Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.224 din 29 septembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 6^2 alin. (3) din Legea nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte si ale   art. 14 alin. (7) din Hotararea Guvernului nr. 962/2001 privind Normele metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor   Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.224 din 29 septembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6^2 alin. (3) din Legea nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte si ale art. 14 alin. (7) din Hotararea Guvernului nr. 962/2001 privind Normele metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 783 din 17 noiembrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puss Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6^2 alin. (3) din Legea nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe şi ale <>art. 14 alin. (7) din Hotãrârea Guvernului nr. 962/2001 privind Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor <>Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, excepţie ridicatã de Daniel Ilie Hurbean în Dosarul nr. 410/107/2009 al Tribunalului Alba - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor 6^2 alin. (3) din <>Legea nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, arãtând cã textul de lege criticat nu conţine condiţia apreciatã ca fiind discriminatorie a locului de muncã al solicitantului, aceasta fiind reglementatã, astfel cum rezultã din motivarea excepţiei, la nivelul administraţiei publice locale prin act administrativ. Mai mult, autorul excepţiei deduce neconstituţionalitatea dispoziţiilor de lege criticate din circumstanţele concrete ale cauzei, ceea ce nu poate constitui o veritabilã criticã de neconstituţionalitate. Cât priveşte dispoziţiile <>art. 14 alin. (7) din Hotãrârea Guvernului nr. 962/2001 privind Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor <>Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, reprezentantul Ministerului Public, în temeiul <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , pune concluzii de respingere ca inadmisibilã a excepţiei, deoarece Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra prevederilor dintr-o lege sau ordonanţã în vigoare, nu şi dintr-o hotãrâre a Guvernului.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 martie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 410/107/2009, Tribunalul Alba - Secţia comercialã şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "<>art. 6 alin. (3) din Legea nr. 152/1998 " privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe şi ale <>art. 14 alin. (7) din Hotãrârea Guvernului nr. 962/2001 privind Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor <>Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe.
Excepţia a fost ridicatã de Daniel Ilie Hurbean într-o cauzã de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în anulare a unui act administrativ emis de autoritãţi publice locale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã dispoziţiile legale criticate sunt discriminatorii, în mãsura în care, la stabilirea criteriilor de acces la repartizarea locuinţelor pentru tineri destinate închirierii, construite şi date în exploatare prin programele derulate de Agenţia Naţionalã pentru Locuinţe, se face distincţie între persoanele care îşi desfãşoarã activitatea în localitatea în care sunt amplasate locuinţele şi cele care nu îndeplinesc aceastã condiţie. În contextul noilor condiţii socio-economice şi al fenomenului de migraţiune temporarã a forţei de muncã, o astfel de cerinţã se îndepãrteazã de intenţia legiuitorului de a adopta mãsuri de protecţie a persoanelor cu venituri medii-reduse şi care constituie cazuri speciale. Autorul excepţiei precizeazã faptul cã "un rol important în crearea acestei inegalitãţi îl au autoritãţile competente sã hotãrascã în mod arbitrar".
Tribunalul Alba - Secţia comercialã şi contencios administrativ nu şi-a exprimat opinia cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Guvernul, în punctul sãu de vedere, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate referitoare la dispoziţiile <>art. 14 alin. (7) din Hotãrârea Guvernului nr. 962/2001 este inadmisibilã, deoarece Curtea Constituţionalã se pronunţã, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , asupra constituţionalitãţii unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau ordonanţã în vigoare, nu şi dintr-o hotãrâre a Guvernului. Cât priveşte excepţia de neconstituţionalitate privind prevederile <>art. 6^2 alin. (3) din Legea nr. 152/1998 , apreciazã cã este neîntemeiatã, având în vedere cã din ansamblul dispoziţiilor actului normativ rezultã preocuparea şi eforturile statului pentru a asigura un nivel de trai decent tuturor categoriilor de cetãţeni, şi în special tinerilor.
Avocatul Poporului, în punctul sãu de vedere, considerã cã dispoziţiile <>art. 6^2 alin. (3) din Legea nr. 152/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt constituţionale, iar excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 14 alin. (7) din Hotãrârea Guvernului nr. 962/2001 este inadmisibilã, potrivit <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 .
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile "<>art. 6 alin. (3) din Legea nr. 152/1998 " privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 16 iulie 1998. În realitate, astfel cum aratã autorul excepţiei în notele scrise, dispoziţiile criticate sunt cele ale art. 6^2 alin. (3) din lege, introduse prin <>art. I pct. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 83/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 684 din 29 septembrie 2003, modificate de <>art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 50/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 746 din 31 august 2006, şi modificate prin <>art. I pct. 4 din Legea nr. 89/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 21 aprilie 2008. Acest text are urmãtorul conţinut:
"(3) Repartizarea locuinţelor pentru tineri destinate închirierii, construite şi date în exploatare prin programele derulate de Agenţia Naţionalã pentru Locuinţe conform prevederilor art. 6^1 alin. (4), se face dupã criterii stabilite şi adoptate de autoritãţile administraţiei publice locale şi/sau centrale care preiau în administrare aceste locuinţe, cu avizul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, pe baza unor criterii-cadru de acces la locuinţe şi, respectiv, de prioritate în repartizarea locuinţelor, aprobate prin hotãrâre a Guvernului. În baza unor propuneri temeinic justificate pot fi adaptate la situaţii concrete existente pe plan local numai criteriile-cadru de acces la locuinţe şi numai din punctul de vedere al cuprinderii teritoriale."
Dispoziţiile art. 6^1 alin. (4), la care textul de lege criticat face trimitere, prevãd urmãtoarele: "(4) Agenţia Naţionalã pentru Locuinţe va stabili anual programe de investiţii publice în construcţia de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, construcţia de locuinţe sociale şi de necesitate, construcţia şi/sau reabilitarea locuinţelor distruse ori grav avariate, situate în zonele afectate de calamitãţi naturale, construcţia altor locuinţe proprietate publicã a statului sau a unitãţilor administrativteritoriale, precum şi intervenţii la construcţii existente, pe baza proiectelor de investiţii aprobate în bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în colaborare cu organele administraţiei publice locale şi centrale interesate, pe terenurile destinate amplasãrii acestor locuinţe potrivit legii."
De asemenea, obiect al excepţiei îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile <>art. 14 alin. (7) din Hotãrârea Guvernului nr. 962/2001 privind Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor <>Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 4 octombrie 2001.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate invocã prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (1) privind principiul universalitãţii legii, art. 16 alin. (1) care consacrã egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri şi ale art. 47 - Nivelul de trai.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã urmãtoarele:
I. Conform dispoziţiilor <>art. 6^2 alin. (3) din Legea nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, repartizarea locuinţelor pentru tineri destinate închirierii, construite şi date în exploatare prin programele derulate de Agenţia Naţionalã pentru Locuinţe se face dupã criterii stabilite şi adoptate de autoritãţile administraţiei publice locale şi/sau centrale, pe baza unor criterii-cadru de acces la locuinţe şi, respectiv, de prioritate în repartizarea locuinţelor, aprobate prin hotãrâre a Guvernului. Prin urmare, Curtea constatã cã textul criticat nu conţine nicio referire la o condiţie sau alta pe care trebuie sã o îndeplineascã solicitanţii de locuinţe construite de Agenţia Naţionalã pentru Locuinţe, astfel cã nu poate fi reţinutã nici critica autorului excepţiei privind încãlcarea principiului universalitãţii, al egalitãţii în drepturi a cetãţenilor sau a dreptului la un nivel de trai decent. Condiţiile de acces la astfel de locuinţe, printre care şi cea potrivit cãreia titularul cererii trebuie sã îşi desfãşoare activitatea în localitatea în care sunt amplasate locuinţele, sunt stabilite mai întâi pe baza unor criterii-cadru aprobate prin hotãrâre a Guvernului, urmând ca autoritãţile administraţiei publice locale sã le transpunã în mod concret la nivel local, prin act administrativ.
II. Cât priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 14 alin. (7) din Hotãrârea Guvernului nr. 962/2001 privind Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor <>Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, Curtea constatã cã aceasta este inadmisibilã. Potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare, nu şi dintr-o hotãrâre a Guvernului, aceste acte normative fiind supuse controlului judecãtoresc exercitat de instanţa de contencios administrativ.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

I. Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6^2 alin. (3) din Legea nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, excepţie ridicatã de Daniel Ilie Hurbean în Dosarul nr. 410/107/2009 al Tribunalului Alba - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
II. Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 14 alin. (7) din Hotãrârea Guvernului nr. 962/2001 privind Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor <>Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 29 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016