Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.254 din 7 octombrie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.254 din 7 octombrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 732 din 3 noiembrie 2010

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Benke Karoly - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.
    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Victor Ruse în Dosarul nr. 444/113/2009 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.

                                   CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 21 ianuarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 444/113/2009, Curtea de Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Victor Ruse într-o cauzã având ca obiect soluţionarea recursului formulat împotriva sentinţei prin care a fost respinsã contestaţia sa împotriva deciziei de pensionare.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã cã dispoziţiile legale criticate, abrogând, în mod expres, prevederile <>Legii nr. 218/2008, afecteazã dreptul la pensie, ceea ce încalcã art. 47 alin. (2) şi art. 115 alin. (6) din Constituţie. Totodatã, acordarea persoanelor îndreptãţite a drepturilor legal recunoscute la date diferite încalcã art. 16 alin. (1) din Constituţie.
    Curtea de Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
    Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
    Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                   CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze prezenta excepţie.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 9 decembrie 2008, având urmãtorul cuprins:
    "Art. IV. - Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 4 septembrie 2008, şi <>art. II din Legea nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2008."
    Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art. 47 alin. (2) cu referire la dreptul la pensie şi art. 115 alin. (6) privind delegarea legislativã.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã cã, potrivit expunerii de motive a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008, aceasta a fost adoptatã, în principal, pentru a asigura o unitate de reglementare în ceea ce priveşte situaţia persoanelor care au desfãşurat activitãţi încadrate în grupele I şi II de muncã înainte de data de 1 aprilie 2001. Astfel, situaţia acestor persoane a fost reglementatã atât prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cât şi prin <>Legea nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, ceea ce echivaleazã cu existenţa paralelã a douã acte normative care au conţinuturi diferite cu privire la aceeaşi problematicã.
    Emiterea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 nu poate fi catalogatã ca afectând dreptul fundamental la pensie, întrucât, faţã de <>Legea nr. 218/2008, care recunoştea drepturi suplimentare faţã de cuantumul pensiei aflate în platã, nu aduce reglementãri de drept substanţial noi, deci nici nu afecteazã într-un sens negativ dreptul constituţional la pensie. Mai mult, conţinutul normativ al ordonanţei de urgenţã, preluând reglementarea de principiu a <>Legii nr. 218/2008, este unul favorabil pensionarilor, în sensul cã reglementeazã unele drepturi de pensie suplimentare faţã de forma iniţialã a <>Legii nr. 19/2000.
    Prin urmare, singura noutate pe care o aduce <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 faţã de <>Legea nr. 218/2008, prin abrogãrile operate, este eliminarea obligaţiei recalculãrii pensiilor de cãtre Casa Naţionalã de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale începând cu 1 ianuarie 2009. Abrogându-se textul <>art. II din Legea nr. 218/2008, recalcularea pensiilor potrivit <>art. 165^1 din Legea nr. 19/2000, cu modificãrile operate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008, se va face, potrivit <>art. II alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008, începând cu luna ianuarie 2010, termen prorogat ulterior prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009, pânã în luna ianuarie 2011.
    În aceste condiţii nu se poate susţine cã textul legal criticat ar fi afectat în mod negativ dreptul substanţial la pensie, doar termenul pentru recalcularea acesteia fiind amânat pentru luna ianuarie 2011, astfel încât Curtea constatã cã nu au fost încãlcate prevederile art. 115 alin. (6) coroborate cu art. 47 alin. (2) din Constituţie.
    În fine, Curtea constatã, în privinţa criticii referitoare la acordarea persoanelor îndreptãţite a drepturilor legal recunoscute la date diferite, cã nu mai subzistã, întrucât aceastã soluţie legislativã cuprinsã iniţial de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 nu a fost preluatã nici prin <>Legea nr. 218/2008 şi nici prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Victor Ruse în Dosarul nr. 444/113/2009 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 7 octombrie 2010.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                               Magistrat-asistent,
                                   Benke Karoly

                                     ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016