Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.179 din 6 noiembrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul 2007, aprobata cu modificari prin Legea nr. 232/2007 , si pentru acordarea unor cresteri salariale pentru functionarii publici in anul 2008, precum si ale Ordonantei Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de baza si al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, precum si unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 866 din 22 decembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 10/2008 , excepţie ridicatã de Federaţia Naţionalã a Sindicatelor din Administraţie în Dosarul nr. 652/33/2008 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca inadmisibilã, deoarece prin excepţia invocatã se solicitã interpretarea textului de lege.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 iunie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 652/33/2008, Curtea de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 şi <>Ordonanţei Guvernului nr. 10/2008 , excepţie ridicatã de Federaţia Naţionalã a Sindicatelor din Administraţie în cauza ce are ca obiect judecarea anulãrii unor ordonanţe ale Guvernului.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã <>Ordonanţa Guvernului nr. 9/2008 şi <>Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 9 şi art. 41 alin. (5) din Constituţie, precum şi art. 8 alin. (2) din Convenţia nr. 87 privind libertatea sindicalã şi protecţia dreptului sindical şi art. 21 din Carta socialã europeanã. Se aratã, în esenţã, cã Federaţia Naţionalã a Sindicatelor din Administraţie nu a participat la şedinţele publice ale Guvernului la care s-au dezbãtut probleme legate de domeniul administraţiei publice. Guvernul trebuia sã dea dovadã de mai multã precizie şi acurateţe în reglementare şi sã alinieze în manierã expresã prevederile ordonanţei de reglementare a drepturilor funcţionarilor publici cu prevederile minimale ale Contractului colectiv de muncã unic la nivel naţional pe anii 2007-2010.
Curtea de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal opineazã în sensul admiterii în parte a excepţiei de neconstituţionalitate invocate.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Se aratã cã dispoziţiile legale criticate se circumscriu domeniului de reglementare prevãzut la art. 41 alin. (5) din Constituţie.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se aratã cã reglementãrile cuprinse în <>Ordonanţa Guvernului nr. 9/2008 şi <>Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 nu contravin prevederilor constituţionale şi normelor internaţionale invocate de autorul excepţiei.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pânã la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordã funcţionarilor publici în anul 2007, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 232/2007 , şi pentru acordarea unor creşteri salariale pentru funcţionarii publici în anul 2008, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 80 din 1 februarie 2008, precum şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bazã şi al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, precum şi unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 1 februarie 2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 şi a <>Ordonanţei Guvernului nr. 10/2008 are în vedere constituţionalitatea extrinsecã a acestora, invocându-se în exclusivitate nerespectarea procedurii de adoptare a ordonanţelor.
Astfel, în motivarea excepţiei se susţine cã, prin nerespectarea prevederilor art. 61 alin. (1) din Contractul colectiv de muncã unic la nivel naţional pe anii 2007-2010, referitoare la drepturile salariale minimale ale funcţionarilor publici, la adoptarea de cãtre Guvern a celor douã acte normative, au fost încãlcate dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 9 privind sindicatele, patronatele şi asociaţiile profesionale şi art. 41 alin. (5) referitor la dreptul salariaţilor la negocieri colective în materie de muncã. De asemenea, au fost încãlcate prevederile art. 8 alin. (2) din Convenţia nr. 87 privind libertatea sindicalã şi protecţia dreptului sindical, ratificatã prin <>Decretul nr. 213/1957 , publicat în Buletinul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 18 ianuarie 1958, precum şi ale <>art. 21 din Carta socialã europeanã revizuitã, ratificatã prin Legea nr. 74/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 4 mai 1999.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Verificarea constituţionalitãţii externe (extrinseci) a unor ordonanţe ale Guvernului presupune compararea lor cu formele de adoptare a ordonanţelor prevãzute de Constituţie. Aşadar, în acest caz, controlul de constituţionalitate constã în verificarea îndeplinirii în mod efectiv a condiţiilor de ordin constituţional pentru adoptarea actelor normative examinate. Din acest punct de vedere, atât dispoziţiile art. 9 din Constituţie, care se referã la constituirea şi activitatea sindicatelor, cât şi cele ale art. 41 alin. (5), referitoare la convenţiile colective, nu reprezintã norme privind procedura de adoptare a ordonanţelor Guvernului. Or, prin natura sa, Constituţia conţine doar cele mai importante norme de adoptare a legilor, a cãror nerespectare conduce la posibilitatea constatãrii neconstituţionalitãţii extrinseci a legii. De aceea, dacã legiuitorul respectã normele de adoptare, legitimitatea constituţionalã a dispoziţiei legale controlate nu poate fi negatã.
Analizând criticile de neconstituţionalitate în ceea ce priveşte reglementãrile cuprinse în tratatele internaţionale invocate, Curtea reţine cã aceste texte nu au nicio legãturã cu procedura adoptãrii ordonanţelor şi nici cu conţinutul acestora, şi anume salariile de bazã şi alte drepturi ale personalului bugetar, întrucât art. 8 alin. (2) din Convenţia nr. 87 privind libertatea sindicalã şi protecţia dreptului sindical se referã, astfel cum rezultã din chiar titlul acesteia, la libertatea sindicalã. De asemenea art. 21 din Carta socialã europeanã, revizuitã, prevede dreptul lucrãtorilor la informare şi consultare.
Faţã de cele de mai sus, având în vedere dispoziţiile <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora sunt neconstituţionale acele prevederi care încalcã dispoziţiile sau principiile Constituţiei, Curtea constatã cã excepţia este inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pânã la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordã funcţionarilor publici în anul 2007, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 232/2007 , şi pentru acordarea unor creşteri salariale pentru funcţionarii publici în anul 2008, precum şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bazã şi al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, precum şi unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, excepţie ridicatã de Federaţia Naţionalã a Sindicatelor din Administraţie în Dosarul nr. 652/33/2008 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 noiembrie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: