Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.193 din 13 decembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77, art. 164 alin. (3), art. 165, art. 180 alin. (1) si ale art. 198 liniuta a saptea, precum si cele ale Capitolului IX Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.193 din 13 decembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77, art. 164 alin. (3), art. 165, art. 180 alin. (1) si ale art. 198 liniuta a saptea, precum si cele ale Capitolului IX "Dispozitii tranzitorii" din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 54 din 23 ianuarie 2008
DECIZIE nr. 1.193 din 13 decembrie 2007
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77, art. 164 alin. (3), art. 165, art. 180 alin. (1) şi ale art. 198 liniuţa a şaptea, precum şi cele ale Capitolului IX "Dispoziţii tranzitorii" din <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 54 din 23 ianuarie 2008


Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77, art. 164 alin. (3), art. 165, art. 180 alin. (1) şi ale art. 198 liniuţa a şaptea, precum şi cele ale Capitolului IX "Dispoziţii tranzitorii" din <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Alexandru P. Bãlan în Dosarul nr. 4.275/99/2006 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã.
La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei. Lipseşte partea Casa Judeţeanã de Pensii Iaşi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Autorul excepţiei solicitã admiterea acesteia, sens în care aratã cã textele de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât determinã reducerea unor drepturi, precum sporul de vechime. De asemenea, considerã cã dreptul sãu la pensie reprezintã o creanţã asupra statului, astfel încât atingerile aduse dreptului la pensie încalcã şi dispoziţiile din Constituţie referitoare la garantarea drepturilor de creanţã asupra statului.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. Astfel, aratã cã textele de lege criticate sunt în acord cu prevederile constituţionale invocate. De altfel, considerã cã în speţã sunt ridicate probleme de interpretare şi aplicare a legii, iar nu aspecte legate de constituţionalitatea normelor de lege criticate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 februarie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 4.275/99/2006, Tribunalul Iaşi - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77, art. 164 alin. (3), art. 165, art. 180 alin. (1) şi art. 198 liniuţa a şaptea, precum şi cele ale Capitolului IX "Dispoziţii tranzitorii" din <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Excepţia a fost ridicatã de Alexandru P. Bãlan cu prilejul soluţionãrii contestaţiei formulate împotriva deciziei de recalculare a pensiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele de lege criticate sunt contrare art. 44 şi art. 148 alin. (2) şi (4) din Constituţie, raportat la prevederile Directivei nr. 98/49/CE , ale Directivei nr. 2003/41/CE şi ale Directivei nr. 85/611/CEE . Astfel, aratã cã textele de lege criticate au eliminat sporul de grupã de muncã, pe care îl considerã a fi tot o pensie suplimentarã, iar reglementãrile comunitare menţionate protejeazã drepturile de creanţã faţã de administratorul unui fond de pensii suplimentare, respectiv statul român. În acest sens, aminteşte art. (7) din Directiva nr. 2003/41/CE a Parlamentului European şi a Consiliului.
Tribunalul Iaşi - Secţia civilã considerã cã problemele ridicate de autorul excepţiei nu ţin de neconstituţionalitatea legii, ci reprezintã exclusiv un aspect de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor normative interne prin raportare la actele normative comunitare, acte care, conform dispoziţiilor constituţionale, au supremaţie faţã de dispoziţiile legale naţionale. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate raportatã la art. 44 din Constituţie, aratã cã aceasta este neîntemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
Avocatul Poporului considerã cã textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 77, ale art. 164 alin. (3), ale art. 165, ale art. 180 alin. (1) şi ale <>art. 198 liniuţa a şaptea din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, aşa cum au fost modificate ulterior prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 338/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.
În prezent aceste texte de lege au urmãtoarea redactare:
Art. 77: "(1) Punctajul mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare se determinã prin împãrţirea numãrului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la numãrul de ani corespunzãtor stagiului complet de cotizare, prevãzut în anexa nr. 3.
(2) În situaţia asiguraţilor prevãzuţi la art. 43 şi 47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau în considerare stagiile de cotizare prevãzute la aceste articole.
(3) În situaţiile prevãzute la art. 44, la stabilirea punctajului mediu anual al asiguraţilor conform alin. (1), se iau în considerare stagiile totale de cotizare necesare prevãzute în anexele nr. 4 şi 5.
(4) La calcularea punctajului mediu anual, a punctajului anual şi a numãrului de puncte realizat în fiecare lunã se utilizeazã cinci zecimale.";
Art. 164 alin. (3): "La determinarea punctajelor anuale, pe lângã salariile prevãzute la alin. (1) se au în vedere şi sporurile cu caracter permanent, care, dupã data de 1 aprilie 1992, au fãcut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislaţiei anterioare şi care sunt înregistrate în carnetul de muncã sau sunt dovedite cu adeverinţe eliberate de unitãţi, conform legislaţiei în vigoare. Sporul de vechime care se utilizeazã la stabilirea punctajelor anuale este urmãtorul:
a) perioada 1 martie 1970 - 1 septembrie 1983: 3% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 5-10 ani; 5% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 10-15 ani; 7% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 15-20 de ani; 10% pentru o vechime în muncã totalã de peste 20 de ani;
b) perioada 1 septembrie 1983 - 1 aprilie 1992: 3% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 3-5 ani; 6% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 5-10 ani; 9% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 10-15 ani; 12% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 15-20 de ani; 15% pentru o vechime în muncã totalã de peste 20 de ani.";
Art. 165: "(1) Asiguraţii care au contribuit la Fondul pentru pensia suplimentarã cu 2%, 3%, respectiv 5%, beneficiazã de o creştere a punctajului, determinat prin aplicarea urmãtoarelor procente la punctajele anuale realizate în aceste perioade, astfel:
a) 16% pentru perioada 1 ianuarie 1967 - 1 ianuarie 1973;
b) 13% pentru perioada 1 ianuarie 1973 - 1 ianuarie 1978;
c) 14% pentru perioada 1 ianuarie 1978 - 1 iulie 1986;
d) 21% pentru perioada 1 iulie 1986 - 1 noiembrie 1990;
e) 15% pentru perioada 1 noiembrie 1990 - 1 aprilie 1991;
f) 14% pentru perioada 1 aprilie 1991 - 1 aprilie 1992;
g) 13% pentru perioada 1 aprilie 1992 - 1 ianuarie 1999;
h) 22% pentru perioada 1 ianuarie 1999 - 1 februarie 1999;
i) 17% pentru perioada de dupã 1 februarie 1999.
(2) Asiguraţii care au contribuit cu 4% la Fondul pentru pensia suplimentarã beneficiazã de o creştere a punctajului, determinat prin aplicarea urmãtoarelor procente la punctajele anuale realizate în aceste perioade, astfel:
a) 26% pentru perioada 1 iulie 1977 - 1 ianuarie 1978;
b) 28% pentru perioada 1 ianuarie 1978 - 1 iulie 1986."
Art. 180 alin. (1): "La data intrãrii în vigoare a prezentei legi pensiile de asigurãri sociale de stat, pensiile suplimentare, pensiile de asigurãri sociale pentru agricultori, stabilite pe baza legislaţiei anterioare, precum şi ajutoarele sociale stabilite potrivit legislaţiei de pensii devin pensii în înţelesul prezentei legi.";
Art. 198 liniuţa a şaptea: "La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã:[...]
- <>Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurãri sociale de stat şi asistenţa socialã, publicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 82 din 6 august 1977, cu modificãrile ulterioare;"
De asemenea, autorul excepţiei criticã şi dispoziţiile întregului Capitol IX "Dispoziţii tranzitorii" din <>Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
În opinia autorului excepţiei, textele de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 44 privind dreptul de proprietate privatã şi art. 148 alin. (2) privind prioritatea prevederilor tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi ale celorlalte reglementãri comunitare cu caracter obligatoriu, faţã de dispoziţiile contrare din legile interne, în raport cu prevederile Directivei Consiliului 98/49/CE din 29 iunie 1998 privind protecţia drepturilor la pensie suplimentarã ale salariaţilor şi persoanelor care desfãşoarã activitãţi independente, care se deplaseazã în cadrul Comunitãţii, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 209 din 25 iulie 1998, ale Directivei 85/611/CEE de coordonare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind anumite organisme de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM), publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. 375 din 31 decembrie 1985, cu modificãrile ulterioare, şi ale Directivei 2003/41/CE privind activitãţile şi supravegherea instituţiilor pentru furnizarea de pensii ocupaţionale, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 235 din 23 septembrie 2003.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã autorul excepţiei a mai ridicat şi cu un alt prilej, în acelaşi dosar al Tribunalului Iaşi, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77, art. 164 alin. (3), art. 165 şi <>art. 180 alin. (1) şi ale Capitolului IX din Legea nr. 19/2000 . Astfel, prin <>Decizia nr. 861 din 28 noiembrie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 22 ianuarie 2007, Curtea a statuat cã textele de lege criticate nu contravin art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) şi art. 44 alin. (1) din Constituţie, precizând, în acelaşi timp, cã cele mai multe dintre aspectele invocate de autorul excepţiei vizau de fapt probleme de aplicare a legii, iar nu de constituţionalitate.
În prezenta cauzã, autorul excepţiei revine, criticând aceleaşi texte de lege în raport cu prevederile Directivei Consiliului 98/49/CE , ale Directivei 2003/41/CE şi ale Directivei 85/611/CEE , dar cu invocarea, în esenţã, a aceloraşi argumente ca şi cele reţinute în <>Decizia nr. 861/2006 , astfel cã nu se mai impune reexaminarea textelor de lege criticate.
De altfel, Curtea observã cã, în ceea ce priveşte dispoziţiile directivei invocate, acestea se regãsesc în prezent transpuse, în mod distinct, în <>Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 31 mai 2006, neavând nicio incidenţã asupra pensiilor suplimentare stabilite potrivit reglementãrilor anterioare intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 .
În sfârşit, Curtea apreciazã cã nu poate fi reţinutã nici critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 198 liniuţa a şaptea din Legea nr. 19/2000 . Astfel, abrogarea legislaţiei anterioare, contrare noilor prevederi, nu poate fi privitã ca aducând atingere dreptului de proprietate, cu atât mai mult cu cât actele normative avute în vedere se referã la drepturi de asigurãri sociale distincte de dreptul prevãzut de art. 44 din Constituţie.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77, art. 164 alin. (3), art. 165, art. 180 alin. (1) şi ale art. 198 liniuţa a şaptea, precum şi cele ale Capitolului IX "Dispoziţii tranzitorii" din <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Alexandru P. Bãlan în Dosarul nr. 4.275/99/2006 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 decembrie 2007.

PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016