Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.238 din 22 septembrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 alin. (5), art. 92 alin. (1) lit. b), art. 94 alin. (1) si art. 167 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 811 din 16 noiembrie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Benke Karoly - magistrat-asistent-şef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 41 alin. (5), art. 92 alin. (1) lit. b), art. 94 alin. (1) şi art. 167 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Florica-Rodica Câmpean în Dosarul nr. 3.179/97/2010 al Tribunalului Hunedoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale şi care formeazã obiectul Dosarului nr. 4.619D/2010.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. Astfel, se apreciazã cã pensia anticipatã reprezintã o facilitate acordatã de legiuitor celui care doreşte încetarea raporturilor de muncã, iar admiterea cumulului dintre veniturile realizate din pensia anticipatã şi din prestarea unei activitãţi remunerate ar duce la denaturarea finalitãţii urmãrite de legiuitor prin reglementarea pensiilor anticipate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 18 noiembrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 3.179/97/2010, Tribunalul Hunedoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 41 alin. (5), art. 92 alin. (1) lit. b), art. 94 alin. (1) şi art. 167 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Florica-Rodica Câmpean într-o cauzã având ca obiect soluţionarea contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã art. 41 alin. (5), art. 92 alin. (1) lit. b) şi art. 94 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 creeazã o discriminare între pensionarii beneficiari ai unei pensii anticipate, de pe o parte, şi cei ai unei pensii pentru limitã de vârstã, pentru nevãzãtori sau pentru invaliditate de gradul III, întrucât numai aceştia din urmã pot cumula pensia acordatã cu salariul. Astfel, autorul excepţiei aratã cã, deşi este în continuare apt de muncã, nu poate desfãşura activitãţi salarizate în condiţii de cumul. Totodatã, se aratã cã discriminarea este evidentã şi între beneficiarii unei pensii anticipate sau anticipate parţiale care nu deţin funcţii elective şi cei care deţin asemenea funcţii (consilieri locali sau judeţeni), întrucât numai aceştia din urmã pot cumula pensia anticipatã sau anticipatã parţialã cu "salariul".
Se aratã cã art. 167 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 este neconstituţional, întrucât prevede cã, în cazul pensiei anticipate, vârsta standard de pensionare este cea la care asiguratul ar avea dreptul la pensie pentru limitã de vârstã în raport cu data naşterii, şi nu vârsta standard de pensionare existentã în momentul depunerii cererii de pensionare anticipatã. Prin urmare, se apreciazã cã folosirea acestui criteriu pentru calculul pensiei anticipate este discriminatorie.
Tribunalul Hunedoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât textele legale criticate nu mai sunt în vigoare.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 41 alin. (5), art. 92 alin. (1) lit. b), art. 94 alin. (1) şi art. 167 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, care, la data sesizãrii, aveau urmãtorul cuprins:
- Art. 41 alin. (5): "(5) Asiguraţii care îndeplinesc condiţiile prevãzute de prezenta lege pentru obţinerea unei pensii pentru limitã de vârstã, cu excepţia pensiei anticipate şi a pensiei anticipate parţiale, îşi pot continua activitatea numai cu acordul angajatorului, în condiţiile legii";
- Art. 92 alin. (1) lit. b): "(1) Plata pensiei se suspendã începând cu luna urmãtoare celei în care: [...]
b) beneficiarul unei pensii anticipate sau al unei pensii anticipate parţiale se regãseşte în una dintre situaţiile prevãzute la art. 5 alin. (1) pct. I şi II, cu excepţia persoanelor care exercitã funcţia de consilier local sau consilier judeţean;";
- Art. 94 alin. (1): "(1) Pot cumula pensia cu veniturile realizate dintr-o activitate profesionalã, indiferent de nivelul veniturilor respective:
a) copiii urmaşi orfani de ambii pãrinţi, pe perioada şcolarizãrii, pânã la vârstele prevãzute la art. 66 lit. a) şi b);
b) nevãzãtorii;
c) pensionarii pentru limitã de vârstã;
d) pensionarii de invaliditate de gradul III;
e) beneficiarii unei pensii anticipate sau ai unei pensii anticipate parţiale care exercitã funcţia de consilier local sau consilier judeţean;
f) pensionarii de invaliditate care exercitã funcţia de consilier local sau consilier judeţean.";
- Art. 167 alin. (2): "(2) Pentru perioada aprilie 2001-noiembrie 2014 vârsta standard de pensionare şi stagiul complet de cotizare, în înţelesul art. 49 şi 50, sunt cele prevãzute în anexa nr. 3, la care asiguratul ar avea dreptul la pensie pentru limitã de vârstã în raport cu data naşterii."
Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3) privind statul de drept, art. 4 alin. (2) privind criteriile de nediscriminare, art. 11 privind dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 20 referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 41 alin. (1) privind dreptul la muncã, art. 44 privind dreptul de proprietate privatã, art. 47 alin. (2) privind dreptul la pensie şi art. 136 alin. (5) privind inviolabilitatea proprietãţii private. Totodatã, se susţine cã sunt încãlcate şi prevederile art. 14 privind interzicerea discriminãrii din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, precum şi art. 1 privind interzicerea generalã a discriminãrii din Protocolul nr. 12 la Convenţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate formulatã, Curtea constatã urmãtoarele:
I. Obiectul litigiului îl constituie o contestaţie formulatã împotriva deciziei de pensionare; astfel, în mod concret, prin aceastã acţiune se solicitã recalcularea drepturilor cuvenite cu titlu de pensie anticipatã parţialã, precum şi acordarea retroactivã a drepturilor bãneşti aferente; de asemenea, distinct s-au mai solicitat daune morale şi cheltuieli de judecatã. În acest context Curtea reţine cã, prin acţiunea introductivã, nu s-au formulat pretenţii care sã vizeze menţinerea/reluarea în platã a pensiei anticipate parţiale ca urmare a angajãrii în raporturi de muncã a persoanei în cauzã. Prin urmare, raportat la natura controlului de constituţionalitate realizat pe calea excepţiei de neconstituţionalitate, respectiv un control concret, se constatã cã dispoziţiile legale criticate nu vizeazã pretenţiile deduse judecãţii instanţei a quo, ci o situaţie abstractã în care, eventual, s-ar afla, la un moment dat, autorul excepţiei. În aceste condiţii, excepţia de neconstituţionalitate formulatã în privinţa art. 41 alin. (5), art. 92 alin. (1) lit. b) şi art. 94 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 este inadmisibilã, întrucât nu respectã condiţia de admisibilitate prevãzutã de teza ultimã a art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, respectiv legãtura cu soluţionarea cauzei.
II. În privinţa dispoziţiilor art. 167 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, Curtea observã cã acestea produc în continuare efecte juridice în privinţa situaţiei personale a autorului excepţiei atât timp cât ele au fost în vigoare, respectiv pânã la 31 decembrie 2010, când Legea nr. 19/2000 a fost abrogatã prin Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010.
Fiind îndeplinite condiţiile de admisibilitate prevãzute de art. 29 alin. (1)-(3) din Legea nr. 47/1992, Curtea, pe fond, reţine cã legiuitorul este liber sã opteze în privinţa modalitãţii de calcul al pensiilor. În ceea ce priveşte modalitatea de calcul al pensiilor anticipate şi anticipate parţiale, acesta a ţinut cont de situaţia personalã a asiguratului, şi nu de situaţia personalã a altor asiguraţi de la un anumit moment dat. O atare opţiune legislativã este justificatã de faptul cã pensia este un drept personal care se acordã în funcţie de situaţia concretã a asiguratului atât sub aspectul vârstei standard pe pensionare, cât şi sub cel al stagiului de cotizare. Prin urmare, criteriul pentru calculul pensiei anticipate sau anticipate parţiale este unul corect şi nu este de naturã a cauza discriminãri în cadrul pensionarilor beneficiari ai pensiilor anticipate şi anticipate parţiale.
Nu în ultimul rând, Curtea observã cã pensionarii pentru limitã de vârstã se aflã într-o altã situaţie juridicã diferitã faţã de pensionarii beneficiari de pensii parţiale sau anticipate parţiale determinatã de condiţiile distincte de acordare a pensiilor de care beneficiazã, astfel încât şi modalitatea de calcul al pensiei acestora diferã, fãrã însã a se face abstracţie nici în acest caz de situaţia personalã a asiguratului.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 41 alin. (5), art. 92 alin. (1) lit. b) şi art. 94 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Florica-Rodica Câmpean în Dosarul nr. 3.179/97/2010 al Tribunalului Hunedoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale.
2. Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 167 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 22 septembrie 2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Benke Karoly
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: