Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.190 din 17 septembrie 2009  privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.190 din 17 septembrie 2009 privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 octombrie 2009
DECIZIE nr. 1.190 din 17 septembrie 2009
privind excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 octombrie 2009


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Alianţa sindicalã "Gheorghe Asachi" din Iaşi în Dosarul nr. 9.634/99/2008 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca devenitã inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece, printr-o decizie anterioarã, Curtea Constituţionalã a constatat neconstituţionalitatea dispoziţiilor vizate de aceasta.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 8 aprilie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 9.634/99/2008, Tribunalul Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Alianţa sindicalã "Gheorghe Asachi" din Iaşi într-o cauzã având ca obiect pretenţii bãneşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se apreciazã cã, prin adoptarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 , aceastã autoritate executivã a refuzat sã aplice o lege adoptatã de Parlament, încãlcând prevederile constituţionale ale <>art. 1 alin. (4) şi (5) , precum şi ale <>art. 61 alin. (1) . Se susţine cã Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţã cu încãlcarea exigenţelor stabilite de <>art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie , întrucât nu a arãtat situaţia extraordinarã care a stat la baza emiterii acesteia şi nici nu a motivat corespunzãtor urgenţa reglementãrii; ordonanţa de urgenţã afecteazã drepturile constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul la un nivel de trai decent şi protecţia socialã a muncii, prevãzute de <>art. 41 alin. (2) şi (5) şi <>art. 47 din Legea fundamentalã . De asemenea, se considerã cã au fost încãlcate şi prevederile <>art. 102 alin. (1) şi (2) , precum şi cele ale <>art. 141 din Constituţie , întrucât Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţã fãrã sã fi consultat Consiliul Economic şi Social; nu au fost consultate nici "federaţiile sindicale semnatare ale contractului colectiv de muncã"; sunt încãlcate şi prevederile <>art. 20 alin. (1) şi ale <>art. 111 alin. (1) din Constituţie .
Tribunalul Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã şi-a exprimat opinia potrivit cãreia excepţia de neconstituţionalitate este fondatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
În punctul sãu de vedere Guvernul considerã cã este lipsitã de obiect critica de neconstituţionalitate extrinsecã a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 , deoarece viciile de neconstituţionalitate au fost acoperite prin adoptarea de cãtre Parlament a <>Legii nr. 145/2009 de aprobare a ordonanţei. Faţã de acestea considerã cã nu mai are relevanţã examinarea criticilor de neconstituţionalitate extrinsecã sub aspectul încãlcãrii prevederilor <>art. 1 alin. (4) şi (5) , ale <>art. 61 alin. (1) , ale <>art. 102 alin. (1) , precum şi ale <>art. 111 alin. (1) din Constituţie . În ceea ce priveşte critica referitoare la încãlcarea dispoziţiilor <>art. 41 alin. (2) din Legea fundamentalã , Guvernul precizeazã cã textele criticate sunt în concordanţã cu aceste dispoziţii, deoarece asigurã salarii al cãror cuantum este peste salariul de bazã minim brut pe ţarã, precum şi cu reglementãrile cuprinse în <>Decretul nr. 83/1975 . Dispoziţiile criticate sunt în concordanţã şi cu prevederile <>art. 47 din Constituţie , pentru cã obligaţia statului de a asigura dreptul la un nivel de trai decent este condiţionatã de existenţa resurselor financiare, corelatã cu politica în domeniul evoluţiei preţurilor şi a inflaţiei. Critica referitoare la încãlcarea dispoziţiilor <>art. 141 din Legea fundamentalã nu vizeazã veritabile probleme de neconstituţionalitate, ci modul de aplicare a unor dispoziţii legale procedurale.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Tribunalul Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã, prin Încheierea din 8 aprilie 2009, a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, însã atât din cuprinsul încheierii, cât şi din cererea formulatã în motivarea excepţiei rezultã cã excepţia vizeazã doar dispoziţiile art. 2 şi 3 din ordonanţa de urgenţã. Aşadar, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009, care au urmãtorul cuprins:
- Art. 2: "La articolul 1^1 alineatul (1), literele a) şi b) din <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
«a) pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 aprilie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bazã obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;».";
- Art. 3: "Valorile coeficientului de multiplicare 1,000 prevãzute în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a, 3a, 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b la <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã corespunzãtor perioadelor stabilite la art. 2 din prezenta ordonanţã de urgenţã."
Autorii excepţiei susţin cã dispoziţiile criticate încalcã prevederile constituţionale ale <>art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, ale <>art. 1 alin. (5) privind obligativitatea respectãrii Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, ale <>art. 20 alin. (1) referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale <>art. 41 alin. (2) şi (5) privind dreptul salariaţilor la mãsuri de protecţie socialã, ale <>art. 47 alin. (1) privind nivelul de trai, ale <>art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale <>art. 102 alin. (1) privind rolul şi structura Guvernului, ale <>art. 111 alin. (1) privind informarea Parlamentului, ale <>art. 115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţã, ale art. 141 privind Consiliul Economic şi Social.
Dispoziţiile <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 au mai format obiectul controlului de neconstituţionalitate. Astfel, prin <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 989 din 30 iunie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 31 iulie 2009, s-a constatat cã aceste dispoziţii sunt neconstituţionale, întrucât ele continuã linia trasatã de dispoziţiile <>art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 , ce fuseserã declarate neconstituţionale prin Decizia nr. 842 din 2 iunie 2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 6 iulie 2009. Tot prin considerentele <>Deciziei nr. 989 din 30 iunie 2009 , Curtea a statuat cã "cele reţinute prin considerentele referitoare la neconstituţionalitatea dispoziţiilor <>art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 sunt aplicabile mutatis mutandis şi cu privire la situaţia creatã prin adoptarea <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 ". În esenţã, Curtea a constatat cã adoptarea ordonanţelor de urgenţã numai în scopul contracarãrii unei mãsuri de politicã legislativã în domeniul salarizãrii personalului din învãţãmânt adoptate de Parlament încalcã <>art. 1 alin. (4) , <>art. 61 alin. (1) şi <>art. 115 alin. (4) . De asemenea, s-a reţinut cã "o asemenea mãsurã este contrarã dispoziţiilor <>art. 115 alin. (6) din Constituţie coroborate cu cele ale art. 41 şi art. 47 alin. (1) din Legea fundamentalã".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , "nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale", operând o cauzã de inadmisibilitate prevãzutã expres de alin. (6) al aceluiaşi articol. Având în vedere cã printr-o decizie pronunţatã la o datã ulterioarã datei sesizãrii formulate în prezenta cauzã Curtea a constatat neconstituţionalitatea dispoziţiilor criticate, urmeazã ca excepţia sã fie respinsã ca devenitã inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , precum şi al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Alianţa sindicalã "Gheorghe Asachi" din Iaşi în Dosarul nr. 9.634/99/2008 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Prim-magistrat-asistent,
Claudia Miu

----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016