Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.032 din 29 septembrie 2023  privind sancţionarea cu retragerea autorizaţiei de funcţionare  a companiei de brokeraj CRUX INSURANCE BROKER - S.R.L., precum şi radierea acesteia  din secţiunea I şi trecerea în secţiunea II din Registrul intermediarilor principali    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIE nr. 1.032 din 29 septembrie 2023 privind sancţionarea cu retragerea autorizaţiei de funcţionare a companiei de brokeraj CRUX INSURANCE BROKER - S.R.L., precum şi radierea acesteia din secţiunea I şi trecerea în secţiunea II din Registrul intermediarilor principali

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 917 din 11 octombrie 2023
    Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu sediul în municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 15, sectorul 5, cod de înregistrare fiscală 31588130 (denumită în continuare A.S.F.), reprezentată legal prin preşedinte, cu respectarea prevederilor art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare (denumită în continuare O.U.G. nr. 93/2012),
    în temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. d), art. 5 lit. b), art. 6 alin. (1) şi (3) şi ale art. 21^2 alin. (1) şi (4) din O.U.G. nr. 93/2012,
    în baza prevederilor Legii nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare (denumită în continuare Legea nr. 236/2018),
    în temeiul prevederilor Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 22/2021 privind distribuţia de asigurări (denumită în continuare Norma A.S.F. nr. 22/2021),
    potrivit prevederilor art. 32 şi următoarele din Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 4/2021 privind activitatea de control desfăşurată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările şi completările ulterioare (denumit în continuare Regulamentul A.S.F. nr. 4/2021),
    ca urmare a hotărârii Consiliului A.S.F., adoptată în şedinţa din data de 26.09.2023, în cadrul căreia a fost analizată Nota SA-DG nr. 3221.2 din 19.09.2023 privind concluziile şi propunerile cu privire la aspectele constatate în urma acţiunii de control permanent desfăşurat la compania de brokeraj CRUX INSURANCE BROKER - S.R.L., cu sediul social în municipiul Bucureşti, bd. Regina Maria nr. 25, cam. 4, 9, et. 1, sectorul 4, având număr de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului J40/3365/14.03.2013, cod unic de înregistrare 31364443/14.03.2013 şi cod unic de înregistrare în Registrul brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare al Autorităţii de Supraveghere Financiară RBK-742/5.06.2013, reprezentată legal de către domnul Toma Cătălin, administrator/ director general,
    a constatat următoarele:
    Ca urmare a procesului de supraveghere sau control permanent efectuat de către Serviciul supraveghere, control intermediari şi canale alternative de distribuţie (denumit în continuare S.S.C.I.C.A.D.) din cadrul Direcţiei generale - Sectorul asigurări cu privire la menţinerea de către companiile de brokeraj a condiţiilor în baza cărora a fost acordată autorizaţia de funcţionare, în cazul CRUX INSURANCE BROKER - S.R.L. (denumită în continuare Compania de brokeraj) s-au constatat următoarele:
    - Compania de brokeraj nu mai deţine un contract de asigurare de răspundere civilă profesională valabil pe teritoriul statelor membre, condiţie legală obligatoriu de îndeplinit pe toată durata desfăşurării activităţii de distribuţie;
    – domnul Toma Cătălin, conducător executiv al Companiei de brokeraj, nu mai îndeplineşte cerinţele de pregătire profesională conform prevederilor legale în vigoare, condiţie legală obligatoriu de îndeplinit pe toată durata desfăşurării activităţii de distribuţie.

    Potrivit prevederilor art. 4 alin. (3), (4) şi (38) din Legea nr. 236/2018, coroborate cu prevederile art. 32 din Regulamentul A.S.F. nr. 4/2021, S.S.C.I.C.A.D. a procedat la transmiterea Notificării nr. SA-DG 3.221 din 5.04.2023, prin care a fost transmis Raportul de control permanent nr. SA-DG 3221.1 din 5.04.2023. Prin acesta a fost comunicat Companiei de brokeraj faptul că au fost încălcate prevederi ale legislaţiei speciale în domeniul asigurărilor, solicitându-se, în conformitate cu prevederile Legii nr. 236/2018, coroborate cu cele ale Regulamentului A.S.F. nr. 4/2021, transmiterea unui punct de vedere, precum şi de explicaţii, documente justificative sau obiecţii cu privire la faptele reţinute în raportul de control permanent.
    Compania de brokeraj a primit raportul de control permanent în data de 6.04.2023, potrivit confirmării de primire, însă nu a transmis A.S.F. niciun răspuns, explicaţii sau obiecţii.
    Astfel, prin raportul de control permanent s-au reţinut în sarcina Companiei de brokeraj următoarele aspecte:
    1. Ca urmare a analizării informaţiilor din Registrul intermediarilor secundari (denumit în continuare R.I.S.), referitoare la respectarea cerinţelor de pregătire profesională de către persoanele cu atribuţii de distribuţie, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, s-a constatat că domnul Toma Cătălin, conducător executiv al Companiei de brokeraj, aprobat prin Decizia A.S.F. nr. 1.614 din 15.11.2017, nu mai îndeplineşte cerinţele privind pregătirea profesională, valabilitatea certificatului de pregătire profesională fiind expirată din data de 13.01.2023.
    În acest sens, S.S.C.I.C.A.D. a solicitat Institutului de Studii Financiare (denumit în continuare I.S.F.), prin corespondenţă electronică, informaţii privind invalidarea certificatului de pregătire profesională începând cu data de 13.01.2023, având în vedere că pe acesta era înscrisă ca dată de sfârşit a valabilităţii 24.06.2024.
    I.S.F. a comunicat, prin corespondenţă electronică, în data de 14.07.2023, faptul că „certificatul de absolvire al conducătorului executiv Toma Cătălin a expirat la data de 13.01.2023 ca urmare a neîndeplinirii cerinţei de acumulare a celor 15 ore de pregătire profesională continuă pentru anul calendaristic 2022“.
    Conform raportului de control permanent s-a reţinut în sarcina Companiei de brokeraj nerespectarea art. 22 alin. (1) din Norma A.S.F. nr. 22/2021, potrivit căruia:
    "ART. 22
    (1) Ulterior înregistrării în RIP şi obţinerii autorizaţiei de funcţionare, condiţiile prevăzute la art. 11 alin. (1) sunt îndeplinite pe toată perioada de funcţionare a companiei de brokeraj."

    De asemenea, potrivit prevederilor art. 11 alin. (1) lit. h) pct. (v) din Norma A.S.F. nr. 22/2021:
    "ART. 11
    (1) În aplicarea prevederilor art. 8 şi 9 din Legea nr. 236/2018, în vederea înregistrării şi acordării autorizaţiei de funcţionare de către A.S.F., compania de brokeraj îndeplineşte şi următoarele condiţii: (...)
    h) persoanele propuse în cadrul conducerii executive îndeplinesc următoarele condiţii: (...)
    (v) deţin dovada privind îndeplinirea cerinţelor de pregătire profesională conform prevederilor legale privind pregătirea profesională pentru membrii din conducerea executivă, în cazul în care intenţionează să desfăşoare activitate de distribuţie."

    Este de precizat faptul că, înainte de data expirării certificatului de pregătire profesională al domnului Toma Cătălin, acesta era singura persoană cu atribuţii de distribuţie înregistrată în R.I.S.
    Prin urmare, la data întocmirii raportului de control permanent, Compania de brokeraj nu mai avea nicio persoană cu atribuţii de distribuţie înregistrată în R.I.S. Totodată, din raportările transmise la data de 31.12.2022 a rezultat faptul că nu au fost distribuite contracte de asigurare în anul 2022 de către Compania de brokeraj. De asemenea, conform verificărilor efectuate de S.S.C.I.C.A.D. în aplicaţia ASF-EWS, Compania de brokeraj nu a depus raportările aferente trimestrelor I şi II ale anului 2023, precum şi raportările aferente semestrului I al anului 2023.
    În lipsa unor obiecţii sau a unui răspuns prin care să se informeze/să se pună la dispoziţia A.S.F. dovezi concrete privind îndeplinirea cerinţelor de pregătire profesională, constatarea din raportul de control permanent se menţine.
    Astfel, Compania de brokeraj nu s-a asigurat că pe perioada de funcţionare a acesteia este îndeplinită condiţia în baza căreia a fost obţinută autorizaţia de funcţionare, condiţie referitoare la îndeplinirea cerinţelor de pregătire profesională de către domnul Toma Cătălin, conducător executiv al acesteia, având în vedere faptul că valabilitatea certificatului de pregătire profesională a încetat la data de 13.01.2023, fiind astfel încălcate prevederile art. 22 alin. (1) raportat la prevederile art. 11 alin. (1) lit. h) pct. (v) din Norma A.S.F. nr. 22/2021.
    Fapta constituie contravenţie conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 236/2018.

    2. Din analiza informaţiilor cuprinse în evidenţele A.S.F. s-a constatat că, începând cu data de 9.12.2022, Compania de brokeraj nu mai deţine un contract de asigurare de răspundere civilă profesională valabil pe teritoriul statelor membre, conform prevederilor art. 11 alin. (1) din Legea nr. 236/2018, potrivit cărora:
    "ART. 11
    (1) Intermediarii deţin asigurare de răspundere civilă profesională valabilă pe teritoriul Uniunii Europene sau altă garanţie echivalentă pentru răspunderea care decurge din neglijenţa profesională, în conformitate cu prevederile legale (...)"
    Totodată, conform prevederilor art. 22 alin. (12) din Norma A.S.F. nr. 22/2021:
    "(12) Compania de brokeraj transmite A.S.F. dovada privind menţinerea în vigoare a contractului sau garanţiei prevăzut(e) la art. 11 alin. (1) lit. c), cu respectarea sumelor asigurate actualizate conform prevederilor legale, numai la adresa electronică publicată pe site-ul A.S.F."



    Astfel, Compania de brokeraj trebuia să deţină un contract de asigurare de răspundere civilă profesională valabil.
    Potrivit prevederilor art. 11 alin. (1) lit. c) din Norma A.S.F. nr. 22/2021, compania de brokeraj trebuie să îndeplinească următoarea condiţie: „deţine un contract de asigurare de răspundere civilă profesională valabil pe teritoriul statelor membre sau o garanţie conform prevederilor art. 11 alin. (1)-(3) din Legea nr. 236/2018“.
    Prin faptul că ultima înregistrare în evidenţele A.S.F. privind copia contractului de asigurare de răspundere civilă profesională este din data de 28.02.2022, având număr de înregistrare SA-DG 1.772 din 28.02.2022, cuprinzând copia Poliţei de asigurare nr. 21.157.473 din 8.12.2022 împreună cu dovada plăţii acesteia, perioada de valabilitate fiind 9.12.2021-8.12.2022, rezultă că, începând cu data de 9.12.2022, Compania de brokeraj nu a respectat prevederile art. 11 alin. (1) din Legea nr. 236/2018, coroborate cu prevederile art. 22 alin. (1), raportat la prevederile art. 11 alin. (1) lit. c) din Norma A.S.F. nr. 22/2021.
    În lipsa unor obiecţii din partea Companiei de brokeraj sau a unui răspuns prin care să se informeze/să se pună la dispoziţia autorităţii dovezi concrete privind existenţa unui contract de asigurare de răspundere civilă profesională încheiat în conformitate cu cerinţele legale/unei alte garanţii echivalente pentru răspunderea care decurge din neglijenţa profesională, se menţine constatarea din raportul de control permanent.
    Astfel, Compania de brokeraj nu s-a asigurat că pe perioada de funcţionare a acesteia este îndeplinită condiţia în baza căreia a fost obţinută autorizaţia de funcţionare, având în vedere că, începând cu data de 9.12.2022, Compania de brokeraj nu mai deţine un contract de asigurare de răspundere civilă profesională valabil pe teritoriul statelor membre sau o altă garanţie echivalentă pentru răspunderea care decurge din neglijenţa profesională, fiind astfel încălcate prevederile art. 11 alin. (1) din Legea nr. 236/2018, coroborate cu prevederile art. 22 alin. (1) raportat la prevederile art. 11 alin. (1) lit. c) din Norma A.S.F. nr. 22/2021.
    Fapta constituie contravenţie conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 236/2018.
    Situaţia de fapt în care se află Compania de brokeraj, respectiv aceea că, începând cu data de 9.12.2022 nu mai deţine un contract de asigurare de răspundere civilă profesională valabil pe teritoriul statelor membre, este de o gravitate ridicată, întrucât în cazul unor prejudicii cauzate clienţilor sau beneficiarilor contractelor de asigurare, ca urmare a unor acte sau fapte săvârşite din culpă (erori, omisiuni, greşeli proprii comise fără intenţie), în timpul şi/sau în legătură directă cu desfăşurarea activităţii profesionale, entităţile prejudiciate nu pot beneficia de protecţia ce ar putea rezulta din respectivul contract de asigurare de răspundere civilă profesională.
    Mai mult, ţinând cont de faptul că în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1) din Legea nr. 236/2018 „pentru obţinerea şi menţinerea autorizaţiei sau avizului de funcţionare şi, respectiv, pentru înregistrarea şi menţinerea în registrele A.S.F. în calitate de intermediari principali sau secundari, aceştia respectă, după caz, prevederile alin. (2) şi (3), art. 10, art. 11 şi ale reglementărilor emise de A.S.F. în aplicarea acestora“, situaţia de fapt în care se află Compania de brokeraj este una de natură să conducă la nerespectarea acestor prevederi şi reglementări şi, implicit, a condiţiilor pentru menţinerea acesteia în registrele A.S.F.
    Totodată, situaţia de fapt în care se află conducătorul executiv al Companiei de brokeraj (de altfel, unica persoană cu atribuţii de distribuţie înregistrată în R.I.S.), respectiv aceea că nu mai îndeplineşte cerinţele privind pregătirea profesională, valabilitatea certificatului de pregătire profesională încetând din data de 13.01.2023, este una de natură să conducă la nerespectarea condiţiilor în care a fost obţinută autorizaţia de funcţionare a Companiei de brokeraj.
    Devin astfel incidente prevederile art. 28 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 236/2018, conform cărora: „(3) În funcţie de natura şi gravitatea faptei, pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a)-g), i)-l), lit. n) şi r), Consiliul A.S.F. poate aplica societăţilor sau intermediarilor principali, prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, una sau mai multe dintre următoarele sancţiuni contravenţionale principale (…) b) retragerea autorizaţiei sau a avizului, în cazul intermediarilor principali“.

    Faţă de motivele de fapt şi de drept arătate, în scopul apărării drepturilor asiguraţilor şi al promovării stabilităţii activităţii de asigurare în România,
    Autoritatea de Supraveghere Financiară emite următoarea decizie:
    ART. 1
    Se sancţionează cu retragerea autorizaţiei de funcţionare compania de brokeraj CRUX INSURANCE BROKER - S.R.L., cu sediul social în municipiul Bucureşti, bd. Regina Maria nr. 25, cam. 4, 9, et. 1, sectorul 4, având număr de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului J40/3365/14.03.2013, cod unic de înregistrare 31364443/14.03.2013 şi cod unic de înregistrare în Registrul brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare al A.S.F. RBK-742/5.06.2013, reprezentată legal de către domnul Toma Cătălin, administrator/director general, precum şi radierea acesteia din secţiunea I şi trecerea în secţiunea II din Registrul intermediarilor principali.

    ART. 2
    (1) În termen de 15 zile calendaristice de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziei de retragere a autorizaţiei de funcţionare, compania de brokeraj CRUX INSURANCE BROKER - S.R.L. are obligaţia de a elimina din denumire sintagma prevăzută la art. 11 alin. (1) lit. a) şi din obiectul de activitate activitatea de distribuţie, conform prevederilor art. 30 alin. (3) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 22/2021 privind distribuţia de asigurări.
    (2) Autoritatea de Supraveghere Financiară radiază compania de brokeraj CRUX INSURANCE BROKER - S.R.L. din Registrul intermediarilor principali, în conformitate cu prevederile art. 30 alin. (2) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 22/2021 privind distribuţia de asigurări.

    ART. 3
    (1) Împotriva prezentei decizii, compania de brokeraj CRUX INSURANCE BROKER - S.R.L. poate formula contestaţie la Curtea de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ şi fiscal, în termen de 30 de zile de la data comunicării, conform prevederilor art. 31 alin. (2) din Legea nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Contestaţia adresată Curţii de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ şi fiscal nu suspendă, pe timpul soluţionării acesteia, măsura dispusă de Autoritatea de Supraveghere Financiară, conform prevederilor art. 31 alin. (3) din Legea nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 4
    Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi produce efecte începând cu data publicării.



                    p. Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
                    Elena Doina Dascălu

    Bucureşti, 29 septembrie 2023.
    Nr. 1.032.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016