Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.187 din 13 decembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1, art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1) si art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2005 privind vanzarea spatiilor proprietate privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor in care se desfasoara activitati conexe actului medical
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 29 din 15 ianuarie 2008
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1, art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1) şi <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, excepţie ridicatã de Consiliul Local al Comunei Bârsãneşti în Dosarul nr. 3.454/2006 (nr. în format nou 1.878/110/2007) al Tribunalului Bacãu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care aratã cã, ulterior sesizãrii cu prezenta excepţie, Curtea Constituţionalã, prin <>Decizia nr. 871 din 9 octombrie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 701 din 17 octombrie 2007, a constatat neconstituţionalitatea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 în integralitatea sa. Prin urmare, în temeiul <>art. 29 alin. (3) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 18 aprilie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 3.454/2006 (nr. în format nou 1.878/110/2007), Tribunalul Bacãu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 4, art. 5 alin. (1) şi <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical. Excepţia a fost ridicatã de Consiliul Local al Comunei Bârsãneşti într-o cauzã având ca obiect judecarea acţiunii în contencios administrativ prin care Instituţia Prefectului din Judeţul Bacãu a chemat în judecatã Consiliul Local al Comunei Bârsãneşti, solicitând instanţei sã oblige pârâtul sã adopte o hotãrâre privind lista spaţiilor cu destinaţia de cabinete medicale ce urmeazã a fi vândute potrivit dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 .
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, se susţine cã prevederile <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 contravine protecţiei constituţionale a dreptului de proprietate privatã, deoarece instituie obligaţia consiliilor locale de a vinde spaţiile proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale cu destinaţia de cabinete medicale sau în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, fãrã a exista o negociere directã sau licitaţie publicã. De asemenea, se mai susţine cã impunerea de cãtre legiuitor a unui preţ de vânzare "modic" contravine dispoziţiilor art. 44 alin. (3), (4) şi (6) din Constituţie, iar prevederile art. 5 din acest act normativ încalcã principiile constituţionale ale descentralizãrii, autonomiei locale şi deconcentrãrii serviciilor publice.
Tribunalul Bacãu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, având în vedere scopul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 , şi anume finalizarea procesului de reformã în domeniul asistenţei medicale ambulatorii.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintã prevederile art. 1, art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1) şi <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 22 iulie 2005, ordonanţã ce a fost aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 236/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 14 iunie 2006.
Textele de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- Art. 1: "(1) Prezenta ordonanţã de urgenţã stabileşte cadrul juridic pentru vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale în care, la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, funcţioneazã unitãţi medicale înfiinţate şi organizate potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor de liberã practicã pentru serviciile publice conexe actului medical, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 598/2001 , a spaţiilor organizate ca centre de diagnostic şi tratament sau centre medicale cu personalitate juridicã, precum şi a spaţiilor cu destinaţie pentru activitãţi medicale sau activitãţi conexe actului medical, neutilizate.
(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, prin spaţiu medical se înţelege spaţiul în care se desfãşoarã efectiv activitate medicalã şi activitate medicalã conexã, precum şi cota indivizã corespunzãtoare din spaţiul comun.
(3) Prevederile alin. (1) se aplicã şi spaţiilor medicale ale ministerelor cu reţea sanitarã proprie, cu acordul ministerelor de resort."
- Art. 4 alin. (1): "(1) În termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã, consiliile judeţene sau consiliile locale, dupã caz, aprobã prin hotãrâre lista spaţiilor din proprietatea privatã a acestora ori din proprietatea privatã a statului şi care se aflã în administrarea lor, ce urmeazã sã fie vândute potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţã. Listele astfel aprobate vor fi afişate în mod obligatoriu la sediul consiliului local/judeţean şi publicate pe site-ul consiliului judeţean."
- Art. 5 alin. (1): "(1) Prefecţii vor veghea ca hotãrârea prevãzutã la art. 4 sã cuprindã toate spaţiile medicale care cad sub incidenţa prezentei ordonanţe de urgenţã. În acest scop hotãrârile consiliilor locale şi ale consiliilor judeţene vor fi comunicate prefecţilor în termen de cel mult 10 zile de la adoptare şi vor fi afişate la sediul primãriei, respectiv al consiliului judeţean. Prefectul va cere completarea sau modificarea listei, dacã este cazul, iar în situaţia în care se refuzã solicitarea prefectului, acesta se va putea adresa instanţei de contencios administrativ."
- Art. 8: "(1) Preţul de vânzare al spaţiului medical se stabileşte diferenţiat, pe categorii de localitãţi, conform <>Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - secţiunea a IV-a "Reţeaua de localitãţi", cu modificãrile ulterioare, prin stabilirea de preţuri maximale, dupã cum urmeazã:
a) pentru localitãţile de gradul 0, municipiul Bucureşti, 70 euro/mp;
b) pentru localitãţile de rangul I, 50 euro/mp;
c) pentru localitãţile de rangul II, 40 euro/mp;
d) pentru localitãţile de rangul III, 30 euro/mp;
e) pentru localitãţile de rangul IV, 20 euro/mp;
f) pentru localitãţile de rangul V, 15 euro/mp.
(2) Preţurile stabilite conform prevederilor alin. (1) sunt diminuate de cãtre comisie cu câte 10%, dacã:
a) clãdirea este mai veche de 30 de ani;
b) spaţiul este situat într-o localitate cu deficit de medici."
În opinia autorului excepţiei, textele legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 44 alin. (1) teza întâi privind garantarea dreptului de proprietate privatã, alin. (3) referitor la expropriere, alin. (4) privind naţionalizarea, alin. (6) referitor la despãgubirile cuvenite proprietarului în cazul exproprierii sau al folosirii subsolului unei proprietãţi imobiliare de cãtre autoritatea publicã şi art. 120 alin. (1) privind principiile descentralizãrii, autonomiei locale şi deconcentrãrii serviciilor publice.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã observã cã, prin <>Decizia nr. 871 din 9 octombrie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 701 din 17 octombrie 2007, instanţa de contencios constituţional a constatat cã dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 236/2006 , sunt neconstituţionale.
Întrucât decizia amintitã a fost pronunţatã ulterior sesizãrii Curţii cu prezenta excepţie de neconstituţionalitate şi având în vedere dispoziţiile <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora "Nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale", coroborat cu alin. (6) al aceluiaşi articol din aceeaşi lege, Curtea constatã cã excepţia urmeazã a fi respinsã ca devenitã inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1, art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1) şi <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, excepţie ridicatã de Consiliul Local al Comunei Bârsãneşti în Dosarul nr. 3.454/2006 (nr. în format nou 1.878/110/2007) al Tribunalului Bacãu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 decembrie 2007.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: