Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.356 din 21 octombrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 1^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 50 din 20 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Maria Bratu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, excepţie ridicatã de Traian Filip în Dosarul nr. 1.215/59/2009 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul autorului excepţiei de neconstituţionalitate care solicitã admiterea acesteia pentru motivele invocate în faţa instanţei de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât textul de lege criticat a fost modificat, iar noua reglementare nu mai pãstreazã soluţia legislativã criticatã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 18 ianuarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 1.215/59/2009,Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii.
Excepţia a fost ridicatã de Traian Filip într-o cauzã de contencios administrativ având ca obiect anularea actului prin care s-a dispus revocarea din funcţie a acestuia, absolvent al unei forme de învãţãmânt din domeniul informatic.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia enunţã în mod formal textele constituţionale pretins încãlcate, fãrã a arãta în ce constã eventuala contradicţie între prevederile de lege criticate şi dispoziţiile constituţionale invocate.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã impunerea unei anumite specializãri pentru managerii spitalelor publice nu este de naturã sã încalce dreptul la muncã şi egalitatea cetãţenilor în faţa legii, întrucât scopul urmãrit de legiuitor vizeazã eficientizarea activitãţii manageriale în spitalele publice, cu consecinţe directe asupra modului de utilizare a fondurilor publice.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul, în punctul sãu de vedere transmis sub nr. 13.246 din 9 septembrie 2009, considerã cã excepţia este inadmisibilã, întrucât autorul excepţiei enumerã dispoziţiile constituţionale pretins încãlcate fãrã a motiva în ce constã neconstituţionalitatea textului de lege criticat.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia este inadmisibilã, întrucât, ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale de cãtre instanţa de judecatã, prevederile de lege incidente în aceastã cauzã, respectiv <>art. I, pct. 1^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009, au fost modificate prin <>art. I pct. 2 din Legea nr. 91/2010, fãrã a mai fi pãstratã soluţia legislativã criticatã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, susţinerile pãrţii prezente, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
Deşi instanţa de judecatã a sesizat Curtea Constituţionalã cu soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, în realitate, criticile autorului excepţiei vizeazã numai prevederile art. I pct. 1 din aceastã ordonanţã, cu urmãtoarea redactare:
"1. La articolul 178, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Managerul persoanã fizicã sau reprezentantul desemnat de managerul persoanã juridicã trebuie sã fie absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior în domeniul medical, economic, juridic sau administrativ şi al unor cursuri de perfecţionare în management sau management sanitar, agreate de Ministerul Sãnãtãţii şi stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii.""
Ulterior sesizãrii, textul <>art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 a fost modificat prin <>art. I pct. 2 din Legea nr. 91/2010 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din 26 mai 2010, devenind <>art. I pct. 1^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009.
Astfel, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. I pct. 1^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 18 iunie 2009, cu urmãtorul conţinut: "La articolul 178, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Managerul persoanã fizicã sau reprezentantul desemnat de managerul persoanã juridicã trebuie sã fie absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior şi sã îndeplineascã una dintre urmãtoarele condiţii:
a) sã fie absolvent al unor cursuri de perfecţionare în management sau management sanitar, agreate de Ministerul Sãnãtãţii şi stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii;
b) sã fie absolvent al unui masterat sau doctorat în management sanitar, economic sau administrativ organizat într-o instituţie de învãţãmânt superior acreditatã, potrivit legii.""
Dispoziţiile constituţionale considerate ca fiind încãlcate sunt cele ale art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi, art. 11 privind dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 20 referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 30 alin. (6) şi (7) privind libertatea de exprimare, art. 41 alin. (1) privind munca şi protecţia socialã a muncii, art. 52 alin. (1) privind dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã şi art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi fundamentale.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã, în urma modificãrilor aduse prin <>Legea nr. 91/2010, soluţia legislativã iniţial criticatã a suferit modificãri substanţiale. În actuala redactare textul de lege stabileşte cã managerul persoanã fizicã sau reprezentantul desemnat de managerul persoanã juridicã trebuie sã fie absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior, fãrã a specifica domeniul în care acesta trebuie sã fi absolvit.
Întrucât textul de lege iniţial criticat a cãpãtat, prin modificãrile aduse, o altã configuraţie juridicã, critica de neconstituţionalitate a rãmas fãrã obiect, astfel încât, în temeiul <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 1^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 urmeazã a fi respinsã ca devenitã inadmisibilã.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I pct. 1^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, excepţie ridicatã de Traian Filip în Dosarul nr. 1.215/59/2009 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 21 octombrie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: