Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.381 din 26 octombrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 178 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 822 din 9 decembrie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 178 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, excepţie ridicatã de Andrei Marin în Dosarul nr. 1.123/59/2009 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 februarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 1.123/59/2009, Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de reclamantul Andrei Marin într-o cauzã având ca obiect cererea de suspendare a ordinului ministrului sãnãtãţii prin care acesta a fost revocat din funcţia de manager al Spitalului Clinic de Urgenţã pentru Copii "Louis Ţurcanu" din Timişoara.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile de lege criticate contravin principiului egalitãţii în faţa legii şi încalcã dreptul la muncã. În acest sens aratã cã i se imputã faptul cã nu mai îndeplineşte condiţiile prevãzute de <>art. 178 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, deoarece nu este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior în domeniul medical, economic, juridic sau administrativ, ci este absolvent al unei facultãţi de inginerie.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal considerã cã prevederile <>art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pot aduce atingere dispoziţiilor art. 1 alin. (3), ale art. 16 alin. (1) şi ale art. 20 alin. (1), întrucât prin efectul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 s-a pus capãt contractului de management încheiat de reclamant cu o autoritate a statului român, înainte de termen şi fãrã a se invoca nerespectarea contractului.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã, datoritã modificãrilor intervenite ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, prin <>Legea nr. 91/2010.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum reiese din încheierea de sesizare, îl constituie prevederile <>art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 18 iunie 2009, prevederi care, la data sesizãrii Curţii Constituţionale, aveau urmãtorul conţinut:
"<>Art. I. - Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 178, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
«(2) Managerul persoanã fizicã sau reprezentantul desemnat de managerul persoanã juridicã trebuie sã fie absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior în domeniul medical, economic, juridic sau administrativ şi al unor cursuri de perfecţionare în management sau management sanitar, agreate de Ministerul Sãnãtãţii şi stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii.»".
Ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, textul <>art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 a fost modificat prin <>Legea nr. 91/2010 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din 26 mai 2010, art. I pct. 1 devenind art. I pct. 1^1, cu urmãtorul conţinut:
"1^1. La articolul 178, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
«(2) Managerul persoanã fizicã sau reprezentantul desemnat de managerul persoanã juridicã trebuie sã fie absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior şi sã îndeplineascã una dintre urmãtoarele condiţii:
a) sã fie absolvent al unor cursuri de perfecţionare în management sau management sanitar, agreate de Ministerul Sãnãtãţii şi stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii;
b) sã fie absolvent al unui masterat sau doctorat în management sanitar, economic sau administrativ organizat într-o instituţie de învãţãmânt superior acreditatã, potrivit legii.»"
Ca atare, în conformitate cu prevederile <>art. 62 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, republicatã, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile alin. (2) al <>art. 178 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, astfel cum au fost modificate prin <>Legea nr. 91/2010, asupra cãrora Curtea Constituţionalã urmeazã a se pronunţa.
Autorul excepţiei considerã cã dispoziţiile de lege menţionate încalcã dispoziţiile constituţionale ale art. 4 alin. (2) referitoare la egalitatea între cetãţeni, ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi ale art. 41 alin. (1) privind dreptul la muncã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii sale prin Încheierea din 10 februarie 2010, dispoziţiile de lege criticate au fost modificate prin <>Legea nr. 91/2010 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, în sensul celor susţinute de autorul excepţiei de neconstituţionalitate, noua reglementare prevãzând cã managerul trebuie sã fie absolvent al oricãrei instituţii de învãţãmânt superior, fãrã a mai limita domeniile studiilor superioare la cele medicale, economice, juridice sau administrative.
Prin Decizia Plenului Curţii Constituţionale nr. III/1995, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, instanţa de contencios constituţional a statuat cã, în cazul în care, dupã invocarea unei excepţii de neconstituţionalitate în faţa instanţelor judecãtoreşti, prevederea legalã supusã controlului a fost modificatã, Curtea Constituţionalã se pronunţã asupra constituţionalitãţii prevederii legale în noua sa redactare numai dacã soluţia legislativã din legea modificatã este, în principiu, aceeaşi cu cea dinaintea modificãrii.
Or, în cazul de faţã, noua reglementare nu a conservat soluţia legislativã anterioarã şi, faţã de momentul pronunţãrii asupra prezentei excepţii, Curtea constatã cã aceasta a devenit inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca devenitã inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 178 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, excepţie ridicatã de Andrei Marin în Dosarul nr. 1.123/59/2009 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 26 octombrie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
_________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: