Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.377 din 27 octombrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuta din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 846 din 8 decembrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent-şef
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 298 alin. (2) ultima liniuţã din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, ridicatã de Societatea Comercialã "Petrom" - S.A. şi, respectiv, Societatea Comercialã "PSV Company" - S.A. Bucureşti în dosarele nr. 4.556/87/2008, nr. 2.981/87/2008, nr. 2.995/87/2008, nr. 3.008/87/2008, nr. 3.981/87/2008, nr. 4.048/87/2008, nr. 4.548/87/2008, nr. 3.061/87/2008, nr. 2.289/87/2008, nr. 3.615/87/2008, nr. 3.285/87/2008, nr. 3.353/87/2008, nr. 3.356/87/2008, nr. 3.359/87/2008, nr. 2.977/87/2008, nr. 2.976/87/2008, nr. 2.975/87/2008, nr. 3.545/87/2008, nr. 4.577/87/2008, nr. 4.139/87/2008, nr. 2.990/87/2008, nr. 2.280/87/2008, nr. 2.590/87/2008, nr. 2.566/87/2008, nr. 3.902/87/2008, nr. 2.622/87/2008, nr. 4.353/87/2008, nr. 3.064/87/2008, nr. 3.716/87/2008, nr. 624/87/2008, nr. 4.685/87/2008, nr. 4.934/87/2008, nr. 4.976/87/2008, nr. 804/87/2008, nr. 3.105/87/2008, nr. 2.988/87/2008, nr. 3.935/87/2008, nr. 3.030/87/2008, nr. 2.983/87/2008, nr. 2.978/87/2008, nr. 3.103/87/2008, nr. 2740.1/87/2008, nr. 4.135/87/2008, nr. 3.060/87/2008, nr. 3.746/87/2008, nr. 2.563/87/2008, nr. 2.562/87/2008, nr. 2.626/87/2008, nr. 787/87/2008, nr. 3.100/87/2008, nr. 4.994/87/2008, nr. 4.456/87/2008, nr. 4.648/87/2008, nr. 3.947/87/2008, nr. 3.702/87/2008, nr. 3.566/87/2008, nr. 3.938/87/2008, nr. 3.206/87/2008, nr. 4.554/87/2008, nr. 3.612/87/2008, nr. 1.175/87/2008, nr. 127/87/2009, nr. 4.953/87/2008, nr. 3.625/87/2007, nr. 3.728/87/2007 şi nr. 4.205/87/2007 ale Tribunalului Teleorman - Secţia conflicte de muncã, asigurãri sociale şi contencios administrativ fiscal, precum şi în dosarele nr. 16.480/95/2008, nr. 52/95/2009, nr. 2.524/95/2009, nr. 2.516/95/2009, nr. 560/95/2009, nr. 2.014/95/2009, nr. 2.642/95/2009, nr. 2.013/95/2009, nr. 2.636/95/2009, nr. 2.036/95/2009, nr. 2.652/95/2009, nr. 2.639/95/2009, nr. 2.648/95/2009, nr. 2.900/95/2009, nr. 1.932/95/2009, nr. 1.703/95/2009, nr. 11.406/95/2008, nr. 2.969/95/2009, nr. 11.407/95/2008, nr. 2.406/95/2009, nr. 11.410/95/2008, nr. 2.807/95/2009, nr. 2.952/95/2009, nr. 3.051/95/2009, nr. 3.166/95/2009, nr. 2.989/95/2009, nr. 3.290/95/2009, nr. 3.168/95/2009, nr. 3.176/95/2009, nr. 3.173/95/2009, nr. 2.996/95/2009, nr. 3.177/95/2009, nr. 3.231/95/2009, nr. 3.240/95/2009, nr. 3.237/95/2009, nr. 3.222/95/2009, nr. 3.192/95/2009, nr. 3.219/95/2009, nr. 14.125/95/2008, nr. 14.106/95/2008, nr. 3.175/95/2009 şi nr. 4.068/95/2009 ale Tribunalului Gorj - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 2.860 D/2009 - 2.864 D/2009, nr. 3.043 D/2009-3.110 D/2009, nr. 3.298 D/2009-3.318 D/2009, nr. 3.355 D/2009-3.363 D/2009, nr. 3.422 D/2009-3.429 D/2009, nr. 3.479 D/2009 şi nr. 3.480 D/ 2009, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public apreciazã ca fiind întrunite condiţiile conexãrii dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 2.861 D/ 2009-2.864 D/2009, nr. 3.043 D/2009-3.110 D/2009, nr. 3.298 D/2009-nr. 3.318 D/2009, nr. 3.355 D/2009-3.363 D/2009, nr. 3.422 D/2009-3.429 D/2009, nr. 3.479 D/ 2009 şi nr. 3.480 D/2009 la Dosarul nr. 2.860 D/2009, care a fost primul înregistrat.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
Prin încheierile din 27 martie 2009, pronunţate în dosarele nr. 4.556/87/2008, nr. 2.981/87/2008, nr. 2.995/87/2008, nr. 3.008/87/2008, nr. 3.981/87/2008, nr. 4.048/87/2008, nr. 4.548/87/2008, nr. 3.061/87/2008, nr. 2.289/87/2008, nr. 3.615/87/2008, nr. 3.285/87/2008, nr. 3.353/87/2008, nr. 3.356/87/2008, nr. 3.359/87/2008, nr. 2.977/87/2008, nr. 2.976/87/2008, nr. 2.975/87/2008, nr. 3.545/87/2008, nr. 4.577/87/2008, nr. 4.139/87/2008, nr. 2.990/87/2008, nr. 2.280/87/2008, nr. 2.590/87/2008, nr. 2.566/87/2008, nr. 3.902/87/2008, nr. 2.622/87/2008, nr. 4.353/87/2008, nr. 3.064/87/2008, nr. 3.716/87/2008, nr. 624/87/2008, nr. 4.685/87/2008, nr. 4.934/87/2008, nr. 4.976/87/2008, nr. 804/87/2008, nr. 3.105/87/2008, nr. 2.988/87/2008, nr. 3.935/87/2008, nr. 3.030/87/2008, nr. 2.983/87/2008, nr. 2.978/87/2008, nr. 3.103/87/2008, nr. 2740.1/87/2008, nr. 4.135/87/2008, nr. 3.060/87/2008, nr. 3.746/87/2008, nr. 2.563/87/2008, nr. 2.562/87/2008, nr. 2.626/87/2008, nr. 787/87/2008, nr. 3.100/87/2008, nr. 4.994/87/2008, nr. 4.456/87/2008, nr. 4.648/87/2008, nr. 3.947/87/2008, nr. 3.702/87/2008, nr. 3.566/87/2008, nr. 3.938/87/2008, nr. 3.206/87/2008, nr. 4.554/87/2008, nr. 3.612/87/2008 şi nr. 1.175/87/2008, precum şi prin încheierile din 6 mai 2009, pronunţate în dosarele nr. 127/87/2009, nr. 4.953/87/2008, nr. 3.625/87/2007, nr. 3.728/87/2007 şi nr. 4.205/87/2007, Tribunalul Teleorman - Secţia conflicte de muncã, asigurãri sociale şi contencios administrativ fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţã din Codul muncii. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Petrom" - S.A. şi, respectiv, Societatea Comercialã "PSV Company" - S.A. Bucureşti.
Prin încheierile din 1 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 16.480/95/2008, nr. 52/95/2009, nr. 2.524/95/2009 şi nr. 2.516/95/2009, încheierile din 6 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 560/95/2009, nr. 2.014/95/2009, 2.642/95/2009, nr. 2.013/95/2009, nr. 2.636/95/2009, nr. 2.036/95/2009, nr. 2.652/95/2009, nr. 2.639/95/2009, nr. 2.648/95/2009 şi nr. 2.900/95/2009, încheierile din 8 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 1.932/95/2009, nr. 1.703/95/2009, nr. 11.406/95/2008, nr. 2.969/95/2009, nr. 11.407/95/2008, nr. 2.406/95/2009, nr. 11.410/95/2008, nr. 2.807/95/2009 şi nr. 2.952/95/2009, încheierile din 12 mai 2009, pronunţate în dosarele 3.051/95/2009, nr. 3.166/95/2009, nr. 2.989/95/2009, nr. 3.290/95/2009, nr. 3.168/95/2009, nr. 3.176/95/2009, nr. 3.173/95/2009, nr. 2.996/95/2009, nr. 3.177/95/2009, nr. 3.231/95/2009, nr. 3.240/95/2009, nr. 3.237/95/2009, nr. 3.222/95/2009, nr. 3.192/95/2009 şi nr. 3.219/95/2009, încheierile din 13 mai 2009, pronunţate în dosarele nr. 14.125/95/2008, nr. 14.106/95/2008, nr. 3.175/95/2009 şi nr. 4.068/95/2009, Tribunalul Gorj - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţã din Codul muncii, ridicatã de Societatea Comercialã "Petrom" - S.A.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, similarã în dosarele conexate, se susţine cã, în cauzã, pentru stabilirea competenţei teritoriale a instanţei intrã în concurs Codul muncii, care constituie dreptul comun în materie, cu <>Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de muncã, legea specialã. Deoarece ambele reglementãri au forţã juridicã egalã, fiind legi organice, trebuie stabilit dacã <>Legea nr. 168/1999 mai este în vigoare sau nu, având în vedere faptul cã art. 298 alin. (2) ultima liniuţã din Codul muncii stabileşte cã se abrogã orice alte dispoziţii contrare. Aceastã din urmã normã, ce face obiectul excepţiei, a constituit temei pentru interpretarea textului ca reprezentând o abrogare "implicitã", or, în lumina actualelor reglementãri privind normele de tehnicã legislativã, prin care s-a impus abrogarea expresã directã, aceasta vãdeşte o vãditã neinformare legislativã şi necunoaşterea legii. Ca urmare, abrogarea genericã - indirectã ca modalitate de abrogare a unor dispoziţii legale nu mai poate fi utilizatã, deoarece încalcã principiul efectivitãţii juridice. Dispoziţiile Codului muncii nu pot modifica implicit prevederile legale cuprinse în <>Legea nr. 168/1999 , întrucât aceasta ar contraveni prevederilor constituţionale.
Tribunalul Teleorman - Secţia conflicte de muncã, asigurãri sociale şi contencios administrativ fiscal considerã cã excepţia este neîntemeiatã, întrucât dispoziţiile <>art. 298 alin. (2) ultima liniuţã din Legea nr. 53/2003 au abrogat implicit <>art. 72 din Legea nr. 168/1999 , aspectele invocate privind aplicarea legii în timp şi asupra cãrora instanţa de judecatã are cãderea de a se pronunţa.
Tribunalul Gorj - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã textul de lege criticat nu contravine prevederilor constituţionale invocate, întrucât abrogarea reprezintã procedeul tehnico-juridic prin care actele normative fãrã termen îşi înceteazã activitatea prin renunţarea la ele. Abrogarea cunoaşte mai multe forme, respectiv expresã (directã şi indirectã), când noul act normativ prevede cã vechiul act normativ se abrogã în mod expres, sau tacitã, când în noul act normativ nu se prevede nimic în legãturã cu acţiunea vechilor norme juridice. Instanţa mai observã cã atât <>Legea nr. 168/1999 , cât şi <>Legea nr. 53/2003 sunt legi organice şi prin urmare au forţã juridicã egalã, astfel cã, prin intrarea în vigoare a Codului muncii (<>Legea nr. 53/2003 ), au fost abrogate implicit dispoziţiile <>art. 72 din Legea nr. 168/1999 (abrogare parţialã), conform cãrora "cererile referitoare la soluţionarea conflictelor de drepturi se adreseazã instanţei judecãtoreşti competente în a cãrei circumscripţie îşi are sediul unitatea".
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciazã cã textul de lege criticat este constituţional. Aratã totodatã cã motivele invocate privesc, în esenţã, modul de interpretare şi de aplicare a legii, ceea ce excedeazã competenţei Curţii Constituţionale stabilite prin lege.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 298 alin. (2) ultima liniuţã din Codul muncii, dispoziţii care au urmãtorul conţinut: "Pe data intrãrii în vigoare a prezentului cod se abrogã: [...] orice alte dispoziţii contrare."
În opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) privind separaţia puterilor în stat şi supremaţia Constituţiei şi a legilor, ale art. 73 alin. (3) lit. p) privind reglementarea, prin lege organicã, a raporturilor de muncã, sindicatelor, patronatelor şi protecţiei sociale şi ale art. 79 alin. (1) privind rolul Consiliului Legislativ.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile criticate au mai fost supuse controlului de constituţionalitate în raport cu aceleaşi prevederi ale Legii fundamentale invocate în prezenta cauzã şi faţã de critici identice.
În acest sens sunt, de exemplu, <>Decizia nr. 1.005 din 7 iulie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 18 august 2009, precum şi deciziile nr. 1.016 şi 1.017 din 7 iulie 2009, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 14 august 2009, prin care Curtea a respins ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţã din Codul muncii, reţinând, în esenţã, cã susţinerile autorului acesteia vizeazã aspecte de interpretare şi aplicare a legii, respectiv de tehnicã legislativã, care nu intrã în competenţa de soluţionare a Curţii Constituţionale, ci a instanţelor judecãtoreşti, a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sau a legiuitorului, dupã caz.
Pentru aceleaşi considerente, şi în prezenta cauzã se impune menţinerea aceleiaşi soluţii.
Pentru motivele mai sus arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 298 alin. (2) ultima liniuţã din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Petrom" - S.A. şi, respectiv, Societatea Comercialã "PSV Company" - S.A. Bucureşti în dosarele nr. 4.556/87/2008, nr. 2.981/87/2008, nr. 2.995/87/2008, nr. 3.008/87/2008, nr. 3.981/87/2008, nr. 4.048/87/2008, nr. 4.548/87/2008, nr. 3.061/87/2008, nr. 2.289/87/2008, nr. 3.615/87/2008, nr. 3.285/87/2008, nr. 3.353/87/2008, nr. 3.356/87/2008, nr. 3.359/87/2008, nr. 2.977/87/2008, nr. 2.976/87/2008, nr. 2.975/87/2008, nr. 3.545/87/2008, nr. 4.577/87/2008, nr. 4.139/87/2008, nr. 2.990/87/2008, nr. 2.280/87/2008, nr. 2.590/87/2008, nr. 2.566/87/2008, nr. 3.902/87/2008, nr. 2.622/87/2008, nr. 4.353/87/2008, nr. 3.064/87/2008, nr. 3.716/87/2008, nr. 624/87/2008, nr. 4.685/87/2008, nr. 4.934/87/2008, nr. 4.976/87/2008, nr. 804/87/2008, nr. 3.105/87/2008, nr. 2.988/87/2008, nr. 3.935/87/2008, nr. 3.030/87/2008, nr. 2.983/87/2008, nr. 2.978/87/2008, nr. 3.103/87/2008, nr. 2740.1/87/2008, nr. 4.135/87/2008, nr. 3.060/87/2008, nr. 3.746/87/2008, nr. 2.563/87/2008, nr. 2.562/87/2008, nr. 2.626/87/2008, nr. 787/87/2008, nr. 3.100/87/2008, nr. 4.994/87/2008, nr. 4.456/87/2008, nr. 4.648/87/2008, nr. 3.947/87/2008, nr. 3.702/87/2008, nr. 3.566/87/2008, nr. 3.938/87/2008, nr. 3.206/87/2008, nr. 4.554/87/2008, nr. 3.612/87/2008, nr. 1.175/87/2008, nr. 127/87/2009, nr. 4.953/87/2008, nr. 3.625/87/2007, nr. 3.728/87/2007 şi nr. 4.205/87/2007 ale Tribunalului Teleorman - Secţia conflicte de muncã, asigurãri sociale şi contencios administrativ fiscal, precum şi în dosarele nr. 16.480/95/2008, nr. 52/95/2009, nr. 2.524/95/2009, nr. 2.516/95/2009, nr. 560/95/2009, nr. 2.014/95/2009, nr. 2.642/95/2009, nr. 2.013/95/2009, nr. 2.636/95/2009, nr. 2.036/95/2009, nr. 2.652/95/2009, nr. 2.639/95/2009, nr. 2.648/95/2009, nr. 2.900/95/2009, nr. 1.932/95/2009, nr. 1.703/95/2009, nr. 11.406/95/2008, nr. 2.969/95/2009, nr. 11.407/95/2008, nr. 2.406/95/2009, nr. 11.410/95/2008, nr. 2.807/95/2009, nr. 2.952/95/2009, nr. 3.051/95/2009, nr. 3.166/95/2009, nr. 2.989/95/2009, nr. 3.290/95/2009, nr. 3.168/95/2009, nr. 3.176/95/2009, nr. 3.173/95/2009, nr. 2.996/95/2009, nr. 3.177/95/2009, nr. 3.231/95/2009, nr. 3.240/95/2009, nr. 3.237/95/2009, nr. 3.222/95/2009, nr. 3.192/95/2009, nr. 3.219/95/2009, nr. 14.125/95/2008, nr. 14.106/95/2008, nr. 3.175/95/2009 şi nr. 4.068/95/2009 ale Tribunalului Gorj - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 27 octombrie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: