Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.380 din 26 octombrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 58 din 24 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Ilie Dan Guţu în Dosarul nr. 6.766/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde, pentru partea Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, domnul Mihai Ionescu, în calitate de consilier juridic. Se constatã lipsa autorului excepţiei, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului pãrţii Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii. Acesta susţine, în esenţã, cã autorul excepţiei porneşte de la o înţelegere eronatã a prevederilor criticate şi solicitã respingerea excepţiei ca neîntemeiatã, întrucât prevederile <>art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 nu contravin dispoziţiilor art. 21 din Constituţie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, precizând cã însãşi legea conferã Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii legitimare procesualã activã, iar în faţa instanţei pãrţile îşi pot exercita toate drepturile procesuale, cu deplina respectare a exigenţelor unui proces echitabil.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 martie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 6.766/2/2009, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii. Excepţia a fost ridicatã de Ilie Dan Guţu într-o cauzã privind soluţionarea unei acţiuni în constatare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã prevederile de lege criticate contravin normelor fundamentale ale art. 21 referitoare la accesul liber la justiţie, deoarece acţiunea în constatare promovatã de Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii nu îndeplineşte condiţia interesului personal necesarã introducerii unei acţiuni în justiţie. Chiar dacã aceastã condiţie cunoaşte şi situaţii derogatorii, cum ar fi conferirea prin lege a calitãţii procesuale active procurorului sau autoritãţii tutelare, în asemenea cazuri "folosul practic se rãspândeşte asupra titularului dreptului, ceea ce nu se întâmplã însã în cazul acţiunii în constatare promovate de Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã dispoziţiile <>art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 nu sunt contrare normelor art. 21 din Constituţie, de vreme ce interesul legitim al autoritãţii publice - în speţã, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii - este dat de interesul public pe care îl prezintã activitatea de deconspirare a Securitãţii.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile reprezentantului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, modificate prin <>art. unic pct. 15 din Legea nr. 293/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008. Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare:
- Art. 8 lit. a): "Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii ia în discuţie nota de constatare şi, dupã caz:
a) aprobã nota de constatare şi dispune Direcţiei juridice introducerea unei acţiuni în constatare a calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia;".
Autorul excepţiei invocã dispoziţiile art. 21 din Constituţie privind accesul liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã prevederile <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 reglementeazã atribuţia Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii de a lua în discuţie nota de constatare întocmitã de direcţia de specialitate cu privire la existenţa sau inexistenţa calitãţii de lucrãtor sau de colaborator al Securitãţii a persoanelor care au fãcut obiectul verificãrii, operaţiune urmatã de aprobarea sau, dupã caz, infirmarea acestei note. Dispoziţiile de lege criticate sunt cele ale art. 8 lit. a), care instituie obligaţia Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii de a dispune Direcţiei juridice, subsecvent aprobãrii notei de constatare, introducerea unei acţiuni în constatarea calitãţii de lucrãtor sau de colaborator al Securitãţii.
Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile <>art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 nesocotesc prevederile art. 21 din Constituţie referitoare la dreptul de acces liber la justiţie, prin îndrituirea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii de a compãrea în calitate de reclamant în acţiuni în constatare în care nu poate sã justifice un interes personal. Cu privire la aceastã criticã, instanţa de contencios constituţional constatã cã este neîntemeiatã. Textul constituţional nu condiţioneazã exercitarea dreptului de acces liber la justiţie de existenţa unui interes personal, ci conferã oricãrei persoane fizice sau juridice, publicã ori privatã, posibilitatea de a solicita instanţelor de judecatã soluţionarea oricãror cereri care sunt de competenţa acestora. Verificarea condiţiilor de admisibilitate a acţiunilor introduse, inclusiv cele referitoare la existenţa interesului şi caracteristicile acestuia, urmeazã sã fie fãcutã de instanţã, în cadrul procesului astfel declanşat. Curtea constatã cã prevederile de lege criticate nu fac altceva decât sã dea expresie dispoziţiilor constituţionale invocate în motivarea excepţiei, reprezentând o valorificare a acestora din perspectiva realizãrii depline a atribuţiilor legale ale unei autoritãţi publice. Legitimarea procesualã a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii de a introduce cererea în constatarea calitãţii de lucrãtor sau colaborator al Securitãţii izvorãşte din însãşi prevederile legale care reglementeazã activitatea de deconspirare a Securitãţii şi se justificã prin interesul general pe care, în actualul context istoric, societatea româneascã îl manifestã faţã de consemnarea publicã a celor care au fost lucrãtori sau colaboratori ai Securitãţii. De altfel, în jurisprudenţa sa, Curtea Constituţionalã a statuat cã acţiunile promovate de Consiliu nu tind la obţinerea unei condamnãri judiciare, civilã, penalã sau de altã naturã, consecinţa acestora rezumându-se la simpla aducere la cunoştinţa publicã a soluţiilor pronunţate de instanţele judecãtoreşti în acţiunile în constatarea calitãţii de lucrãtor sau colaborator al Securitãţii. În acest sens este, de exemplu, <>Decizia nr. 530 din 9 aprilie 2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 24 iunie 2009.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Ilie Dan Guţu în Dosarul nr. 6.766/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 26 octombrie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: