Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.035 din 14 septembrie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 148/2005  privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, in ansamblul sau, precum si a dispozitiilor art. 1 alin. (1) din aceeasi ordonanta, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005  privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, in ansamblul sau, precum si a dispozitiilor art. 10 alin. (1) din aceeasi ordonanta si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 226/2008  privind unele masuri financiar-bugetare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.035 din 14 septembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, in ansamblul sau, precum si a dispozitiilor art. 1 alin. (1) din aceeasi ordonanta, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, in ansamblul sau, precum si a dispozitiilor art. 10 alin. (1) din aceeasi ordonanta si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 226/2008 privind unele masuri financiar-bugetare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 685 din 11 octombrie 2010

Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent


Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 şi 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, <>art. 10 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate şi <>art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 226/2008 privind unele mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Nicoleta Ştefanov în Dosarul nr. 30.246/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Având cuvântul, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 24 noiembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 30.246/3/2009, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 şi 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, <>art. 10 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate şi <>art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 226/2008 privind unele mãsuri financiar-bugetare.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Nicoleta Ştefanov într-o cauzã civilã ce are ca obiect obligaţia de a face.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia aratã cã dispoziţiile de lege criticate încalcã principiul simetriei valorice între cuantumul contribuţiei la asigurãrile sociale şi cel al indemnizaţiei, întrucât unii dintre beneficiarii indemnizaţiei pentru maternitate şi risc maternal, a indemnizaţiei pentru îngrijirea copilului bolnav şi a indemnizaţiei de concediu pentru creşterea copilului primesc sume plafonate, ca urmare a adoptãrii reglementãrilor criticate, indiferent de contribuţia individualã, cu atât mai mult cu cât acordarea indemnizaţiilor în discuţie este condiţionatã de realizarea unui venit profesional supus impozitãrii, care trebuie obţinut pe o duratã de cel puţin 12 luni. Aratã cã asiguratului i se stabileşte un anumit cuantum al participãrii la formarea fondurilor necesare pentru acordarea indemnizaţiilor, dar prestaţia corelativã a statului este plafonatã sub aspectul cuantumului.
Considerã cã ordonanţele de urgenţã ale Guvernului nr. 148/2005, 158/2005 şi 226/2008 au fost emise cu încãlcarea dispoziţiilor art. 115 alin. (1) şi (6) din Constituţie, întrucât acesta nu este abilitat sã emitã ordonanţe în domeniul asigurãrilor sociale publice.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã, prin raportare la dispoziţiile art. 16 din Constituţie.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului aratã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 este inadmisibilã, întrucât dispoziţiile criticate au fost modificate şi nu mai sunt în vigoare. Aratã cã dispoziţiile <>art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 226/2008 sunt constituţionale întrucât plafonarea cuantumului indemnizaţiei pentru creşterea copilului reprezintã o problemã de politicã legislativã. În ceea ce priveşte critica prevederilor <>art. 10 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 , apreciazã cã instituirea unui plafon maxim al bazei de calcul a concediilor medicale şi a indemnizaţiilor de asigurãri sociale de sãnãtate este justificatã de asigurarea unui just echilibru între riscul asigurat şi suma plãtitã pentru asigurarea riscului, ambele raportându-se la aceeaşi bazã de calcul, ce nu poate depãşi 12 salarii minime brute pe ţarã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Curtea Constituţionalã a fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 şi 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, <>art. 10 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate şi <>art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 226/2008 privind unele mãsuri financiar-bugetare.
Din argumentarea excepţiei reiese însã cã autorul acesteia considerã ca fiind neconstituţionale dispoziţiile <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, astfel cum a fost modificatã prin <>art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 226/2008 privind unele mãsuri financiar-bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 31 decembrie 2008, şi <>art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate, astfel cum a fost modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 91/2006 privind unele mãsuri referitoare la asigurãrile sociale de stat şi asigurãrile sociale de sãnãtate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 958 din 28 noiembrie 2006, având urmãtorul conţinut:
- <>Art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 : "(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2009, persoanele care, în ultimul an anterior datei naşterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, beneficiazã de concediu pentru creşterea copilului în vârstã de pânã la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de pânã la 3 ani, precum şi de o indemnizaţie lunarã în cuantum de 600 lei sau, opţional, în cuantum de 85% din media veniturilor realizate pe ultimele 12 luni, dar nu mai mult de 4.000 lei";
- <>Art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 : "(1) Baza de calcul a indemnizaţiilor prevãzute la art. 2 se determinã ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, pânã la limita a 12 salarii minime brute pe ţarã lunar, pe baza cãrora se calculeazã contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii".
De asemenea, autorul excepţiei criticã şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.008 din 14 noiembrie 2005, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.074 din 29 noiembrie 2005, şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 226/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 31 decembrie 2008, sub aspectul extrinsec al acestora.
Autorul excepţiei invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi a cetãţenilor, art. 20 referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 34 alin. (3) privind dreptul la ocrotirea sãnãtãţii, art. 47 referitor la nivelul de trai, art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi şi art. 115 alin. (1) şi (6) referitor la delegarea legislativã. De asemenea, autorul considerã cã textele de lege criticate încalcã şi prevederile Cartei europene privind statutul judecãtorilor şi art. 9 şi 10 din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale privind dreptul la securitate socialã.
În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 , astfel cum a fost modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 226/2008 , Curtea constatã cã, dupã cum reiese din preambulul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, ordonanţa în discuţie are ca scop îmbunãtãţirea standardului de viaţã al persoanelor vârstnice, pentru aceasta fiind necesarã consolidarea financiarã a sistemului public de pensii, prin externalizarea din bugetul asigurãrilor sociale de stat a prestaţiilor care nu au naturã contributivã sau nu au legãturã cu riscurile sociale asigurate, precum şi îmbunãtãţirea echilibrului social-economic al familiei, prin susţinerea acesteia în vederea creşterii copilului. Astfel, pentru îndeplinirea scopului urmãrit de legiuitor, s-a instituit o indemnizaţie ce reprezintã o prestaţie de asistenţã socialã cu caracter universal, care nu este supusã sistemului contributiv. Agenţia Naţionalã pentru Prestaţii Sociale se organizeazã şi funcţioneazã ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, în subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, având ca scop administrarea şi gestionarea tuturor prestaţiilor sociale acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, iar nu din bugetul asigurãrilor sociale de stat. În ceea ce priveşte contribuţia individualã de asigurãri sociale de sãnãtate aplicabilã indemnizaţiei pentru creşterea copilului, aceasta se suportã de la bugetul de stat, iar asupra dreptului indemnizaţiei pentru creşterea copilului nu se datoreazã celelalte contribuţii sociale obligatorii stabilite de lege, ceea ce atestã, o datã în plus, faptul cã dreptul de asistenţã socialã în discuţie nu este supus sistemului contributiv, astfel încât dispoziţiile <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 nu încalcã prevederile constituţionale invocate.
Referitor la pretinsa criticã de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 , Curtea apreciazã cã, începând cu data intrãrii în vigoare a prevederilor acestei ordonanţe, cota de contribuţie destinatã exclusiv finanţãrii cheltuielilor cu plata drepturilor prevãzute în ordonanţa în discuţie se datoreazã şi se achitã de cãtre angajatori pentru asiguraţii care desfãşoarã activitãţi pe bazã de contract individual de muncã sau în baza raportului de serviciu. Astfel, criticile aduse prevederilor art. 10 alin. (1) nu îşi au suportul legal, întrucât nu autorul excepţiei datoreazã cota de contribuţie, ci angajatorul acestuia. Mai mult decât atât, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 6 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 , "(8) Baza lunarã de calcul a contribuţiei pentru concedii şi indemnizaţii pentru persoanele prevãzute la art. 1 alin. (1) nu poate fi mai mare decât produsul dintre numãrul asiguraţilor din luna pentru care se calculeazã contribuţia şi valoarea corespunzãtoare a 12 salarii minime brute pe ţarã". Ne aflãm, deci, în prezenţa unui exemplu cât se poate de elocvent cu privire la principiul simetriei juridice, astfel încât nu se poate reţine, sub niciun aspect, neconstituţionalitatea textului de lege criticat prin raportare la normele şi principiile constituţionale invocate de cãtre autorul excepţiei.
În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate privind emiterea ordonanţelor de urgenţã ale Guvernului nr. 148/2005, 158/2005 şi 226/2008 cu încãlcarea dispoziţiilor art. 115 alin. (1) şi (6) din Constituţie, întrucât Guvernul nu este abilitat sã emitã ordonanţe în domeniul asigurãrilor sociale publice, Curtea apreciazã cã interdicţia emiterii de ordonanţe în domenii ce nu fac obiectul legilor organice priveşte ordonanţele simple. În temeiul dispoziţiilor art. 115 alin. (4), "(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţã numai în situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã, având obligaţia de a motiva urgenţa numai în cuprinsul acestora". Curtea constatã cã, în preambulul celor trei ordonanţe, legiuitorul a motivat temeinic caracterul de urgenţã al acestora, astfel încât, sub aspectul extrinsec al ordonanţelor în discuţie, nu ne aflãm în prezenţa unor cauze de neconstituţionalitate.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, în ansamblul sãu, precum şi a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din aceeaşi ordonanţã, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate, în ansamblul sãu, precum şi a dispoziţiilor art. 10 alin. (1) din aceeaşi ordonanţã şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 226/2008 privind unele mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Nicoleta Ştefanov în Dosarul nr. 30.246/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 septembrie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,
Cristina Toma

---------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016