Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 1.286 din 8 octombrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "<>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România", excepţie ridicatã de Adam Gheorghe în Dosarul nr. 205/323/2009 al Judecãtoriei Târnãveni - Secţia civilã. La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 2.270D/2009, având ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, ridicatã de Petru Tulai în Dosarul nr. 36/323/2009 al aceleiaşi instanţe de judecatã. La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Curtea, din oficiu, vãzând identitatea de obiect a acestor cauze, pune în discuţie problema conexãrii lor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu propunerea de conexare a acestor cauze. Curtea, în temeiul art. 14 şi al <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea Dosarului nr. 2.270D/2009 la Dosarul nr. 2.269D/2009, care a fost primul înregistrat. Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece textul de lege criticat a fost abrogat de <>Legea nr. 101/2007 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele: Prin încheierile din 14 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 205/323/2009 şi nr. 36/323/2009, Judecãtoria Târnãveni - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "<>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România." Excepţiile au fost ridicate de Adam Gheorghe şi Petru Tulai în cauze civile având ca obiect soluţionarea unor acţiuni în anulare. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, având un conţinut identic, se susţine cã instituirea unei taxe pentru utilizarea reţelei de drumuri naţionale pentru o perioadã de timp minimã şi obligatorie de 12 luni, fãrã posibilitatea de a o achita proporţional cu perioada în care reţeaua de drumuri este utilizatã şi indiferent dacã reţeaua de drumuri naţionale este folositã sau nu în decursul celor 12 luni, restrânge exercitarea liberei circulaţii şi a libertãţii economice, fãrã a fi întrunite condiţiile prevãzute de art. 53 din Constituţie. Judecãtoria Târnãveni - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã, dispoziţiile <>art. 4 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 având caracter discriminatoriu pentru utilizatorii români şi limitând dreptul lor la libera circulaţie prin obligarea acestora la plata unei taxe împovãrãtoare pentru servicii de care în anumite momente nu au nevoie. Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã. Guvernul, exprimându-şi punctul de vedere, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, textul de lege criticat fiind abrogat prin <>art. unic pct. 3 din Legea nr. 101/2007 . Avocatul Poporului, în punctul sãu de vedere, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, textul criticat nemaifiind în vigoare. Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile <>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 424/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 din 1 iulie 2002. Textul de lege criticat de autorul excepţiei îl constituie, în realitate, dispoziţiile art. 4 alin. (1), astfel cum au fost modificate prin <>art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 51/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 680 din 28 iulie 2004 şi care aveau urmãtorul conţinut: "(1) Utilizatorii români vor achita distribuitorilor tariful de utilizare, obligatoriu pentru perioade de parcurs şi staţionare de câte 12 luni, cu posibilitatea achitãrii în 4 rate trimestriale." Autorii excepţiei invocã încãlcarea normelor constituţionale ale art. 25 alin. (1) privind libera circulaţie, ale art. 45 cu referire la libertatea economicã şi ale art. 53 alin. (1) privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi. Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã, anterior sesizãrii sale, dispoziţiile <>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România au fost abrogate expres prin <>art. unic pct. 3 din Legea nr. 101/2007 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 din 25 aprilie 2007, fãrã a fi preluatã soluţia legislativã criticatã de autorii excepţiei. Or, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta se pronunţã numai cu privire la neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare, în caz contrar excepţia fiind respinsã ca inadmisibilã, în temeiul alin. (6) al aceluiaşi text legal.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, excepţie ridicatã de Adam Gheorghe şi de Petru Tulai în dosarele nr. 205/323/2009 şi nr. 36/323/2009 ale Judecãtoriei Târnãveni - Secţia civilã. Definitivã şi general obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 octombrie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA