Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.365 din 26 octombrie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 508/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea in cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, precum si a Legii nr. 162/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 508/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea in cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.365 din 26 octombrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 508/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea in cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, precum si a Legii nr. 162/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 508/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea in cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 841 din 15 decembrie 2010

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Iuliana Nedelcu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizatã şi Terorism, precum şi a <>Legii nr. 162/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 7/2005, excepţie ridicatã de Vasile Ion, Simona Ion, Laura Florentina Milu, Ana Moczas, Irina Dogar şi Andreas John Constantin în Dosarul nr. 245/45/2009 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia penalã şi pentru cauze cu minori. La apelul nominal se prezintã domnul avocat Maricel Munteanu din cadrul Baroului Iaşi, pentru Vasile Chiper, Gheorghe Chiriac şi alte 59 de pãrţi, potrivit delegaţiei depuse la dosar, şi se constatã lipsa celorlalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul domnului avocat Maricel Munteanu care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca nefondatã.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 14 ianuarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 245/45/2009, Curtea de Apel Iaşi - Secţia penalã şi pentru cauze cu minori a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizatã şi Terorism, precum şi a <>Legii nr. 162/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 7/2005, excepţie ridicatã de Vasile Ion, Simona Ion, Laura Florentina Milu, Ana Moczas, Irina Dogar şi Andreas John Constantin.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã prevederile legale menţionate încalcã dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) referitoare la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi la obligativitatea respectãrii Constituţiei şi a legilor, art. 61 alin. (1) referitoare la Parlament ca unicã autoritate legiuitoare a ţãrii, art. 73 alin. (3) lit. l) privind domeniile ce se adoptã prin lege organicã şi art. 115 alin. (4) referitoare la procedura de adoptare a ordonanţelor de urgenţã, deoarece în sfera finelor de neprimire pentru ordonanţele de urgenţã se înscriu atât legile constituţionale, cât şi legile organice. Or, potrivit art. 73 alin. (3) lit. l) din Legea fundamentalã, organizarea Ministerului Public se poate face numai prin lege organicã, nefiind permisã delegarea legislativã. În plus, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 7/2005 nu respectã nici exigenţele art. 115 alin. (4) din Constituţie, prin aceea cã motivarea emiterii sale nu relevã în ce constã situaţia extraordinarã care nu putea fi amânatã.
    Curtea de Apel Iaşi - Secţia penalã şi pentru cauze cu minori opineazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
    Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 7/2005 sunt constituţionale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizatã şi Terorism, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 1 martie 2005, precum şi a <>Legii nr. 162/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizatã şi Terorism, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 2 iunie 2005.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
    Delegarea legislativã este o instituţie specificã dreptului constituţional şi presupune transferul de atribuţii de la Parlament cãtre executiv în anumite condiţii prevãzute de legea de abilitare ori de Constituţie. Este, prin urmare, o limitare a monopolului parlamentar în materia legiferãrii, care însã îşi gãseşte o justificare unanim acceptatã, ce izvorãşte din principiul separaţiei şi al colaborãrii puterilor în stat.
    Astfel, cât priveşte <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 7/2005, Curtea constatã cã aceasta a fost adoptatã în temeiul art. 115 alin. (4)-(6) din Constituţie care, spre deosebire de delegarea legislativã în materia ordonanţelor simple, permite legiferarea pe calea ordonanţelor de urgenţã şi în materia legilor organice. Prin urmare, aceastã criticã nu poate fi primitã.
    De asemenea, ţinând seama de raţiunea edictãrii actului normativ, aşa cum a fost arãtatã în preambulul sãu, Curtea constatã cã nu sunt încãlcate dispoziţiile constituţionale ale art. 115 alin. (4) din Constituţie, legiuitorul delegat fiind pe deplin legitimat în acest sens. Astfel, în vederea necesitãţii "intensificãrii luptei împotriva fenomenului criminalitãţii organizate şi terorismului, precum şi a adaptãrii mijloacelor şi cãilor de acţiune la evoluţiile structurale produse în modalitãţile de manifestare a principalilor vectori ce acţioneazã în cadrul criminalitãţii organizate şi terorismului", s-a impus instituirea unor mãsuri imediate pentru întãrirea capacitãţii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizatã şi Terorism. În acest sens, s-a reconfigurat competenţa Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizatã şi Terorism şi a fost sporit numãrul total de posturi cu care aceasta funcţioneazã. Prin urmare, acestea sunt argumente solide care sã justifice emiterea ordonanţei de urgenţã. În plus, dupã cum se poate constata, mãsurile dispuse vizeazã modificãri care nu sunt menite a fi convertite în aspecte structurale ce ar fi putut fundamenta critica referitoare la art. 73 alin. (3) lit. l), în sensul cã s-a dispus cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului Public. Dimpotrivã Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizatã şi Terorism a fost înfiinţatã prin <>Legea nr. 508/2004, aceasta fiind o lege organicã, adoptatã în acord cu art. 76 alin. (1) din Constituţie.
    În sfârşit, Curtea constatã cã, de vreme ce <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 7/2005 a fost adoptatã cu respectarea exigenţelor constituţionale, şi <>Legea nr. 508/2004 de aprobare a acesteia este, în absenţa altor critici, în acord cu normele din Legea fundamentalã pretins afectate.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizatã şi Terorism, precum şi a <>Legii nr. 162/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizatã şi Terorism, excepţie ridicatã de Vasile Ion, Simona Ion, Laura Florentina Milu, Ana Moczas, Irina Dogar şi Andreas John Constantin în Dosarul nr. 245/45/2009 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia penalã şi pentru cauze cu minori.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 26 octombrie 2010.


             PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                      AUGUSTIN ZEGREAN

                     Magistrat-asistent,
                    Afrodita Laura Tutunaru
                          __________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016