Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.094 din 21 septembrie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 118 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002  privind circulatia pe drumurile publice si ale art. 121 din Legea nr. 304/2004  privind organizarea judiciara    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.094 din 21 septembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 118 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice si ale art. 121 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 681 din 7 octombrie 2010

Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Marieta Safta - magistrat-asistent-şef

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 118 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, precum şi ale <>art. 121 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, excepţie invocatã de Bogdan Ioan Godjea în Dosarul nr. 597/175/2008 al Tribunalului Alba - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 118 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, arãtând cã acestea nu încalcã prevederile constituţionale invocate de autorul excepţiei, şi ca inadmisibilã în ceea ce priveşte <>art. 121 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, arãtând cã aceste din urmã dispoziţii legale nu au legãturã cu cauza.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 25 februarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 597/175/2008, Tribunalul Alba - Secţia comercialã şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 118 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, precum şi ale <>art. 121 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, excepţie invocatã de Bogdan Ioan Godjea.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţã, cã dispoziţiile legale criticate, stabilind cã pentru judecarea plângerii împotriva procesului-verbal de contravenţie este competentã doar judecãtoria în a cãrei razã teritorialã a fost constatatã fapta, îngrãdesc liberul acces la justiţie, "atât distanţa, cât şi costurile aferente deplasãrii reprezentând un impediment insurmontabil", şi creeazã o situaţie de inechitate procesualã, "instituţia Poliţiei Române fiind prezentã pe întreg teritoriul României şi având posibilitatea de a administra probatoriul (în principal cu înscrisuri) la instanţa de la domiciliul petentului". Se încalcã şi prevederile art. 124 alin. (2), prin fixarea condiţiei de prezentare în faţa unei instanţe aflate la o distanţã considerabilã, la un numãr de termene.
În ceea ce priveşte <>art. 121 din Legea nr. 304/2004 , se susţine cã încalcã principiul separaţiei puterilor în stat. Se aratã cã "prezenţa în cadrul instanţei de judecatã, inclusiv în sala de judecatã în cursul dezbaterilor, a personalului militar înarmat, ţinut sã respecte regulamentele militare şi comanda unicã", precum şi faptul cã numãrul şi organizarea acestora sunt stabilite prin voinţa puterii executive, "impieteazã grav asupra principiului separaţiei puterilor în stat şi independenţei instanţei de judecatã". Considerã cã dreptul sãu de a sta în judecatã în faţa unui tribunal independent şi imparţial nu se poate materializa atâta timp cât este încãlcat principiul fundamental al separaţiei puterilor în stat, "sediul instanţei fiind patrulat de cadre militare înarmate".
Tribunalul Alba - Secţia comercialã şi contencios administrativ apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 118 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 este neîntemeiatã, cu referire la jurisprudenţa constantã a Curţii Constituţionale în aceastã materie. În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 121 din Legea nr. 304/2004 , se apreciazã cã "este invocatã în scop şicanator, doar pentru a dispune o nouã amânare".
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile <>art. 118 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, potrivit cãrora "(1) Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiilor se poate depune plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, la judecãtoria în a cãrei razã de competenţã a fost constatatã fapta", precum şi cele ale <>art. 121 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, potrivit cãrora: "(1) Paza sediilor instanţelor judecãtoreşti şi a parchetelor, a bunurilor şi valorilor aparţinând acestora, supravegherea accesului şi menţinerea ordinii interioare necesare desfãşurãrii normale a activitãţii în aceste sedii se asigurã, în mod gratuit, de cãtre Jandarmeria Românã, prin structurile sale specializate.
(2) Numãrul personalului Jandarmeriei Române necesar pentru aplicarea prevederilor alin. (1) se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea ministrului justiţiei şi ministrului administraţiei şi internelor, precum şi a preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(3) Activitatea personalului prevãzut la alin. (2) este coordonatã de preşedintele instanţei sau de conducãtorul parchetului."
Dispoziţiile constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 1 alin. (4) privind separaţia puterilor în stat, art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetãţenilor în faţa legii, ale art. 21 privind accesul liber la justiţie, ale art. 24 privind dreptul la apãrare, ale art. 124 alin. (2) privind unicitatea, imparţialitatea şi egalitatea pentru toţi a justiţiei şi ale art. 130 privind poliţia instanţelor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulatã, Curtea Constituţionalã constatã cã dispoziţiile <>art. 118 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 au mai fost supuse controlului de constituţionalitate prin raportare la aceleaşi prevederi din Constituţie şi din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, invocate şi în prezenta cauzã, şi faţã de critici similare. În acest sens sunt, de exemplu, <>Decizia nr. 586 din 20 mai 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 19 iunie 2008, şi <>Decizia nr. 528 din 9 aprilie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 334 din 20 mai 2009, prin care Curtea Constituţionalã a respins ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor de lege criticate, pentru motivele acolo arãtate.
Întrucât nu au apãrut elemente noi, de naturã a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, atât soluţia, cât şi considerentele deciziilor menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.
În ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. 121 din Legea nr. 304/2004 , referitoare la paza sediilor instanţelor judecãtoreşti şi a parchetelor, a bunurilor şi valorilor aparţinând acestora, supravegherea accesului şi menţinerea ordinii interioare necesare desfãşurãrii normale a activitãţii în aceste sedii, se constatã cã acestea nu au legãturã cu cauza dedusã judecãţii, respectiv plângere împotriva unui proces-verbal de contravenţie încheiat în temeiul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Astfel fiind şi având în vedere dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, potrivit cãrora "(1) Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare, care are legãturã cu soluţionarea cauzei în orice fazã a litigiului şi oricare ar fi obiectul acestuia", respectiv ale art. 29 alin. (6) din acelaşi act normativ, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.

Pentru motivele mai sus arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 121 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, excepţie invocatã de Bogdan Ioan Godjea în Dosarul nr. 597/175/2008 al Tribunalului Alba - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
2. Respinge, ca fiind neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 118 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 21 septembrie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta

----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016