Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.094 din 8 septembrie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.094 din 8 septembrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 808 din 16 noiembrie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Daniela Ramona Mariţiu - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 19 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã Niele Trading LTD din Nicosia în Dosarul nr. 168/33/2010 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal. Excepţia formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 3.009D/2010.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Magistratul-asistent referã asupra cererii depuse la dosar de cãtre autorul excepţiei, prin care acesta relevã faptul cã nu a fost corect citat, în cuprinsul citaţiei fiind arãtat greşit obiectul excepţiei de neconstituţionalitate. În legãturã cu acest incident, magistratul-asistent aratã cã procedura de citare a autorului excepţiei a fost refãcutã prin telegramã, în cuprinsul acesteia fãcându-se menţiunea corectã asupra obiectului excepţiei de neconstituţionalitate.
    Reprezentantul Ministerului Public considerã procedura de citare ca fiind îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. Aratã cã persoana juridicã interesatã poate plãti taxa judiciarã de timbru în contul bugetului local al unitãţii administrativ-teritoriale în a cãrei razã aceasta îşi are sediul social.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 19 aprilie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 168/33/2010, Curtea de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 19 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã Niele Trading LTD din Nicosia într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei cereri de revizuire.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine cã textul de lege criticat reţine obligaţia oricãrei persoane, înainte de a se adresa unei instanţe de judecatã, de a vãrsa taxa judiciarã de timbru în contul unitãţii administrativ-teritoriale în raza cãreia îşi are domiciliul/sediul social. În continuare aratã cã, din perspectiva sa, persoanã juridicã înmatriculatã pe teritoriul Uniunii Europene, aceastã obligaţie este imposibil de realizat, structura administrativã în a cãrei razã îşi are sediul social autoarea excepţiei nerealizând încasarea unor asemenea taxe. În raport cu acest considerent, autorul excepţiei considerã cã textul criticat încalcã dreptul la o instanţã de judecatã.
    Curtea de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal apreciazã dispoziţiile legale criticate ca nefiind în concordanţã cu Legea fundamentalã. Astfel, dacã se interpreteazã cã persoanele juridice care nu au sediul fiscal pe teritoriul României nu pot achita taxa judiciarã de timbru, ne aflãm în prezenţa unei îngrãdiri a liberului acces la justiţie al reclamantei.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Guvernul considerã cã art. 19 din Legea nr. 146/1997 este o normã cu caracter esenţialmente tehnic, ce a avut drept unic scop lãrgirea sferei modalitãţilor de platã a taxelor judiciare de timbru, introducând posibilitatea achitãrii acestora prin instrumente moderne de platã. Din formularea normei juridice rezultã cã aceasta nu este aplicabilã decât persoanelor care îşi au domiciliul sau, dupã caz, sediul fiscal în România, cu excluderea subiectelor de drept care nu au domiciliul sau sediul fiscal situat în România. Aşa fiind, se considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
    Avocatul Poporului aratã cã, potrivit art. 29 alin. (4) din Codul fiscal, înainte de a desfãşura activitate printr-un sediu permanent în România, reprezentantul legal al persoanei juridice strãine care desfãşoarã activitate prin intermediul unui sediu permanent în România trebuie sã înregistreze sediul permanent la autoritatea fiscalã competentã. De asemenea, prin art. 19 din Legea nr. 146/1997 se prevede cã taxele judiciare de timbru pot fi plãtite şi prin unitãţi bancare în contul bugetului local al unitãţii administrativ-teritoriale, costurile operaţiunilor de transfer fiind în sarcina debitorului taxei. Într-o atare împrejurare constatãm cã obligaţia şi modalitatea de platã a taxelor judiciare de timbru, prevãzute de dispoziţiile de lege criticate prin excepţie, nu sunt de naturã sã îngrãdeascã accesul liber la justiţie sub niciun aspect.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze prezenta excepţie.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintã art. 19 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, astfel cum a fost modificat prin articolul unic pct. 6 din Legea nr. 276/2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 13 iulie 2009, cu urmãtorul cuprins: "Taxele judiciare de timbru, precum şi sumele provenite din impozitele încasate din onorariile avocaţilor, ale notarilor publici şi ale executorilor judecãtoreşti se plãtesc în numerar, prin virament sau în sistem on-line, în contul bugetului local al unitãţii administrativ-teritoriale în a cãrei razã îşi are domiciliul sau, dupã caz, sediul fiscal debitorul. Taxele judiciare de timbru, precum şi sumele provenite din impozitele încasate din onorariile avocaţilor, ale notarilor publici şi ale executorilor judecãtoreşti pot fi plãtite şi prin unitãţi bancare în contul bugetului local al unitãţii administrativ-teritoriale, costurile operaţiunilor de transfer fiind în sarcina debitorului taxei."
    În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor dispoziţii legale, autoarea excepţiei invocã încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 21 referitoare la accesul liber la justiţie.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã, potrivit dispoziţiilor art. 19 din Legea nr. 146/1997, taxele judiciare de timbru se plãtesc în contul bugetului local al unitãţii administrativ-teritoriale în a cãrei razã îşi are domiciliul debitorul - persoanã fizicã sau, dupã caz, sediul fiscal debitorul - persoanã juridicã.
    În ceea ce priveşte situaţia în care debitorul nu are sediul fiscal pe teritoriul României, Curtea constatã cã, potrivit normelor de procedurã civilã, reclamantul care locuieşte în strãinãtate va arãta şi domiciliul ales în România, unde urmeazã sã i se facã toate comunicãrile privind procesul, alegându-şi în acest sens un reprezentant. Astfel, plata taxelor judiciare de timbru va putea fi efectuatã în contul bugetului local al unitãţii administrativ-teritoriale în a cãrei razã îşi are sediul fiscal reprezentantul.
    Pe de altã parte, Curtea constatã cã autorul excepţiei face abstracţie de dispoziţiile cuprinse în teza a doua a textului de lege criticat, şi anume de faptul cã orice persoanã care este interesatã îşi poate plãti taxele judiciare de timbru şi prin unitãţi bancare în contul bugetului local al unitãţii administrativ-teritoriale.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:
    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 19 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã Niele Trading LTD din Nicosia în Dosarul nr. 168/33/2010 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 septembrie 2011.

            PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                     AUGUSTIN ZEGREAN

                    Magistrat-asistent,
                  Daniela Ramona Mariţiu

                                    ------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016