Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.084 din 16 septembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2009 pentru asigurarea continuitatii activitatii unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 705 din 22 octombrie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 6 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2009 pentru asigurarea continuitãţii activitãţii unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, excepţie ridicatã de Primarul Municipiului Mangalia şi Municipiul Mangalia, prin primar, în Dosarul nr. 1.448/36/2009 al Curţii de Apel Constanţa - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere, ca devenitã inadmisibilã, a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 1.555/2009 .
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 18 decembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 1.448/36/2009, Curtea de Apel Constanţa - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2009 pentru asigurarea continuitãţii activitãţii unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului. Excepţia a fost ridicatã de Primarul Municipiului Mangalia şi Municipiul Mangalia într-o cauzã de contencios administrativ privind o acţiune de suspendare a executãrii unui act administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţã, cã activitatea de control din partea administraţiei publice centrale, exercitatã, potrivit dispoziţiilor de lege criticate, prin organele aflate în subordinea Guvernului, încalcã principiile de bazã ale administraţiei publice locale, înscrise în art. 120 din Constituţie. Totodatã, emiterea ordonanţei de urgenţã atacate nu se justificã prin prisma celor trei condiţii cumulative prevãzute de art. 115 alin. (4) din Legea fundamentalã, în sensul cã se putea apela la un alt instrument de legiferare, în lipsa unei reale situaţii extraordinare, ceea ce conduce, de asemenea, la încãlcarea principiului separaţiei puterilor în stat şi al preeminenţei dreptului.
Curtea de Apel Constanţa - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2009 este neconstituţionalã, fiind contrarã prevederilor art. 115 alin. (6) şi art. 1 alin. (4) din Legea fundamentalã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul aratã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, deoarece, ca efect al <>Deciziei Curţii Constituţionale nr. 1.559/2009 , coroborat cu dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , actul normativ criticat nu poate forma obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit dispozitivului încheierii de sesizare, prevederile <>art. 6 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2009 pentru asigurarea continuitãţii activitãţii unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 602 din 31 august 2009, prevederi care reglementeazã, în esenţã, competenţele Corpului de control al primului-ministru.
Autorii excepţiei de neconstituţionalitate considerã cã textul indicat contravine prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (4) referitoare la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor, art. 115 alin. (4) privind condiţiile necesare a fi întrunite pentru adoptarea unei ordonanţe de urgenţã şi ale art. 120 care consacrã principiile de bazã ale administraţiei publice locale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã asupra prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 94/2009 s-a pronunţat prin <>Decizia nr. 1.555 din 17 noiembrie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 916 din 28 decembrie 2009 şi a constatat neconstituţionalitatea acestora.
Având în vedere dispoziţiile <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora "Nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale", şi ţinând cont de faptul cã decizia de constatare a neconstituţionalitãţii a fost publicatã în Monitorul Oficial al României la data de 28 decembrie 2009 (datã de la care îşi produce efectele), deci ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale prin Încheierea din 18 decembrie 2009, Curtea constatã cã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 6 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2009 a devenit inadmisibilã şi urmeazã a fi respinsã ca atare.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 6 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2009 pentru asigurarea continuitãţii activitãţii unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, excepţie ridicatã de Primarul Municipiului Mangalia şi Municipiul Mangalia, prin primar, în Dosarul nr. 1.448/36/2009 al Curţii de Apel Constanţa - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 septembrie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: