Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.133 din 10 septembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuta din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 679 din 9 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 298 alin. (2) ultima liniuţã din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Petrom" - S.A. în dosarele nr. 802/112/2009, nr. 675/112/2009, nr. 763/112/2009, nr. 767/112/2009, nr. 739/112/2009, nr. 726/112/2009, nr. 725/112/2009, nr. 801/112/2009, nr. 699/112/2009, nr. 693/112/2009, nr. 740/112/2009, nr. 737/112/2009, nr. 799/112/2009, nr. 775/112/2009, nr. 765/112/2009, nr. 779/112/2009, nr. 730/112/2009, nr. 782/112/2009, nr. 790/112/2009, nr. 796/112/2009, nr. 479/112/2009, nr. 674/112/2009, nr. 723/112/2009, nr. 692/112/2009, nr. 481/112/2009, nr. 721/112/2009, nr. 684/112/2009, nr. 682/112/2009, nr. 750/112/2009, nr. 751/112/2009, nr. 791/112/2009, nr. 688/112/2009, nr. 686/112/2009, nr. 727/112/2009, nr. 480/112/2009, nr. 732/112/2009, nr. 781/112/2009, nr. 743/112/2009, nr. 697/112/2009, nr. 698/112/2009, nr. 3.257/112/2008, nr. 772/112/2009, nr. 776/112/2009, nr. 761/112/2009, nr. 3.258/112/2008, nr. 798/112/2009, nr. 672/112/2009, nr. 742/112/2009, nr. 744/112/2009, nr. 747/112/2009, nr. 679/112/2009, nr. 673/112/2009, nr. 778/112/2009, nr. 689/112/2009 şi nr. 678/112/2009 ale Tribunalului Bistriţa-Nãsãud - Secţia civilã, precum şi în dosarele nr. 5.308/108/2008, nr. 5.307/108/2008, nr. 3.121/108/2008, nr. 1.043/108/2009, nr. 3.120/108/2008, nr. 5.221/108/2008 şi nr. 5.309/108/2008 ale Tribunalului Arad Secţia de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere obiectul identic al excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 2.284D/2009 nr. 2.333D/2009, nr. 2.351D/2009 - nr. 2.355D/2009 şi nr. 2.425D/2009 - nr. 2.431D/2009, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea dispune, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , conexarea dosarelor nr. 2.285D/2009 nr. 2.333D/2009, nr. 2.351D/2009 - nr. 2.355D/2009 şi nr. 2.425D/2009 - nr. 2.431D/2009 la Dosarul nr. 2.284D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin încheierile din 16 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 802/112/2009, nr. 675/112/2009, nr. 763/112/2009, nr. 767/112/2009, nr. 739/112/2009, nr. 726/112/2009, nr. 725/112/2009, nr. 801/112/2009, nr. 699/112/2009, nr. 693/112/2009, nr. 740/112/2009, nr. 737/112/2009, nr. 799/112/2009, nr. 775/112/2009, nr. 765/112/2009, nr. 779/112/2009, nr. 730/112/2009, nr. 782/112/2009, nr. 790/112/2009, nr. 796/112/2009, nr. 479/112/2009, nr. 674/112/2009, nr. 723/112/2009, nr. 692/112/2009, nr. 481/112/2009, nr. 721/112/2009, nr. 684/112/2009, nr. 682/112/2009, nr. 750/112/2009, nr. 751/112/2009, nr. 791/112/2009, nr. 688/112/2009, nr. 686/112/2009, nr. 727/112/2009, nr. 480/112/2009, nr. 732/112/2009, nr. 781/112/2009, nr. 743/112/2009, nr. 697/112/2009, nr. 698/112/2009, nr. 3.257/112/2008, nr. 772/112/2009, nr. 776/112/2009, nr. 761/112/2009, nr. 3.258/112/2008, nr. 798/112/2009, nr. 672/112/2009, nr. 742/112/2009, nr. 744/112/2009, nr. 747/112/2009, nr. 679/112/2009, nr. 673/112/2009, nr. 778/112/2009, nr. 689/112/2009 şi nr. 678/112/2009 de Tribunalul Bistriţa-Nãsãud - Secţia civilã, precum şi prin încheierile din 12 şi 26 martie 2009, pronunţate în dosarele nr. 5.308/108/2008, nr. 5.307/108/2008, nr. 3.121/108/2008, nr. 1.043/108/2009, nr. 3.120/108/2008, nr. 5.221/108/2008 şi nr. 5.309/108/2008 de Tribunalul Arad Secţia de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncã şi asigurãri sociale, Curtea Constituţionalã a fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 298 alin. (2) ultima liniuţã din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.
Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Petrom" S.A. din Bucureşti cu prilejul soluţionãrii unor acţiuni civile având ca obiect drepturi bãneşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã art. 298 alin. (2) ultima liniuţã din Codul muncii, care prevede cã orice dispoziţie contrarã acestui act normativ se abrogã, este contrar dispoziţiilor art. 1 alin. (4) şi (5), art. 73 alin. (3) lit. p) şi art. 79 alin. (1) din Constituţie, precum şi prevederilor art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. Astfel, considerã cã textul de lege criticat, prin formularea sa imprecisã, poate ridica dificultãţi de interpretare şi aplicare a legii. În acest sens, autorul face referire la normele procedurale aplicabile în speţa sa, care au ca obiect conflicte de muncã, arãtând cã art. 298 alin. (2) ultima liniuţã din Codul muncii nu este în mãsurã sã clarifice care dintre acestea urmeazã sã se aplice. Astfel, prevederile <>art. 72 din Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de muncã sunt diferite de cele ale art. 284 din Codul muncii, care reglementeazã aceeaşi materie, respectiv instanţa competentã sã soluţioneze aceste conflicte. Cu toate cã, din perspectiva principiilor de aplicare a legii în timp, în speţã ar trebui sã fie incidente reglementãrile mai noi, respectiv cele ale Codului muncii, caracterul special pe care îl are <>Legea nr. 168/1999 faţã de dreptul comun în materie, reglementat de Codul muncii, poate conduce la o concluzie contrarã, potrivit cãreia incidente ar fi dispoziţiile legii speciale. Toate aceste argumente sprijinã concluzia pe care autorul excepţiei o considerã esenţialã pentru motivarea sa, anume cã prevederile art. 298 alin. (2) ultima liniuţã din Codul muncii încalcã principiul efectivitãţii juridice, consacrat de Curtea Europeanã a Drepturilor Omului. Acest principiu presupune cã legiuitorul are obligaţia de a asigura adoptarea unor dispoziţii legale eficiente care sã fie coerente (cauza Unedic contra Franţei-2008), sã evite paralelismul legislativ (cauza Katz contra României-2009), sã aibã vocaţia de a respecta drepturile şi libertãţile fundamentale ale cetãţenilor şi sã aibã o aplicabilitate practicã uniformã, pentru a se evita o jurisprudenţã neuniformã (cauza Santos Pinto contra Portugaliei-2008). În plus faţã de acestea, autorul excepţiei aminteşte cã, prin dispoziţiile art. 62 alin. (1) şi <>art. 63 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, legiuitorul a impus cu caracter imperativ abrogarea expresã directã, excluzând, prin urmare, abrogarea implicitã. Acest mod de abordare a fost determinat atât pentru a asigura coerenţa sistemului legislativ, cât şi pentru a asigura eficacitatea principiului separaţiei puterilor în stat, întrucât nu permite judecãtorului sã legifereze expres unde legiuitorul a tãcut implicit, respectiv sã constate abrogarea, deşi legiuitorul nu a fãcut-o. Nerespectarea prevederilor <>Legii nr. 24/2000 prin reglementarea unei norme care are un efect abrogator implicit, precum textul de lege criticat, are semnificaţia încãlcãrii art. 1 alin. (5) din Constituţie care prevede obligativitatea respectãrii Constituţiei şi a legilor, obligativitate cãreia trebuie sã i se supunã inclusiv Parlamentul, întrucât textul constituţional nu face nicio distincţie cu privire la destinatarii normei.
Instanţele de judecatã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorulraportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 298 alin. (2) ultima liniuţã din Legea nr. 53/2003 Codul muncii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, dispoziţii potrivit cãrora "Pe data intrãrii în vigoare a prezentului cod se abrogã: [...] - orice alte dispoziţii contrare."
Autorul excepţiei considerã cã textul de lege criticat este contrar urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 1 alin. (4) şi (5), care consacrã principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi obligaţia respectãrii Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, art. 73 alin. (3) lit. p), care stabileşte domeniul de reglementare al legii, şi art. 79 alin. (1) referitor la atribuţiile Consiliului Legislativ. De asemenea, considerã cã este încãlcat şi art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale privind dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã argumentele invocate de autor nu vizeazã o veritabilã problemã de constituţionalitate, ci constituie o problemã de interpretare şi de aplicare a legii ce ţine de resortul instanţelor judecãtoreşti, iar nu de cel al instanţei de contencios constituţional.
În acest sens, asupra unor critici identice, s-a pronunţat Curtea Constituţionalã prin <>Decizia nr. 1.005 din 7 iulie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 18 august 2009.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 298 alin. (2) ultima liniuţã din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Petrom" - S.A. în dosarele nr. 802/112/2009, nr. 675/112/2009, nr. 763/112/2009, nr. 767/112/2009, nr. 739/112/2009, nr. 726/112/2009, nr. 725/112/2009, nr. 801/112/2009, nr. 699/112/2009, nr. 693/112/2009, nr. 740/112/2009, nr. 737/112/2009, nr. 799/112/2009, nr. 775/112/2009, nr. 765/112/2009, nr. 779/112/2009, nr. 730/112/2009, nr. 782/112/2009, nr. 790/112/2009, nr. 796/112/2009, nr. 479/112/2009, nr. 674/112/2009, nr. 723/112/2009, nr. 692/112/2009, nr. 481/112/2009, nr. 721/112/2009, nr. 684/112/2009, nr. 682/112/2009, nr. 750/112/2009, nr. 751/112/2009, nr. 791/112/2009, nr. 688/112/2009, nr. 686/112/2009, nr. 727/112/2009, nr. 480/112/2009, nr. 732/112/2009, nr. 781/112/2009, nr. 743/112/2009, nr. 697/112/2009, nr. 698/112/2009, nr. 3.257/112/2008, nr. 772/112/2009, nr. 776/112/2009, nr. 761/112/2009, nr. 3.258/112/2008, nr. 798/112/2009, nr. 672/112/2009, nr. 742/112/2009, nr. 744/112/2009, nr. 747/112/2009, nr. 679/112/2009, nr. 673/112/2009, nr. 778/112/2009, nr. 689/112/2009 şi nr. 678/112/2009 ale Tribunalului Bistriţa-Nãsãud Secţia civilã, precum şi în dosarele nr. 5.308/108/2008, nr. 5.307/108/2008, nr. 3.121/108/2008, nr. 1.043/108/2009, nr. 3.120/108/2008, nr. 5.221/108/2008 şi nr. 5.309/108/2008 ale Tribunalului Arad - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 septembrie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: