Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.255 din 6 octombrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 16 alin. (3) din Legea partidelor politice nr. 14/2003     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.255 din 6 octombrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (3) din Legea partidelor politice nr. 14/2003

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 783 din 17 noiembrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 16 alin. (3) din Legea partidelor politice nr. 14/2003 , excepţie ridicatã de Cosmin-Marius Stanciu în Dosarul nr. 853/330/2009 al Judecãtoriei Urziceni.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, indicând, în acest sens, <>Decizia nr. 952/2009 a Curţii Constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 25 martie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 853/330/2009, Judecãtoria Urziceni a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 16 alin. (3) din Legea partidelor politice nr. 14/2003 .
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de CosminMarius Stanciu într-o cauzã civilã având ca obiect "anulare act."
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã textul legal criticat interzice dreptul unui membru al unui partid de a se adresa justiţiei pentru realizarea controlului de legalitate a unor hotãrâri de admitere sau excludere din partidul respectiv. Instituirea unei jurisdicţii exclusive interne a partidului afecteazã şi exercitarea dreptului de a fi ales prin aceea cã, potrivit dispoziţiilor <>art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, calitatea de ales local înceteazã de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, odatã cu pierderea calitãţii de membru al partidului politic pe a cãrui listã a fost ales. Prin urmare, un drept fundamental garantat de Constituţie poate fi pierdut fãrã ca titularul sãu sã se poatã adresa justiţiei pentru a şi-l apãra. În concluzie, se aratã cã dispoziţiile art. 16 alin. (3) din Legea partidelor politice, care interzic unei instanţe sã se pronunţe în legãturã cu drepturile şi interesele legitime ale unei persoane, contravin flagrant art. 21 alin. (2) din Legea fundamentalã, potrivit cãruia "Nicio lege nu poate îngrãdi exercitarea acestui drept."
Judecãtoria Urziceni apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã, deoarece dispoziţiile <>art. 16 alin. (3) din Legea partidelor politice nr. 14/2003 încalcã liberul acces la justiţie, reglementat de art. 21 din Constituţie, art. 6 şi <>art. 13 din Legea nr. 79/1995 privind ratificarea Protocolului nr. 11 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale referitor la restructurarea mecanismului de control stabilit prin convenţie, încheiat la Strasbourg la 11 mai 1994, precum şi art. 47 şi art. 48 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. Se mai menţioneazã cã textul de lege criticat "lasã loc arbitrariului şi constituie o gravã încãlcare a drepturilor şi libertãţilor fundamentale prevãzute de legislaţia internã şi europeanã."
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Guvernul, în punctul sãu de vedere, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã, în mãsura în care se interpreteazã cã dispoziţiile <>art. 16 alin. (3) din Legea nr. 14/2003 îngrãdesc accesul la justiţie atunci când acesta are în vedere verificarea modului în care, din punct de vedere formal, au fost respectate procedurile prevãzute de statutul partidului cu privire la dobândirea sau pierderea calitãţii de membru al acestuia.
Avocatul Poporului, în punctul sãu de vedere, apreciazã cã dispoziţiile <>art. 16 alin. (3) din Legea nr. 14/2003 sunt constituţionale. Acestea nu conţin norme contrare dreptului persoanei interesate de a se adresa justiţiei şi de a beneficia de un proces echitabil, fiind, totodatã, în deplinã concordanţã cu prevederile art. 40 alin. (1) din Constituţie privind dreptul de asociere. Se menţioneazã, în acest sens, cã statul, fiind o "organizaţie politicã ale cãrei atribuţii se realizeazã prin exercitarea funcţiilor publice", nu exercitã aceleaşi funcţii şi în domeniul activitãţii interne a unui partid politic, constituit ca o asociaţie de drept public în temeiul dreptului constituţional de asociere. "Rezultã cã instanţele de judecatã nu sunt competente sã exercite funcţia de înfãptuire a justiţiei pentru acte de încãlcare a disciplinei interne, deoarece rãspunderea juridicã în materie nu este reglementatã prin norme juridice de drept comun, ci prin norme juridice proprii statutului partidului."
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 16 alin. (3) din Legea partidelor politice nr. 14/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 25 din 17 ianuarie 2003, având urmãtorul conţinut:
"(3) Dobândirea sau pierderea calitãţii de membru al unui partid politic este supusã numai jurisdicţiei interne a partidului respectiv, potrivit statutului partidului."
Dispoziţiile constituţionale pretins încãlcate sunt cele ale art. 21 cu privire la accesul liber la justiţie şi dreptul pãrţilor la un proces echitabil, drept reglementat şi de art. 6 paragraful 1 teza întâi din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, precum şi de art. 13 din aceasta, sub aspectul dreptului la un recurs efectiv. Sunt invocate, de asemenea, şi prevederile art. 47 - Dreptul la o cale de atac eficientã şi la un proces echitabil şi ale art. 46 - Prezumţia de nevinovãţie şi dreptul la apãrare din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã dispoziţiile <>art. 16 alin. (3) din Legea partidelor politice nr. 14/2003 au mai fost examinate în cadrul controlului de constituţionalitate. Astfel, prin <>Decizia nr. 952 din 25 iunie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 17 august 2009, Curtea Constituţionalã a reţinut, pentru motivele acolo arãtate, cã textul de lege criticat nu contravine dreptului persoanei interesate de a se adresa justiţiei şi de a beneficia de un proces echitabil, invocat şi în prezenta cauzã.
În lipsa unor elemente noi faţã de cele analizate prin decizia menţionatã şi pentru identitate de raţiune, Curtea Constituţionalã constatã cã aceeaşi soluţie de respingere a excepţiei se impune şi în acest dosar.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 16 alin. (3) din Legea partidelor politice nr. 14/2003 , excepţie ridicatã de Cosmin-Marius Stanciu în Dosarul nr. 853/330/2009 al Judecãtoriei Urziceni.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 octombrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016