Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.104 din 8 septembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preturilor locale de referinta pentru energia termica furnizata populatiei prin sisteme centralizate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 483/2006
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 9 octombrie 2009
DECIZIE nr. 1.104 din 8 septembrie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţã pentru energia termicã furnizatã populaţiei prin sisteme centralizate, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 483/2006
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 9 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţã pentru energia termicã furnizatã populaţiei prin sisteme centralizate, excepţie ridicatã de Asociaţia de Proprietari din blocul nr. 5, str. Crângaşi nr. 9, sectorul 6, Bucureşti, în Dosarul nr. 2.399/302/2008 al Judecãtoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilã.
La apelul nominal se prezintã Victor Costache, împuternicit al Asociaţiei de Proprietari, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii Constituţionale acordã cuvântul pãrţii prezente. Aceasta susţine cã dispoziţiile cuprinse în <>Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 sunt contrare Constituţiei, deoarece "introduc discriminarea şi nedreptãţirea unor categorii de consumatori în ceea ce priveşte subvenţionarea prin ajutoare de stat a producerii şi distribuţiei energiei termice prin sisteme centralizate". Depune note scrise prin care solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã <>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 nu contravine prevederilor <>art. 16 alin. (1) din Constituţie , întrucât tratamentul diferit este justificat obiectiv şi raţional. În acest sens, invocã jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, şi anume <>Decizia nr. 132/2009 . În ceea ce priveşte raportarea criticii de neconstituţionalitate la <>art. 52 din Legea fundamentalã , considerã cã acesta nu este incident în cauzã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 26 ianuarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 2.399/302/2008, Judecãtoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţã pentru energia termicã furnizatã populaţiei prin sisteme centralizate, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 483/2006 . Excepţia a fost ridicatã de Asociaţia de Proprietari din blocul nr. 5, str. Crângaşi nr. 9, sectorul 6, Bucureşti, într-o cauzã având ca obiect o acţiune în pretenţii, respectiv obligarea Guvernului şi a Ministerului Finanţelor Publice la plata unor sume de bani, cu titlu de subvenţii pentru energia termicã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile <>art. 16 alin. (1) şi ale <>art. 52 alin. (1) din Constituţie , deoarece "creeazã un tratament favorizant unor grupuri de consumatori", prin "ajutoarele acordate pentru subvenţionarea energiei termice pe filiera producãtorilor şi distribuitorilor". Se aratã cã, în acest mod, se instituie o inegalitate între consumatorii casnici de energie termicã racordaţi la sistemele centralizate de încãlzire şi restul consumatorilor neracordaţi.
Judecãtoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilã precizeazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã dispoziţiile <>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 nu aduc atingere drepturilor recunoscute de lege reclamantei şi nu creeazã un tratament discriminatoriu. Astfel, menţioneazã cã stabilirea, printr-un act normativ de aceeaşi forţã ca şi legea, a modului de acordare a ajutoarelor de stat pentru energia termicã nu este de naturã sã instituie o discriminare, fiind aplicabilã tuturor categoriilor de persoane vizate de norma juridicã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 sunt constituţionale. În acest sens, invocã jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, şi anume <>Decizia nr. 132/2009 .
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile împuternicitului autorului excepţiei, concluziile procurorului, notele scrise depuse la dosar, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , precum şi ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţã pentru energia termicã furnizatã populaţiei prin sisteme centralizate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 692 din 14 august 2006, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 483/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.028 din 27 decembrie 2006. Ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, alin. (1) al <>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 a fost modificat prin <>art. I pct. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 13/2009 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 594 din 28 august 2009.
Astfel, dispoziţiile de lege criticate au urmãtorul conţinut:
"Art. 4. - (1) În vederea compensãrii creşterilor neprevizionate ale preţurilor la combustibilii utilizaţi pentru producerea energiei termice furnizate populaţiei prin sisteme centralizate pe perioada derulãrii programului «Termoficare 2006-2015 cãldurã şi confort», aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 462/2006 pentru aprobarea programului «Termoficare 2006-2015 cãldurã şi confort» şi înfiinţarea Unitãţii de management al proiectului, republicatã, se acordã furnizorilor de energie termicã sume din bugetele locale, inclusiv din sume transferate bugetelor locale de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2) Valoarea sumelor de la bugetul de stat prevãzute la alin. (1) va fi de maximum 45% din costurile determinate conform reglementãrilor în vigoare pentru combustibilul propriu folosit pentru producerea energiei termice destinate populaţiei.
(3) Autoritãţile de reglementare competente vor elabora în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe metodologiile de determinare a sumelor necesare prevãzute la alin. (1). Pe baza acestor metodologii, autoritãţile de reglementare competente vor stabili anual sumele necesare potrivit prevederilor alin. (1).
(4) Autoritãţile administraţiei publice locale vor asigura din bugetele locale sumele necesare acoperirii integrale a diferenţei dintre preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice livrate populaţiei şi preţurile locale de referinţã, dupã acordarea sumelor de la bugetul de stat, potrivit alin. (1), dar nu mai puţin de 10% din valoarea costurilor totale.
(5) Pentru menţinerea unor preţuri suportabile la energia termicã livratã populaţiei, energia electricã produsã în cogenerare va fi preluatã cu prioritate în regim reglementat."
Prevederile constituţionale pretins încãlcate sunt cuprinse în <>art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în drepturi şi <>art. 52 alin. (1) referitor la dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã.
Autorul excepţiei susţine, în esenţã, cã se aplicã un tratament juridic diferit consumatorilor casnici racordaţi la sistemul centralizat de energie termicã, faţã de cei neracordaţi la un astfel de sistem, prin acordarea unor sume de la bugetul de stat şi de la bugetele locale, cu titlu de ajutoare de stat pentru subvenţionarea producţiei şi a transportului de energie termicã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile de lege criticate au mai fãcut recent obiect al controlului de constituţionalitate, într-o cauzã în care autor al excepţiei era tot o asociaţie de proprietari, iar motivele de neconstituţionalitate, precum şi textele din Legea fundamentalã invocate ca fiind încãlcate erau identice celor din prezenta cauzã.
Astfel, prin <>Decizia nr. 132 din 3 februarie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 4 martie 2009, Curtea a respins, cu majoritate de voturi, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 , statuând cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, întrucât tratamentul diferit instituit între consumatorii casnici de energie termicã este justificat în mod obiectiv şi raţional, iar principiul constituţional al egalitãţii nu are semnificaţia unei uniformitãţi de tratament juridic.
Considerentele şi soluţia pronunţatã în decizia menţionatã îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã, astfel încât propunem respingerea excepţiei ca neîntemeiatã.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , precum şi al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţã pentru energia termicã furnizatã populaţiei prin sisteme centralizate, excepţie ridicatã de Asociaţia de Proprietari din blocul nr. 5, str. Crângaşi nr. 9, sectorul 6, Bucureşti, în Dosarul nr. 2.399/302/2008 al Judecãtoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 septembrie 2009.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: