Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Ioan Vida - preşedinte Nicolae Cochinescu - judecãtor Aspazia Cojocaru - judecãtor Acsinte Gaspar - judecãtor Petre Lãzãroiu - judecãtor Ion Predescu - judecãtor Tudorel Toader - judecãtor Puskas Valentin Zoltan - judecãtor Augustin Zegrean - judecãtor Simona Ricu - procuror Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 19/2003 privind consilierii pentru afaceri europene şi ale art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bazã şi al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, precum şi unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, excepţie ridicatã de Gabriel Cristian Blaj, Cosmin Boncu, Mãdãlina Buţincu, Ana-Maria Ciuciu, Ana-Maria Coţovanu, Beatrice Dragomir, Magdalena Lepãdatu, Diana Maria Nica, Mihaela Mereuţã, Daniela Mihai, Andreea Petcu, Oana Petrescu, Andreea Staicu şi Edgar Şchiopu în Dosarul nr. 1.314/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. La apelul nominal rãspund Mãdãlina Buţincu, Ana-Maria Coţovanu, Ana-Maria Ciuciu, Beatrice Dragomir, Magdalena Lepãdatu, Diana Maria Nica, Andreea Petcu, Andreea Staicu şi Boncu Cosmin prin avocat. Lipsesc ceilalţi autori ai excepţiei şi partea Ministerul Justiţiei, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Având cuvântul, reprezentantul autorilor excepţiei solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens aratã cã art. 1 din Legea nr. 373/2007 abilita Guvernul sã emitã o ordonanţã pentru reglementarea majorãrilor salariale ale personalului din sectorul bugetar în anul 2008; or, prin art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 se procedeazã de fapt la o diminuare a salariilor aferente corpului de consilieri pentru afaceri europene. Astfel Guvernul a depãşit limitele şi condiţiile speciale de abilitare. De asemenea, aratã cã art. 34 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 prevede aplicarea retroactivã a acestui act normativ, ceea ce contravine dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie. În sfârşit, aratã cã şi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin Decizia nr. 3.813 din 30 octombrie 2008, a reţinut caracterul neconstituţional al prevederilor de lege criticate. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, arãtând cã textele de lege criticate au fost modificate, fãrã a mai pãstra ipoteza legalã criticatã. CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele: Prin Încheierea din 20 ianuarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 1.314/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 19/2003 privind consilierii pentru afaceri europene şi ale art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bazã şi al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, precum şi unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale. Excepţia a fost ridicatã de Gabriel Cristian Blaj, Cosmin Boncu, Mãdãlina Buţincu, Ana-Maria Ciuciu, Ana-Maria Coţovanu, Beatrice Dragomir, Magdalena Lepãdatu, Diana Maria Nica, Mihaela Mereuţã, Daniela Mihai, Andreea Petcu, Oana Petrescu, Andreea Staicu şi Edgar Şchiopu, consilieri pentru afaceri europene, într-o cauzã în contencios administrativ. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia aratã cã, potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 19/2003, aşa cum au fost modificate prin Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 106/2006, salariile de bazã şi celelalte drepturi salariale ale consilierilor pentru afaceri europene au fost stabilite la un cuantum echivalent celor pentru funcţia de consilier diplomatic, iar, potrivit alin. (2) al aceluiaşi articol, cuantumul drepturilor salariale nu putea depãşi nivelul salariului de bazã pentru funcţia de secretar general din minister. Însã, prin dispoziţiile art. 30 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 10/2008, care modificã prevederile art. 3 alin. (2) teza întâi din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 19/2003, salariile de bazã şi celelalte drepturi salariale ale consilierilor pentru afaceri europene au fost stabilite prin raportare la funcţia de secretar III, prin reîncadrarea corespunzãtor acestei funcţii. Or, autorii excepţiei aratã cã aceastã reîncadrare, care are ca efect o reducere drasticã a salariilor, nu este justificatã de o modificare a atribuţiilor de serviciu, ci exclusiv de împrejurarea cã nivelul salariului de bazã prevãzut pentru funcţia de secretar general a fost depãşit de cuantumul drepturilor salariale ale consilierilor pentru afaceri europene, ceea ce s-a considerat cã este o încãlcare a prevederilor art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 19/2003. Aşa fiind, "reîncadrarea" despre care vorbeşte legea apare, în fapt, ca o retrogradare nejustificatã, având ca efect încãlcarea unor drepturi câştigate. În plus, aratã cã raportarea la "cuantumul drepturilor salariale" ale consilierilor pentru afaceri europene şi limitarea la nivelul salariului de bazã al secretarului general din minister sunt nejustificate, având în vedere cã salariul de bazã constituie, conform dispoziţiilor art. 155 din Legea nr. 53/2003, doar o parte din drepturile salariale. Prin urmare, folosirea sintagmei "cuantumul drepturilor salariale" este inexactã şi abuzivã, cu atât mai mult cu cât şi în alte legi nu se face vorbire decât despre salariul de bazã. În sfârşit, aratã cã, prin compararea salariului de bazã al consilierilor pentru afaceri europene, asimilat salariului de bazã al consilierilor diplomatici, cu salariul de bazã al secretarului general din ministere rezultã o diferenţã în favoarea primilor, fapt care nu justificã însã reîncadrarea acestora în funcţia de secretar III, cu un coeficient de multiplicare a valorii de referinţã mai mic. Un alt aspect de neconstituţionalitate invocat de autorii excepţiei are în vedere faptul cã dispoziţiile art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 încalcã limitele de reglementare stabilite de Legea de abilitare nr. 373/2007. Astfel, aratã cã prin art. 1 pct. V din aceastã lege, Guvernul este abilitat sã emitã ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice pentru a reglementa, între altele, "majorãrile salariale ale personalului din sectorul bugetar în anul 2008". Or, art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 duce, în realitate, la o diminuare a salariilor. Aşa fiind, sunt încãlcate dispoziţiile art. 108 alin. (3) şi ale art. 115 din Constituţie. În sfârşit, autorii excepţiei aratã cã art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 încalcã şi principiul neretroactivitãţii legii civile, întrucât, deşi a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 1 februarie 2008, potrivit dispoziţiilor art. 34 din ordonanţã, prevederile acestui act normativ se aplicã cu drepturile salariale aferente lunii ianuarie 2008. Aceastã prevedere a permis realizarea de reţineri salariale în mod retroactiv şi cu începere din luna ianuarie a anului 2008. Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal aratã cã nu sunt întemeiate criticile de neconstituţionalitate raportate la prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, întrucât art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 nu face nicio menţiune asupra vreunui termen de aplicare a ordonanţei. Aceste menţiuni sunt cuprinse în art. 34 din ordonanţã, însã acest text de lege nu este criticat ca fiind neconstituţional de cãtre autorul excepţiei. Cu privire la delegarea legislativã, aratã cã Guvernul poate fi abilitat sã aducã modificãri prin ordonanţe, cu atât mai mult cu cât s-au respectat cerinţele art. 108 alin. (3) din Constituţie. Astfel, aratã cã Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 19/2003 a fost aprobatã prin Legea nr. 272/2003, limitele şi condiţiile de emitere a ordonanţei fiind respectate, întrucât obiectul de reglementare priveşte salarizarea diferitelor categorii de personal. În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate. Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât, în realitate, are în vedere compararea mai multor legi între ele, ceea ce nu este de competenţa instanţei de contencios constituţional. Avocatul Poporului, arãtând cã prevederile legale criticate au fost modificate substanţial prin Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 81/2008, schimbându-se soluţia legislativã criticatã, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã. Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile reprezentantului pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 19/2003 privind consilierii pentru afaceri europene, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 3 aprilie 2003, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 272/2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 452 din 25 iunie 2003. Curtea constatã cã autorii excepţiei criticã redactarea pe care acest text de lege a avut-o în urma modificãrilor aduse prin art. I pct. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 106/2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.028 din 27 decembrie 2006, redactare potrivit cãreia: "(3) Cuantumul drepturilor salariale individuale ale consilierilor pentru afaceri europene se stabileşte, cu respectarea dispoziţiilor alin. (1) şi (2), prin ordin al conducãtorului autoritãţii sau instituţiei publice în care aceştia îşi desfãşoarã activitatea, fãrã a depãşi nivelul salariului de bazã prevãzut de lege pentru funcţia de secretar general din ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale." De asemenea, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie şi dispoziţiile art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bazã şi al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, precum şi unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 177/2008, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 17 octombrie 2008. Curtea constatã cã autorii excepţiei criticã redactarea iniţialã a acestui text de lege, fãrã modificãrile ulterioare, redactare potrivit cãreia: "La articolul 3 alineatul (2), teza 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 19/2003 privind consilierii pentru afaceri europene, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 3 aprilie 2003, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 272/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: «(2) Salariile de bazã şi celelalte drepturi salariale ale consilierilor pentru afaceri europene sunt cele stabilite potrivit Legii nr. 495/2004 privind salarizarea şi alte drepturi bãneşti ale personalului din administraţia centralã a Ministerului Afacerilor Externe şi de la misiunile diplomatice, oficiile consulare şi institutele culturale româneşti din strãinãtate, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru funcţia prevãzutã la poziţia 7 din anexa nr. 1 la aceasta şi se reîncadreazã în mod corespunzãtor pe funcţia de secretar III.»" Autorii excepţiei considerã cã textele de lege criticate încalcã urmãtoarele prevederi constituţionale: art. 15 alin. (2) referitor la neretroactivitatea legii civile, art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi a cetãţenilor, art. 108 alin. (3) prin care se aratã cã "ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevãzute de aceasta" şi art. 115 privind delegarea legislativã. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã textele de lege criticate au suferit mai multe modificãri atât anterior sesizãrii Curţii Constituţionale, cât şi ulterior acestei date. Astfel, art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 19/2003 a fost modificat prin art. II pct. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 81/2008, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 471 din 26 iunie 2008 şi aprobatã prin Legea nr. 199/2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 9 iunie 2009, astfel cã în prezent conţinutul sãu este urmãtorul: "Stabilirea salariilor de bazã individuale ale consilierilor pentru afaceri europene între limitele prevãzute la art. 30 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 se face prin ordin al conducãtorului autoritãţii sau al instituţiei publice în care aceştia îşi desfãşoarã activitatea, pe baza criteriilor şi a cotelor procentuale de majorare a salariului de bazã prevãzut la limita minimã, dupã cum urmeazã: a) Criteriile şi cotele procentuale de majorare pentru consilierii pentru afaceri europene
┌───────────────────────────────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Denumirea criteriilor │ Cota de majorare │
│ │ (%) │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│1. Adecvarea la cerinţele postului │ 1 - 30 │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│2. Experienţã în specialitate minimum 2 ani │ 10 │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│3. Specializãri postuniversitare în domeniul │ 10 │
│afacerilor europene sau în domeniul specific de │ │
│activitate al instituţiei de incadrare │ │
└───────────────────────────────────────────────────┴────────────────────────┘
b) Corespondenţa între punctajele realizate la evaluarea performanţelor profesionale individuale anuale şi cota procentualã corespunzãtoare aferentã criteriului 1 «Adecvarea la cerinţele postului» de la lit. a)
┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│ Punctaj realizat │ Cotã procentualã aplicatã │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ între 1 şi 2 │ 0% │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ între 2,01 şi 3 │ 15% │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ între 3,01 şi 3,50 │ 25% │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ între 3,51 şi 5 │ 30%" │
└──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘
De asemenea, Curtea constatã cã art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 a fost modificat atât prin art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 81/2008, cât şi ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, prin dispoziţiile art. IX pct. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 35/2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 249 din 14 aprilie 2009, astfel cã în prezent are urmãtoarea redactare: "(1) Limita minimã şi limita maximã a salariilor de bazã ale consilierilor pentru afaceri europene sunt prevãzute în anexa nr. Ib, cap. III «Funcţii specifice unor ministere», pct. 6. (2) Stabilirea salariilor de bazã individuale ale consilierilor pentru afaceri europene între limitele prevãzute la alin. (1) se face potrivit art. 3 alin. (3) şi art. 31 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 19/2003 privind consilierii pentru afaceri europene, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 272/2003, cu modificãrile ulterioare. (3) Consilierii pentru afaceri europene, pe lângã salariul de bazã, stabilit în condiţiile legii, beneficiazã şi de spor de vechime şi majorãrile prevãzute de dispoziţiile legale aplicabile personalului contractual din autoritãţi şi instituţii publice şi, dupã caz, prevãzute în mod expres de dispoziţiile legale speciale aplicabile în autoritatea sau instituţia publicã în care îşi desfãşoarã activitatea." Aşa fiind, Curtea reţine cã textele de lege criticate nu mai pãstreazã în noua redactare soluţia legislativã criticatã. Astfel, în forma actualã a legii, salariile consilierilor pentru afaceri europene se stabilesc potrivit anumitor criterii de competenţã şi vechime între anumite limite minime şi maxime prevãzute special pentru aceastã categorie de personal, fãrã a se face trimitere la alte funcţii şi asimilãri. De asemenea, nu mai este folositã nici sintagma "cuantumul drepturilor salariale", ci doar cea de "salariu de bazã". Cât priveşte critica referitoare la încãlcarea principiului neretroactivitãţii legii civile, Curtea constatã cã nici în redactarea criticatã de autorii excepţiei şi nici în forma actualã art. 30 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 10/2008 nu conţine referiri la aplicarea în timp a acestui text de lege. Pentru motivele arãtate, Curtea apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE: Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 19/2003 privind consilierii pentru afaceri europene şi ale art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bazã şi al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, precum şi unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, excepţie ridicatã de Gabriel Cristian Blaj, Cosmin Boncu, Mãdãlina Buţincu, Ana-Maria Ciuciu, Ana-Maria Coţovanu, Beatrice Dragomir, Magdalena Lepãdatu, Diana Maria Nica, Mihaela Mereuţã, Daniela Mihai, Andreea Petcu, Oana Petrescu, Andreea Staicu şi Edgar Şchiopu în Dosarul nr. 1.314/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. Definitivã şi general obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 octombrie 2009. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Patricia Marilena Ionea --------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.