Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.065 din 14 iulie 2009 privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant si a celor ale art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 571 din 17 august 2009
DECIZIE nr. 1.065 din 14 iulie 2009
privind excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt şi a celor ale <>art. 2 şi <>3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 571 din 17 august 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt şi a dispoziţiilor <>art. 2 şi <>3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Sindicatul Preuniversitar Sibiu în Dosarul nr. 360/85/2009 al Tribunalului Sibiu - Secţia civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în dosarele nr. 2.137D/2009, nr. 2.138D/2009, nr. 2.139D/2009, nr. 2.140D/2009, nr. 2.141D/2009, nr. 2.142D/2009, nr. 2.143D/2009, nr. 2.144D/2009, nr. 2.145D/2009, nr. 2.146D/2009, nr. 2.147D/2009, nr. 2.148D/2009, nr. 2.149D/2009, nr. 2.150D/2009, nr. 2.151D/2009, nr. 2.152D/2009, nr. 2.153D/2009, nr. 2.154D/2009, nr. 2.155D/2009, nr. 2.156D/2009, nr. 2.157D/2009, nr. 2.158D/2009, nr. 2.159D/2009, nr. 2.160D/2009, nr. 2.161D/2009, nr. 2.162D/2009, nr. 2.163D/2009, nr. 2.164D/2009, nr. 2.165D/2009, nr. 2.166D/2009, nr. 2.167D/2009, nr. 2.168D/2009, nr. 2.169D/2009, nr. 2.170D/2009, nr. 2.177D/2009, nr. 2.178D/2009, nr. 2.179D/2009, nr. 2.180D/2009, nr. 2.181D/2009, nr. 2.182D/2009, nr. 2.183D/2009 şi nr. 2.184D/2009.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor nr. 2.137D/2009 - 2.170D/2009 şi nr. 2.177D-2.184D/2009 la Dosarul nr. 2.136D/2009, având în vedere faptul cã sunt îndeplinite cerinţele conexãrii prevãzute de <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 .
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu mãsura conexãrii, întrucât dosarele au acelaşi obiect.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a dosarelor menţionate, în temeiul dispoziţiilor <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea dosarelor nr. 2.137D/2009 2.170D/2009 şi nr. 2.177D-2.184D/2009 la Dosarul nr. 2.136D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii, pe de o parte, de respingere ca devenitã inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate privind dispoziţiile <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, având în vedere cã prin <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 842 din 2 iunie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 6 iulie 2009, s-a constatat neconstituţionalitatea acestor dispoziţii, iar, pe de altã parte, de admitere a excepţiei de neconstituţionalitate privind dispoziţiile <>art. 2 şi <>3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
Prin încheierile din 17 martie 2009, 18 martie 2009, 19 martie 2009, 31 martie 2009 şi 1 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 409/85/2009, respectiv, nr. 355/85/2009, nr. 406/85/2009, nr. 434/85/2009, nr. 467/85/2009, nr. 469/85/2009, nr. 357/85/2009, nr. 408/85/2009, nr. 433/85/2009, nr. 463/85/2009, nr. 501/85/2009, nr. 360/85/2009, nr. 358/85/2009, nr. 356/85/2009, nr. 414/85/2009, nr. 392/85/2009, nr. 470/85/2009, nr. 464/85/2009, nr. 461/85/2009, nr. 496/85/2009, nr. 435/85/2009, nr. 410/85/2009, nr. 413/85/2009, nr. 462/85/2009, nr. 388/85/2009, nr. 373/85/2009, nr. 372/85/2009, nr. 370/85/2009, nr. 411/85/2009, nr. 407/85/2009, nr. 405/85/2009, nr. 359/85/2009, nr. 389/85/2009, nr. 500/85/2009, nr. 519/85/2009, nr. 520/85/2009, nr. 391/85/2009, nr. 497/85/2009, nr. 495/85/2009, nr. 466/85/2009, nr. 517/85/2009, nr. 494/85/2009 şi nr. 498/85/2009, Tribunalul Sibiu - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt şi a dispoziţiilor <>art. 2 şi <>3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Sindicatul Învãţãmântului Preuniversitar Sibiu în cauze care au ca obiect pretenţii bãneşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã, prin adoptarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 , aceastã autoritate executivã a refuzat sã aplice o lege adoptatã de Parlament, ceea ce încalcã prevederile constituţionale ale <>art. 1 alin. (4) şi (5) , precum şi ale <>art. 61 alin. (1) . Se considerã cã au fost încãlcate şi prevederile <>art. 102 alin. (1) şi (2) , precum şi cele ale <>art. 141 din Constituţie , întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul Economic şi Social atunci când a adoptat aceastã ordonanţã de urgenţã.
De asemenea, se susţine cã Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţã cu încãlcarea exigenţelor stabilite de <>art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie , întrucât nu a arãtat situaţia extraordinarã care a stat la baza emiterii acesteia şi nici nu a motivat corespunzãtor urgenţa acestei reglementãri; ordonanţa de urgenţã afecteazã drepturile constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul la un nivel de trai decent şi protecţia socialã a muncii, prevãzute de <>art. 41 şi <>art. 47 alin. (1) şi (4) din Legea fundamentalã . Aceeaşi ordonanţã este contrarã şi dispoziţiilor <>art. 20 alin. (1) şi <>art. 111 alin. (1) din Constituţie , precum şi celor ale <>art. 23 alin. (3) din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului , <>art. 7 din Pactul Internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale , <>art. 4 din Carta socialã europeanã revizuitã , art. 2 pct. 1 şi art. 11 pct. 2 din Convenţia nr. 95/1949 privind protecţia salariului, <>Conveţia nr. 100/1951 privind egalitatea de remunerare a mâinii de lucru masculine şi a mâinii de lucru feminine, pentru o muncã de valoare egalã, şi <>art. 2 pct. 1 din Convenţia nr. 131/1970 privind fixarea salariilor minime.
Pentru aceleaşi motive se susţine cã şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 contravine dispoziţiilor <>art. 1 alin. (4) şi (5) şi <>art. 61 alin. (1) şi <>art. 115 alin. (6) din Constituţie . În plus, se aratã cã adoptarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 nu este legitimatã de o situaţie de urgenţã, deoarece nu au fost arãtate motivele care sã justifice "necesitatea prelungirii termenului de aplicabilitate prevãzut de actele normative care reglementeazã salarizarea la nivel bugetar", aşa cum se aratã în preambul. Ordonanţa menţionatã este contrarã dispoziţiilor <>art. 1 alin. (4) şi (5) din Constituţie , deoarece prin art. 3 se reglementeazã refuzul de aplicare a <>Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 , stabilind cã nu se vor acorda creşterile salariale din luna octombrie 2008, aşa cum se prevedea în lege, ci începând de la 1 ianuarie 2009. Aceste dipoziţii au valoarea juridicã a unei abrogãri tacite a legii pânã la 1 ianuarie 2009, iar dupã aceea a unei modificãri substanţiale. Se modificã perioadele de acordare a creşterilor salariale, se amânã plãţile, stabilind mai multe tranşe, şi se reduce majorarea de 50% stabilitã prin <>Legea nr. 221/2008 , la 28%.
Tribunalul Sibiu - Secţia civilã apreciazã ca fiind fondate excepţiile de neconstituţionalitate.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã în ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. I punctul 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 , deoarece aceste dispoziţii au avut aplicabilitate temporarã, iar cât priveşte dispoziţiile <>art. I punctul 3 din aceeaşi ordonanţã, referitor la <>art. 1^1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 , considerã cã sunt neconstituţionale.
În punctul sãu de vedere, Guvernul considerã cã întrucât dispoziţiile <>art. I punctul 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 au avut aplicabilitate temporarã, ele nu mai sunt în vigoare, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã. Critica de neconstituţionalitate extrinsecã a celor douã ordonanţe de urgenţã este lipsitã de obiect, deoarece viciile de neconstituţionalitate extrinsecã au fost acoperite prin adoptarea de cãtre Parlament a legilor de aprobare. Astfel, prin dispoziţiile <>art. I punctul 3 al Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 a fost completatã <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008 , prin introducerea noului articol 1^1, iar ulterior aplicabilitatea acestui articol a fost prelungitã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 , aprobatã prin <>Legea nr. 145/2008 . Faţã de acestea, considerã cã nu mai prezintã relevanţã examinarea criticilor de neconstituţionalitate intrinsecã, sub aspectul încãlcãrii prevederilor <>art. 1 alin. (4) şi (5) , ale <>art. 61 alin. (1) , ale <>art. 102 alin. (1) şi 2) , precum şi ale <>art. 111 alin. (1) din Constituţie . În ceea ce priveşte critica referitoare la încãlcarea dispoziţiilor <>art. 41 alin. (2) din Legea fundamentalã , precizeazã cã textele criticate sunt în concordanţã cu aceste dispoziţii, deoarece asigurã salarii al cãror cuantum este peste salariul de bazã minim brut pe ţarã, precum şi cu reglementãrile cuprinse în <>Decretul nr. 83/1975 . Dispoziţiile criticate sunt în concordanţã şi cu prevederile <>art. 47 din Constituţie , pentru cã obligaţia statului de a asigura dreptul la un nivel de trai decent este condiţionatã de existenţa resurselor financiare, corelatã cu politica în domeniul evoluţiei preţurilor şi a inflaţiei. Critica referitoare la încãlcarea dispoziţiilor <>art. 141 din Legea fundamentalã nu vizeazã veritabile probleme de neconstituţionalitate, ci modul de aplicare a unor dispoziţii legale procedurale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului şi ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 759 din 11 noiembrie 2008, şi a dispoziţiilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009. Acestea au urmãtorul cuprins:
- <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt:
<>Art. I - Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008 , cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã: [...]
2. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) În cursul anului 2008 salariile de bazã ale personalului didactic din învãţãmânt, stabilite potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 68/2004 privind unele mãsuri în domeniul învãţãmântului, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 6/2005 , cu modificãrile ulterioare, se majoreazã dupã cum urmeazã:
a) pentru funcţia de profesor universitar prevãzutã în anexa nr. 1.1, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este urmãtoarea:
- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 230,247 lei;
- 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 244,061 lei;
- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 266,026 lei;
b) coeficienţii de multiplicare prevãzuţi pentru funcţiile didactice de predare cu gradul didactic II, definitiv, debutant, cele cu studii de nivel liceal fãrã pregãtire de specialitate şi pentru funcţiile didactice auxiliare se majoreazã cu 10% începând cu data de 1 ianuarie 2008, faţã de nivelul din 31 decembrie 2007;
c) pentru funcţiile didactice prevãzute în anexele nr. 1.2, 2 şi 3, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este urmãtoarea:
- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei;
- 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 275,168 lei;
- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 299,933 lei.
(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupã funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea unor activitãţi specifice învãţãmântului sunt prevãzute în anexele nr. 4 şi 5."
3. Dupã articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 1^1, cu urmãtorul cuprins:
Art. 1^1. - (1) În cursul anului 2009 salariile de bazã ale personalului didactic din învãţãmânt, stabilite potrivit anexelor nr. 1.1, 1.2, 2 şi 3, se majoreazã dupã cum urmeazã:
a) pentru perioada 1 ianuarie - 28 februarie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 martie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bazã obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;
c) pentru perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b.
(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupã funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea unor activitãţi specifice învãţãmântului pentru anul 2009 sunt cele prevãzute în anexele nr. 4 şi 5".
- <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar:
«Art. 2. - (1) La articolul 1^1 alineatul (1), literele a) şi b) din <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"a) pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 aprilie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bazã obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;".
Art. 3. - Valorile coeficientului de multiplicare 1,000 prevãzute în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a, 3a, 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b la <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã corespunzãtor perioadelor stabilite la art. 2 din prezenta ordonanţã de urgenţã».
Autorii excepţiei susţin cã dispoziţiile criticate încalcã prevederile constituţionale ale <>art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, ale <>art. 1 alin. (5) privind obligativitatea respectãrii <>Constituţiei , a supremaţiei sale şi a legilor, ale <>art. 20 alin. (1) referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale <>art. 41 alin. (2) privind dreptul salariaţilor la mãsuri de protecţie socialã, ale <>art. 47 alin. (1) şi (4) privind nivelul de trai, ale <>art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale <>art. 102 alin. (1) şi (2) privind rolul şi structura Guvernului, ale <>art. 111 alin. (1) privind informarea Parlamentului, ale <>art. 115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţã, ale <>art. 141 privind Consiliul Economic şi Social, precum şi unele dispoziţii din actele juridice internaţionale la care a aderat România.
1. În practica sa jurisdicţionalã, Curtea s-a mai pronunţat asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor <>art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 , prin raportare la dispoziţiile <>art. 61 alin. (1) şi <>art. 115 alin. (6) din Constituţie , prin <>Decizia nr. 842 din 2 iulie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 6 iulie 2009. Prin acea decizie Curtea Constituţionalã a constatat cã dispoziţiile menţionate sunt neconstituţionale.
Întrucât Curtea a constatat printr-o decizie anterioarã neconstituţionalitatea dispoziţiilor criticate, potrivit <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , acestea nu mai pot face obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate, operând o cauzã de inadmisibilitate, în temeiul alin. (6) din acelaşi articol, motiv pentru care excepţia urmezã sã fie respinsã ca inadmisibilã.
Prin menţionata decizie, Curtea a reţinut cã "prevederile <>art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 reduc, în mod substanţial, majorãrile salariale la care ar fi avut dreptul personalul din învãţãmânt în temeiul <>Legii nr. 221/2008 de aprobare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 15/2008 . Curtea Constituţionalã, prin <>Decizia nr. 1.221 din 12 noiembrie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 804 din 2 decembrie 2008, a declarat neconstituţionalã o soluţie legislativã similarã adoptatã de Guvern tot printr-o ordonanţã de urgenţã. Astfel, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 136/2008 privind stabilirea unor mãsuri pentru salarizarea personalului din învãţãmânt în anul 2008 modifica unele prevederi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008, astfel cum fusese aprobatã prin <>Legea nr. 221/2008 , reducând majorãrile salariale stabilite de Parlament. Curtea, prin decizia menţionatã, a statuat cã adoptarea ordonanţelor de urgenţã numai în scopul contracarãrii unei mãsuri de politicã legislativã în domeniul salarizãrii personalului din învãţãmânt adoptatã de Parlament încalcã <>art. 1 alin. (4 ), <>art. 61 alin. (1) , <>art. 115 alin. (4) . Totodatã, o asemenea mãsurã este contrarã dispoziţiilor <>art. 115 alin. (6) din Constituţie coroborate cu cele ale <>art. 41 şi <>art. 47 alin. (1) din Legea fundamentalã . În consecinţã, Curtea a constatat şi încãlcarea prevederilor constituţionale ale <>art. 1 alin. (5) , potrivit cãrora, "În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie"".
Raportând cele statuate prin considerentele care au stat la baza <>Deciziei nr. 1.221 din 12 noiembrie 2008 , Curtea a reţinut cã acestea sunt aplicabile şi cu privire la adoptarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 , constatând cã aceasta încalcã prevederile <>art. 1 alin. (4) şi (5) , <>art. 41 , <>art. 47 alin. (1) , <>art. 61 alin. (1) şi <>art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie .
Totodatã, Curtea a constatat cã, deşi unele dispoziţii cuprinse în <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 şi-au produs efectele, fiind norme cu aplicare limitatã în timp, neconstituţionalitatea constatatã loveşte actul normativ în ansamblul sãu.
2. În ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. 2 şi <>3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 , Curtea reţine cã şi aceste dispoziţii au mai format obiectul controlului de neconstituţionalitate. Astfel, prin <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 989 din 30 iunie 2009 , care nu a fost publicatã în Monitorul Oficial al României pânã la data prezentei decizii, s-a constatat cã aceste dispoziţii sunt neconstituţionale, întrucât ele continuã linia trasatã de dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 , prin care au fost reduse majorãrile salariale la care ar fi avut dreptul personalul din învãţãmânt în temeiul <>Legii nr. 221/2008 de aprobare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 . În decizia menţionatã, Curtea a statuat cã cele reţinute prin considerentele referitoare la neconstituţionalitatea dispoziţiilor <>art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 sunt aplicabile mutatis mutandis şi cu privire la situaţia creatã prin adoptarea <>art. 2 şi <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 . Astfel, Curtea a constatat cã textele menţionate din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 încalcã prevederile <>art. 1 alin. (4) şi (5) , a<>rt. 41 , <>art. 47 alin. (1) , <>art. 61 alin. (1) şi <>art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie .
Având în vedere acest precedent se impune soluţia de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate menţionate ca devenitã inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 47 alin. (4) din Constituţie , precum şi al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt şi a dispoziţiilor <>art. 2 şi <>3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Sindicatul Învãţãmântului Preuniversitar Sibiu în dosarele nr. 355/85/2009, nr. 406/85/2009, nr. 434/85/2009, nr. 467/85/2009, nr. 469/85/2009, nr. 357/85/2009, nr. 408/85/2009, nr. 433/85/2009, nr. 463/85/2009, nr. 501/85/2009, nr. 360/85/2009, nr. 358/85/2009, nr. 356/85/2009, nr. 414/85/2009, nr. 392/85/2009, nr. 470/85/2009, nr. 464/85/2009, nr. 461/85/2009, nr. 496/85/2009, nr. 435/85/2009, nr. 410/85/2009, nr. 413/85/2009, nr. 462/85/2009, nr. 388/85/2009, nr. 373/85/2009, nr. 372/85/2009, nr. 370/85/2009, nr. 411/85/2009, nr. 407/85/2009, nr. 405/85/2009, nr. 359/85/2009, nr. 389/85/2009, nr. 500/85/2009, nr. 519/85/2009, nr. 520/85/2009, nr. 391/85/2009, nr. 497/85/2009, nr. 495/85/2009, nr. 466/85/2009, nr. 517/85/2009, nr. 494/85/2009 şi nr. 498/85/2009 ale Tribunalului Sibiu - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 iulie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim-magistrat-asistent,
Claudia Miu
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: