Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 1.072 din 16 septembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin. Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Nica Leon în Dosarul nr. 6.335/300/2009 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti. La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Magistratul-asistent referã asupra faptului cã la dosarul cauzei autorul excepţiei a depus o cerere prin care solicitã acordarea unui nou termen de judecatã, în vederea angajãrii unui apãrãtor. Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea cererii, având în vedere cã încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale dateazã din 15 decembrie 2009. Curtea respinge cererea autorului excepţiei, apreciind cã, în termenul scurs de la data sesizãrii sale, acesta avea suficient timp sã îşi angajeze un apãrãtor. Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, având în vedere jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele: Prin Încheierea din 15 decembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 6.335/300/2009, Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Nica Leon într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei contestaţii la executare. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã, în esenţã, cã <>Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru este neconstituţionalã datoritã impunerii obligaţiei timbrãrii acţiunii în funcţie de valoarea cererii, taxã fãrã de care este refuzat accesul la instanţã, pe criterii discriminatorii, de avere. Menţioneazã, în acest context, faptul cã acces "liber" nu poate avea decât semnificaţia de acces "fãrã îngrãdiri, oprelişti, fãrã bani", şi nici cea oferitã în interpretarea legiuitorului, a instanţelor judecãtoreşti şi a celei de contencios constituţional, potrivit cãreia acces liber la justiţie nu înseamnã şi acces gratuit la acest serviciu public. De altfel, <>Legea nr. 146/1997 este contrarã şi prevederilor din <>Legea nr. 303/2004 şi <>Legea nr. 304/2004 , prin care, de asemenea, este garantat accesul liber la justiţie. Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA, examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze prezenta excepţie. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Autorul excepţiei considerã cã actul normativ criticat contravine prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (3) şi (4) referitoare la valorile supreme ale statului român, art. 4 alin. (2) prin care este interzisã discriminarea cetãţenilor pe criterii de rasã, de naţionalitate, de origine etnicã, de limbã, de religie, de sex, de opinie, de apartenenţã politicã, de avere sau de origine socialã, art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi, art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 21 privind accesul liber la justiţie, art. 52 privind dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã, art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, art. 54 privind fidelitatea faţã de ţarã, art. 57 privind exercitarea drepturilor şi a libertãţilor, art. 61 privind rolul şi structura Parlamentului şi art. 154 privind conflictul temporal de legi. De asemenea, sunt invocate prevederile art. 6 şi 13 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, privind dreptul la un proces echitabil, respectiv dreptul la un recurs efectiv, art. 1 paragraful 1 din Protocolul adiţional la Convenţie privind protecţia proprietãţii, Directiva 2003/8/CE a Consiliului din 27 ianuarie 2003 de îmbunãtãţire a accesului la justiţie în litigiile transfrontaliere, prin stabilirea unor norme minime comune privind asistenţa judiciarã acordatã în astfel de litigii, precum şi prevederile Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã <>Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru a mai fost supusã controlului de constituţionalitate în raport cu critici similare, formulate chiar de autorul prezentei excepţii de neconstituţionalitate. Astfel, prin <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 494 din 6 mai 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 378 din 19 mai 2008, sau <>Decizia nr. 845 din 28 noiembrie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 18 ianuarie 2007, Curtea, soluţionând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã de acelaşi autor ca şi în cauza de faţã, a constatat, în esenţã, cã accesul liber la justiţie nu echivaleazã cu gratuitatea serviciului prestat de instanţele judecãtoreşti, legiuitorul având deplina legitimitate constituţionalã de a impune taxe judiciare de timbru fixe sau calculate la valoare în funcţie de obiectul litigiului. Neintervenind elemente noi, de naturã a justifica reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţiile şi considerentele acestor decizii îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã. De asemenea, Curtea reţine cã, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilã, justiţiabilii pot obţine scutiri, reduceri, amânãri sau eşalonãri de la plata taxelor judiciare de timbru.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE:
Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Nica Leon în Dosarul nr. 6.335/300/2009 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti. Definitivã şi general obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 septembrie 2010.