã a determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii Constituţionale.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,


CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 56 şi <>art. 60 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, excepţie ridicatã de Asociaţia composesoralã "Lingina Silva" - Izvoarele în Dosarul nr. 389/243/2007 al Tribunalului Hunedoara - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 decembrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu
________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016