Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.331/EN din 30 octombrie 2003 privind stabilirea procedurii de solutionare a litigiilor ce intra in competenta Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii
EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN COMUNICATII PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 789 din 10 noiembrie 2003
În temeiul prevederilor art. 38 alin. (1), (3) şi (5), ale art. 36 alin. (5) şi ale <>art. 44 lit. i) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 591/2002 , precum şi ale <>art. 31 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile poştale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 642/2002 , şi ale <>art. 36 din Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice,
preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii emite prezenta decizie.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta decizie reglementeazã procedura prealabilã administrativ-jurisdicţionalã de soluţionare a litigiilor dintre furnizorii de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice ori dintre furnizorii de servicii poştale, precum şi procedura de mediere a litigiilor dintre utilizatori şi furnizorii de servicii poştale, respectiv dintre utilizatorii finali şi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, ce intra în competenta Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii, denumita în continuare ANRC.
(2) În situaţia apariţiei unui litigiu între furnizorii de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice ori între furnizorii de servicii poştale în legatura cu obligaţiile impuse acestora în temeiul <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 591/2002 , sau al legislaţiei speciale din domeniul comunicaţiilor electronice ori al serviciilor poştale, partea interesatã poate sesiza ANRC în vederea soluţionãrii litigiului.
(3) În situaţia apariţiei unui litigiu între un utilizator şi un furnizor de servicii poştale sau între un utilizator final şi un furnizor de servicii de comunicaţii electronice, ocazionat de aplicarea prevederilor <>Legii nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice, aceştia au dreptul de a se adresa ANRC în vederea medierii litigiului în cauza.
ART. 2
În înţelesul prezentei decizii, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) Ordonanta privind serviciile poştale - <>Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile poştale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 642/2002 ;
b) Ordonanta-cadru - <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 591/2002 ;
c) Legea serviciului universal - <>Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice;
d) reclamant - persoana care iniţiazã procedura stabilitã prin prezenta decizie;
e) parat - persoana impotriva cãreia se iniţiazã procedura stabilitã prin prezenta decizie;
f) sesizare - cererea prin care reclamantul iniţiazã procedura de soluţionare a litigiilor în fata ANRC;
g) utilizator - utilizatorul final, astfel cum este definit la art. 2 alin. (1) lit. c) din Ordonanta-cadru, sau, dupã caz, utilizatorul, astfel cum este definit la art. 2 lit. v) din Ordonanta privind serviciile poştale.
ART. 3
(1) Litigiile de competenta ANRC pot fi soluţionate, în condiţiile prezentei decizii, prin intermediul procedurii de mediere sau prin intermediul procedurii contencioase.
(2) Procedura de mediere urmãreşte soluţionarea pe cale amiabila a litigiului, rolul ANRC fiind acela de a asista pãrţile.
(3) Procedura contencioasã urmãreşte soluţionarea de cãtre ANRC a litigiului dintre pãrţi atunci când acestea nu recurg la procedura de mediere sau aceasta a eşuat.
(4) În orice moment al procedurii de mediere sau al procedurii contencioase pãrţile pot încheia o tranzacţie cu privire la obiectul litigiului.
ART. 4
În desfãşurarea activitãţii de soluţionare a litigiilor prevãzute de prezenta decizie vor fi respectate principiile dreptului la apãrare, egalitãţii, celeritatii şi contradictorialitãţii.
CAP. II
Dispoziţii privind soluţionarea litigiilor dintre furnizori de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice ori dintre furnizori de servicii poştale
SECŢIUNEA 1
Declanşarea procedurii
ART. 5
Partea interesatã se va adresa ANRC prin cerere scrisã depusa la registratura ANRC sau expediatã prin serviciul de trimitere recomandatã cu confirmare de primire.
ART. 6
(1) Sesizarea va cuprinde în mod obligatoriu informaţii privitoare la:
a) pãrţile litigiului şi datele de identificare a acestora;
b) obiectul litigiului - se vor mentiona obligaţiile impuse în temeiul Ordonanţei-cadru sau al legislaţiei speciale, pretins a fi fost incalcate de cãtre parat;
c) motivarea în fapt - reclamantul trebuie sa furnizeze cat mai multe detalii, inclusiv documente relevante (copii de pe corespondenta, note ale intalnirilor dintre pãrţi etc.);
d) motivarea în drept - dispoziţiile legale pe care se întemeiazã;
e) modul în care reclamantul este afectat de litigiu;
f) eforturile depuse de pãrţi pentru soluţionarea pe cale amiabila a litigiului, în mãsura existenţei unor asemenea demersuri;
g) soluţia sau mãsurile propuse de cãtre reclamant pentru soluţionarea litigiului;
h) procedura agreatã în vederea soluţionãrii litigiului;
i) semnatura şi ştampila, dupã caz.
(2) Sesizarea se va realiza în mod obligatoriu conform formularului-tip prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta decizie.
(3) Formularul-tip poate fi obţinut de la sediul central, de la oficiile teritoriale sau de pe pagina de Internet a ANRC.
(4) În cazul existenţei unor neregularitãţi procedurale sesizarea va fi respinsã fãrã a se mai parcurge fazele urmãtoare ale procedurii.
SECŢIUNEA a 2-a
Mãsuri preliminare
ART. 7
(1) Dupã înregistrarea sesizãrii, în cazul în care aceasta îndeplineşte condiţiile de forma prevãzute la art. 6, preşedintele ANRC, în funcţie de natura şi complexitatea litigiului, va desemna o comisie care va fi responsabilã cu soluţionarea litigiului, denumita în continuare Comisia. Aceasta va fi formatã dintr-un preşedinte şi unul sau mai mulţi membri.
(2) În cursul activitãţii de soluţionare a litigiului Comisia va avea un rol activ, mentinand, de asemenea, o legatura permanenta cu pãrţile.
ART. 8
(1) Comisia va face o analiza preliminarã a materialului furnizat, a cauzei şi naturii litigiului, precum şi a eforturilor depuse de pãrţi pentru soluţionarea problemei.
(2) Comisia poate solicita pãrţilor informaţii suplimentare dacã le considera necesare soluţionãrii cauzei.
(3) Comisia va invita pãrţile în fata acesteia, comunicându-le data intalnirii cu cel puţin 7 zile înainte. O data cu aceasta comunicare Comisia va transmite pârâtului sesizarea, pentru ca acesta sa-şi poatã prezenta punctul de vedere.
ART. 9
În cazul în care litigiul este de natura sa afecteze drepturile sau interesele legitime ale altor persoane, Comisia le va identifica şi va comunica acestora un rezumat al litigiului, precizând data pana la care pot sa-şi exprime punctele de vedere. Comisia este obligatã sa analizeze aceste puncte de vedere în soluţionarea litigiului.
ART. 10
(1) În cazul în care pãrţile se prezintã la data prevãzutã la art. 8 alin. (3), Comisia va invedera acestora posibilitatea de a recurge la rezolvarea litigiului prin intermediul procedurii de mediere.
(2) În cazul în care pãrţile sunt de acord cu soluţionarea litigiului prin mediere, Comisia va întocmi un procesverbal, semnat de membrii acesteia, care constituie actul pe baza cãruia se declanseaza procedura de mediere.
(3) În cazul în care una dintre pãrţi nu se prezintã sau, deşi pãrţile sunt prezente, cel puţin una dintre ele nu este de acord cu soluţionarea litigiului prin intermediul procedurii de mediere, se va trece la soluţionarea litigiului prin intermediul procedurii contencioase. Procesul-verbal încheiat într-o asemenea situaţie constituie actul pe baza cãruia se declanseaza procedura contencioasã.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de mediere
ART. 11
(1) Pãrţile vor depune toate diligenţele în vederea soluţionãrii litigiului pe cale amiabila. Comisia are sarcina de a ajuta pãrţile sa soluţioneze litigiul pe aceasta cale.
(2) Comisia va depune toate eforturile pentru a face pãrţile sa-şi înţeleagã reciproc punctele de vedere.
(3) Comisia nu poate impune o anumitã soluţie, fiind sarcina pãrţilor de a ajunge la o înţelegere în vederea soluţionãrii litigiului.
ART. 12
În cursul desfãşurãrii procedurii de mediere pãrţile sunt invitate la intalniri în mod separat sau împreunã, numãrul acestor intalniri depinzand de complexitatea cazului. Dupã fiecare intalnire Comisia redacteazã un proces-verbal al intalnirii, semnat de membrii acesteia, care va fi transmis pãrţilor.
ART. 13
Pãrţile pot solicita Comisiei sa clarifice sfera de aplicare a unor dispoziţii legale din domeniul comunicaţiilor electronice sau al serviciilor poştale, aplicabile în cauza.
ART. 14
În cazul în care medierea are ca rezultat soluţionarea pe cale amiabila a litigiului, pãrţile vor încheia o tranzacţie. Tranzacţia se va încheia în forma scrisã în mai multe exemplare, câte unul pentru fiecare parte şi un exemplar pentru ANRC.
ART. 15
(1) Procedura de mediere va respecta principiul confidenţialitãţii şi nu poate depãşi 30 de zile de la data sesizãrii ANRC.
(2) Dacã pãrţile nu ajung la o înţelegere în termenul prevãzut la alin. (1), litigiul va fi soluţionat prin intermediul procedurii contencioase.
(3) Pe parcursul întregii proceduri de mediere oricare dintre pãrţi poate solicita Comisiei trecerea la soluţionarea litigiului prin intermediul procedurii contencioase, toate actele şi lucrãrile dosarului administrate pana în acel moment rãmânând câştigate cauzei.
SECŢIUNEA a 4-a
Procedura contencioasã
ART. 16
(1) În cazul în care litigiul urmeazã a se soluţiona prin intermediul procedurii contencioase, Comisia va comunica pãrţilor data la care sunt invitate în fata acesteia.
(2) În cazul în care se recurge direct la soluţionarea litigiului prin procedura contencioasã, pârâtului i se va pune în vedere sa depunã rãspunsul la sesizare în termen de 15 zile de la comunicare, sub sancţiunea neluãrii în considerare a apararilor formulate ulterior, cu excepţia acelora a cãror necesitate ar rezulta din dezbateri şi pe care paratul nu le putea prevedea. Pârâtului îi vor fi remise, prin serviciul de trimitere recomandatã cu confirmare de primire, copii de pe sesizare şi de pe celelalte documente furnizate de cãtre reclamant.
(3) În împrejurãri excepţionale pârâtului i se poate pune în vedere sa rãspundã într-un termen mai scurt. Asemenea împrejurãri pot include, fãrã a se limita doar la acestea, situaţiile în care Comisia considera ca reclamantul ar suferi grave prejudicii pana la soluţionarea litigiului.
ART. 17
Dacã sunt necesare informaţii suplimentare din partea oricãrei pãrţi, acestea pot fi obligate sa furnizeze respectivele informaţii în termen de 7 zile, sub sancţiunea prevãzutã la art. 56 alin. (1) din Ordonanta-cadru sau la art. 60 alin. (1) din Ordonanta privind serviciile poştale, dupã caz.
ART. 18
Atunci când Comisia considera ca are toate informaţiile necesare pentru a soluţiona cauza, va invita pãrţile sa-şi expuna punctele de vedere asupra litigiului.
ART. 19
Pãrţile pot fi invitate la intalniri de cãtre Comisie, numãrul intalnirilor depinzand de complexitatea cazului. Dupã fiecare intalnire Comisia va redacta un proces-verbal al intalnirii, semnat de membrii acesteia, care va fi transmis pãrţilor.
ART. 20
În urma analizarii tuturor informaţiilor şi în urma audierii punctelor de vedere exprimate în cauza, în cazul în care litigiul este soluţionat pe fond, Comisia redacteazã o soluţie preliminarã care se comunica pãrţilor împreunã cu mãsurile propuse în vederea soluţionãrii litigiului.
ART. 21
(1) În termen de 15 zile de la comunicarea soluţiei preliminare oricare dintre pãrţi poate adresa o cerere Comisiei în vederea reanalizarii soluţiei propuse.
(2) Dacã în termenul prevãzut la alin. (1) sunt aduse la cunostinta Comisiei informaţii noi, aceasta va decide dacã informaţiile sunt relevante pentru soluţionarea cauzei şi va putea reanaliza soluţia preliminarã.
ART. 22
(1) În cazul în care a fost adresatã Comisiei o cerere de reanalizare sau dacã au fost aduse la cunostinta acesteia informaţii relevante, Comisia, dupã împlinirea termenului prevãzut la art. 21 alin. (1), va convoca de urgenta pãrţile pentru a-şi expune punctele de vedere.
(2) Dupã expirarea termenului prevãzut la art. 21 alin. (1) sau dupã convocarea pãrţilor în condiţiile alin. (1) Comisia va considera procedura finalizatã.
ART. 23
(1) Dupã finalizarea procedurii Comisia prezintã preşedintelui ANRC un raport conţinând propunerile pentru soluţionarea litigiului.
(2) În vederea soluţionãrii litigiului preşedintele ANRC emite o decizie care va cuprinde în mod obligatoriu:
a) componenta Comisiei;
b) numele şi domiciliul, respectiv denumirea şi sediul pãrţilor;
c) obiectul litigiului şi susţinerile pãrţilor;
d) motivarea în fapt şi în drept pe care se întemeiazã;
e) mãsurile dispuse şi modalitãţile de aducere la îndeplinire a acestora;
f) cãile de atac impotriva acesteia.
(3) Decizia este obligatorie pentru pãrţi, se comunica acestora şi se publica pe pagina de Internet a ANRC, cu respectarea prevederilor legale referitoare la pãstrarea confidenţialitãţii.
(4) Decizia poate fi atacatã la Curtea de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ - în termen de 30 de zile de la comunicare, fãrã parcurgerea procedurii prealabile prevãzute la art. 5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificãrile ulterioare.
ART. 24
(1) Decizia prin care ANRC soluţioneazã litigiul trebuie pronunţatã în termen de 4 luni de la data sesizãrii ANRC.
(2) În situaţii excepţionale, pentru buna soluţionare a cazului, acest termen poate fi prelungit prin decizie a preşedintelui ANRC.
SECŢIUNEA a 5-a
Dispoziţii speciale
ART. 25
(1) Pãrţile îşi pot exercita drepturile personal sau prin reprezentant.
(2) Reprezentanţii pãrţilor trebuie sa prezinte înscrisurile care le atesta calitatea de reprezentant.
ART. 26
În situaţii excepţionale, când Comisia considera ca o parte poate suferi grave prejudicii pana la soluţionarea litigiului, preşedintele ANRC, prin decizie, poate dispune mãsuri cu caracter provizoriu în vederea evitãrii producerii prejudiciului sau a limitãrii întinderii acestuia.
CAP. III
Dispoziţii privind soluţionarea litigiilor dintre utilizatori şi furnizori de servicii de comunicaţii electronice sau furnizori de servicii poştale
ART. 27
(1) Utilizatorii care considera ca le-au fost incalcate de cãtre furnizorii de servicii poştale sau de cãtre furnizorii de servicii de comunicaţii electronice drepturi prevãzute de Ordonanta privind serviciile poştale sau Legea serviciului universal se pot adresa ANRC în vederea medierii litigiului.
(2) Sesizãrile utilizatorilor se pot transmite ANRC direct prin depunere la registratura, prin posta, fax sau prin posta electronica. În cazul în care utilizatorul se prezintã personal la sediul ANRC, va putea formula sesizarea şi oral, aceasta fiind consemnatã în scris de cãtre personalul ANRC.
(3) Formularul-tip prevãzut în anexa la prezenta decizie are caracter facultativ în ceea ce priveşte sesizãrile introduse de utilizatori.
ART. 28
(1) Persoanele din cadrul ANRC responsabile cu soluţionarea sesizarilor utilizatorilor vor lua toate mãsurile pentru a stabili cu exactitate situaţia de fapt şi normele juridice aplicabile, inclusiv prin convocarea pãrţilor, separat sau împreunã.
(2) Pãrţile au obligaţia de a depune toate diligenţele în vederea soluţionãrii litigiului pe cale amiabila şi de a colabora în acest sens cu personalul responsabil al ANRC.
ART. 29
(1) În cazul în care, în termen de 60 de zile de la primirea unei sesizãri, pãrţile nu au ajuns la o înţelegere cu privire la obiectul litigiului, ANRC le va transmite acestora opinia sa cu privire la modalitãţile de soluţionare a litigiului, motivatã în mod corespunzãtor.
(2) Opinia ANRC prevãzutã la alin. (1) are caracter de recomandare.
CAP. IV
Dispoziţii finale
ART. 30
Procedura de mediere şi procedura contencioasã, stabilite prin prezenta decizie, sunt facultative şi gratuite.
ART. 31
Dosarul litigiului se pãstreazã de cãtre ANRC şi va cuprinde toate documentele primite sau comunicate de ANRC în cursul procedurii stabilite prin prezenta decizie, având ataşate şi dovezile de comunicare, dupã caz.
ART. 32
(1) Dacã în cursul desfãşurãrii procedurii stabilite prin prezenta decizie se constata nerespectarea unei obligaţii prevãzute în autorizaţii ori licenţe, în Ordonanta-cadru sau în legislaţia specialã în domeniul comunicaţiilor electronice ori al serviciilor poştale, sancţionatã ca abatere administrativã sau contravenţie, în legatura cu obiectul litigiului, se va aplica regimul sanctionator instituit prin dispoziţiile legale respective.
(2) În acest caz decizia sau opinia ANRC privind soluţionarea litigiului va tine seama de actul de constatare şi sancţionare a faptei prevãzute la alin. (1).
ART. 33
(1) Termenele prevãzute în prezenta decizie se calculeazã conform prevederilor art. 101 din Codul de procedura civilã.
(2) În situaţii excepţionale aceste termene pot fi scurtate sau prelungite, dupã caz.
ART. 34
(1) Prezenta decizie va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Decizia preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii nr. 139/EN/2002 privind stabilirea procedurii de soluţionare a litigiilor ce intra în competenta Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 15 ianuarie 2003, se abroga.
Preşedintele Autoritãţii Naţionale
de Reglementare în Comunicaţii,
Ion Smeeianu
Bucureşti, 30 octombrie 2003.
Nr. 1.331/EN.
ANEXA
FORMULAR - TIP
SESIZARE
1. Datele de identificare a reclamantului
a) Numele şi domiciliul/Denumirea şi sediul
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
b) Reprezentat/reprezentatã de
........................................................
........................................................
........................................................
c) Numãr de telefon/Fax/Adresa de e-mail
........................................................
........................................................
2. Datele de identificare a pârâtului
a) Numele şi domiciliul/Denumirea şi sediul
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
b) Reprezentat/reprezentatã de
.......................................................
.......................................................
.......................................................
c) Numãr de telefon/Fax/Adresa de e-mail
.......................................................
.......................................................
3. Obiectul litigiului
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
4. Motivarea în fapt a pretenţiilor reclamantului
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
5. Motivarea în drept a pretenţiilor reclamantului
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
6. Modul în care reclamantul este afectat de litigiul în cauza
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
7. Eforturile depuse de pãrţi pentru soluţionarea pe cale amiabila a litigiului
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
8. Soluţia sau mãsurile propuse de reclamant pentru soluţionarea litigiului
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
9. Procedura agreatã în vederea soluţionãrii litigiului
a) mediere;
b) procedura contencioasã.
10. Alte informaţii considerate necesare pentru buna soluţionare a litigiului
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
Semnatura/Ştampila
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: