Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.172 din 11 decembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 36 alin. (1), ale art. 99 alin. (1) pct. 8 si ale art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 54 din 23 ianuarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 36 alin. (1), ale art. 99 alin. (1) pct. 8 şi ale art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 3 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicatã de Ovidiu Bulai în Dosarul nr. 7.782/301/2007 al Judecãtoriei Sectorului 3 Bucureşti - Secţia civilã.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei de neconstituţionalitate, lipsã fiind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, Ovidiu Bulai solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã în faţa instanţei de judecatã, considerând cã dispoziţiile criticate contravin prevederilor art. 22 alin. (1) şi ale art. 23 alin. (1) din Constituţie. De asemenea, susţine cã reglementarea comunitarã în materie este normã de recomandare şi nu stabileşte obligaţia folosirii centurii de siguranţã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 12 iulie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 7.782/301/2007, Judecãtoria Sectorului 3 Bucureşti - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 36 alin. (1), ale art. 99 alin. (1) pct. 8 şi ale art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 3 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Excepţia a fost ridicatã de Ovidiu Bulai, într-o cauzã având ca obiect soluţionarea plângerii contravenţionale împotriva unui proces-verbal de contravenţie.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece obligaţia de a purta centura de siguranţã încalcã dreptul persoanei de a dispune de ea însãşi şi aduce atingere vieţii intime, private şi de familie. Totodatã, aratã cã aceastã obligaţie nu serveşte în nici un mod interesului public şi, prin urmare, nerespectarea ei nu poate constitui contravenţie şi nu poate fi sancţionatã ca atare.
Judecãtoria Sectorului 3 Bucureşti - Secţia civilã şi-a exprimat opinia în sensul cã textele criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate, întrucât instituirea unei astfel de obligaţii de cãtre legiuitor se înscrie în categoria mãsurilor luate de stat pentru îndeplinirea obligaţiilor sale pozitive legate de intervenţia activã în garantarea dreptului la viaţã şi a dreptului la integritate fizicã şi psihicã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã dispoziţiile criticate nu încalcã prevederile constituţionale invocate, deoarece obligaţia conducãtorului auto de a purta centura de siguranţã în timpul deplasãrii pe drumurile publice se înscrie în categoria mãsurilor luate de stat pentru îndeplinirea obligaţiilor sale pozitive legate de intervenţia sa activã pentru garantarea dreptului la viaţã şi la integritate fizicã şi psihicã.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile criticate nu conţin norme contrare dreptului la viaţã şi la integritate fizicã şi psihicã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 36 alin. (1), ale art. 99 alin. (1) pct. 8 şi ale art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 3 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006.
Prevederile art. 99 alin. (1) pct. 8 au fost modificate prin <>art. I pct. 37 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2007 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 29 iunie 2007.
Astfel, dispoziţiile criticate au urmãtorul cuprins:
- Art. 36 alin. (1): "Conducãtorii de autovehicule şi persoanele care ocupã locuri prevãzute prin construcţie cu centuri sau dispozitive de siguranţã omologate trebuie sã le poarte în timpul circulaţiei pe drumurile publice, cu excepţia cazurilor prevãzute în regulament.";
- Art. 99 alin. (1) pct. 8: "Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda prevãzutã în clasa I de sancţiuni urmãtoarele fapte sãvârşite de cãtre persoane fizice: [...] 8. nerespectarea obligaţiei pasagerilor aflaţi într-un autovehicul de a purta, în timpul deplasãrii pe drumurile publice, centura sau dispozitivele de siguranţã omologate;";
- Art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 3: "Sãvârşirea de cãtre conducãtorul de autovehicul sau tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângã sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui numãr de puncte de penalizare, dupã cum urmeazã: a) 2 puncte de penalizare pentru sãvârşirea urmãtoarelor fapte: [...] 3. nerespectarea obligaţiei de a purta, în timpul circulaţiei pe drumurile publice, centura de siguranţã ori cãştile de protecţie omologate, dupã caz;".
În susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia invocã prevederile constituţionale ale art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale art. 22 alin. (1) referitoare la dreptul la viaţã şi la integritate fizicã şi psihicã, ale art. 23 alin. (1) privind inviolabilitatea libertãţii individuale şi a siguranţei persoanei, ale art. 26 alin. (2) privind dreptul persoanei de a dispune de ea însãşi şi ale art. 53 referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã s-a pronunţat asupra dispoziţiilor <>art. 36 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 - raportate la prevederile constituţionale ale art. 22 alin. (1), ale art. 23 alin. (1) şi ale <>art. 26 alin. (2), prin Decizia nr. 689/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 717 din 23 octombrie 2007, constatând cã acestea sunt constituţionale. Cu acel prilej, s-a reţinut cã obligaţia instituitã în sarcina conducãtorilor de autovehicule şi persoanelor care ocupã locuri prevãzute prin construcţie cu centuri sau dispozitive de siguranţã ori omologate de a le utiliza reprezintã mãsuri de ordin legislativ menite sã asigure protejarea vieţii, sãnãtãţii şi integritãţii fizice a persoanelor, iar necesitatea impunerii unei astfel de obligaţii a fost doveditã de studii care au relevat cã purtarea centurilor sau a dispozitivelor de siguranţã reduce riscul producerii unor accidente mortale sau cu consecinţe grave pe drumurile publice. Aceastã obligaţie este în acord cu exigenţele Uniunii Europene, concretizate în prevederile Directivei Consiliului Uniunii Europene din 16 decembrie 1991, de apropiere a legislaţiilor statelor membre privind utilizarea obligatorie a centurii de siguranţã în vehiculele cu o capacitate mai micã de 3,5 tone (publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene L 373/26 din 31 decembrie 1991).
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã a reconsidera jurisprudenţa Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele acestei decizii îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã.
Referitor la celelalte dispoziţii criticate din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 , Curtea constatã cã acestea reglementeazã sancţiunea pentru nerespectarea obligaţiei impuse de dispoziţiile art. 36 alin. (1), fiind indisolubil legate de acestea. Prin urmare, pentru aceleaşi considerente, şi prevederile art. 99 alin. (1) pct. 8 şi ale art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 3 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 sunt constituţionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 36 alin. (1), ale art. 99 alin. (1) pct. 8 şi ale art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 3 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicatã de Ovidiu Bulai în Dosarul nr. 7.782/301/2007 al Judecãtoriei Sectorului 3 Bucureşti - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 11 decembrie 2007.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof.univ.dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: