Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.076 din 8 septembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.076 din 8 septembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 octombrie 2009
DECIZIE nr. 1.076 din 8 septembrie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 octombrie 2009


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România, excepţie ridicatã de Vladimir V. Vavilin în Dosarul nr. 14.512/3/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind cã restrângerea sferei persoanelor care, dupã decesul persoanei condamnate sau supuse unei mãsuri administrative abuzive, pot solicita acordarea, pentru aceasta, a calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã nu este neconstituţionalã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 17 septembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 14.512/3/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Vladimir V. Vavilin într-o cauzã de contencios administrativ având ca obiect anularea unei decizii a Comisiei pentru acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 "trebuia sã aibã ca efect scoaterea la luminã a abuzurilor şi crimelor regimului comunist, iar acolo unde mai este posibil sã se facã şi reparaţia moralã sau materialã a victimelor regimului". Or, prevederile art. 5 din ordonanţã "limiteazã în mod abuziv subiecţii care pot solicita aceste reparaţii". Susţine cã, de vreme ce dosarele securitãţii se publicã pe internet, şi "crimele şi abuzurile tãinuite între coperţile lor trebuie sã fie publice".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã, întrucât dispoziţiile criticate restrâng în mod nejustificat sfera subiecţilor care, dupã decesul persoanei condamnate sau supuse unor mãsuri abuzive, pot solicita pentru aceasta acordarea onorantei calitãţi de luptãtor în rezistenţa anticomunistã. În acest sens, precizeazã cã, dupã decesul persoanei, acordarea acestei calitãţi are un caracter de reparaţie moralã, astfel cã nu existã nicio raţiune pentru a nu recunoaşte posibilitatea de a formula aceastã cerere, pentru persoana decedatã, tuturor celor care justificã un interes, mai ales dacã au avut o relaţie deosebitã, de naturã moralã, cu persona decedatã. Conchide cã art. 5 alin. (1) din ordonanţã încalcã prevederile <>art. 16 alin. (1) din Constituţie dacã nu se recunoaşte acest drept şi altor persoane care au avut o puternicã legãturã afectivã, chiar dacã nu au avut calitatea de soţ sau rudã pânã la gradul al patrulea inclusiv. Apreciazã cã textul de lege criticat nu aduce atingere art. 31 din Legea fundamentalã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, întrucât nu instituie discriminãri pe considerente arbitrare. Considerã cã textul de lege criticat nu contravine principiului constituţional al egalitãţii în drepturi, ci reprezintã o problemã de opţiune a legiuitorului cu privire la categoriile de persoane care pot formula cererea. Precizeazã cã, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã nu poate modifica sau completa prevederile legale supuse controlului, astfel cã nu poate impune legiuitorului introducerea în textul legii a unei alte dispoziţii decât cele existente în cuprinsul acesteia.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile <>art. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 30 decembrie 1999, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 568/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 30 octombrie 2001. Din motivarea scrisã a excepţiei, precum şi din cuprinsul încheierii de sesizare rezultã însã cã este vizat numai alin. (1) al art. 5, care are urmãtorul conţinut:
- Art. 5: "(1) Cererea poate fi introdusã de persoana condamnatã sau supusã unei mãsuri administrative abuzive ori, dupã decesul acesteia, de soţul sau rudele pânã la gradul al patrulea inclusiv, pânã cel târziu la data de 31 decembrie 2003."
În opinia autorului excepţiei sunt încãlcate prevederile din Legea fundamentalã cuprinse la <>art. 21 - "Accesul liber la justiţie", art. 31 - "Dreptul la informaţie" şi art. 53 "Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã în cuprinsul textului de lege criticat sunt enumerate în mod limitativ categoriile de persoane care, dupã decesul persoanei condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice sau supuse din motive politice unor mãsuri administrative abuzive în perioada 6 martie 1945 - 14 decembrie 1989, au dreptul de a solicita constatarea calitãţii acesteia de luptãtor în rezistenţa anticomunistã. Procedând astfel, legiuitorul a acţionat în limitele competenţelor sale constituţionale, reglementarea aspectelor legate de recunoaşterea meritelor şi sacrificiilor persoanelor care au înfruntat regimul comunist fiind opţiunea sa exclusivã, atâta vreme cât nu nesocoteşte dispoziţiile constituţionale. Or, prevederile de lege ce formeazã obiect al excepţiei nu sunt de naturã sã încalce dreptul de acces liber la justiţie, dovadã în acest sens fiind însãşi promovarea acţiunii de faţã.
Totodatã, Curtea constatã cã dispoziţiile <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 nu contravin nici principiului egalitãţii cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, nefiind altceva decât o expresie a prevederilor <>art. 15 alin. (1) din Constituţie , potrivit cãrora cetãţenii beneficiazã de drepturile şi de libertãţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevãzute de acestea. De altfel, Curtea observã cã autorul excepţiei tinde la o completare a textului de lege criticat în sensul introducerii, alãturi de persoanele deja menţionate, şi a altor categorii, care, ca urmare a relaţiilor afective deosebite, justificã un interes în acest sens. Or, <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 stabileşte cã instanţa de contencios constituţional nu poate modifica sau completa prevederile de lege ce sunt supuse controlului sãu.
În ceea ce priveşte critica prin raportare la dispoziţiile <>art. 31 şi <>53 din Constituţie , Curtea constatã cã acestea nu au incidenţã în cauzã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , precum şi al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România, excepţie ridicatã de Vladimir V. Vavilin în Dosarul nr. 14.512/3/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016